رمان «فرار... فرار...» نوشته ی مرتضی حاتمی در حوزه ی هنری رونمایی و نقد شد.

رمان نوجوان «فرار... فرار...» اثر «مرتضی حاتمی» کارشناس ادبی انون ایلام با موضوع دفاع مقدس با نقد و بررسی «خداداد ابراهیمی» نویسنده و روزنامه نگار در حوزه هنری استان رونمایی شد.

رمان نوجوان «فرار... فرار...» اثر «مرتضی حاتمی» کارشناس ادبی با موضوع دفاع مقدس با نقد و بررسی «خداداد ابراهیمی» نویسنده و روزنامه نگار در حوزه هنری استان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ «خداداد ابراهیمی» در این مراسم گفت:

 رمان نوجوان «فرار ... فرار...» عصاره 8 سال فرهنگ دفاع مقدس و ادبیات پایداری در حوزه نوجوان  و کار بسیار بزرگی است چون نوشتن برای نوجوانان با آن ویژگی‌های سنی و جوانب فکری، بسیار دشوار است به همین دلیل بسیاری از شاعران ونویسندگان از خلق اثر در این حوزه طفره می‌روند.

وی با بیان این که حاتمی در این عرصه به رستگاری قلم رسیده است، ادامه داد:

این نویسنده با فروتنی و عرق‌ریزی در عرصه ادبیات پایداری به مانایی میراث دفاع مقدس آن هم در قالب رمان نوجوان کمک کرده است.

ابراهیمی با تاکید بر این که نگاشتن چنین اثری هوش و ذکاوت خاص خود را می‌طلبد و حاتمی به دور از ژست‌های معمول نقش‌آفرینی خود را نشان داده است، گفت:

 این نویسنده از 7 سالگی قلم به دست گرفته و ایام جوانی را مصروف این مهم کرده و سال‌ها برای کودکان و نوجوانان مرارت کشیده و سربلند از این میدان بیرون آمده و بیش از چهل عنوان کتاب برای جامعه ی هدف منتشر کرده است.

مدیر روزنامه ی مهران گفت:

«فرار... فرار...» یکی از مهمترین دیالوگ‌های مردم ایلام است که  صبوری پیشه کردند تا دلاورمردان ما در خط مقدم با خیال آسوده در مقابل رژیم بعثی بایستند و او را به عقب بنشانند.

این نویسنده پیشکسوت نداشتن دشواری زبان و صحبت با زبان نوجوانان، آوردن واژه‌ها، غذاها، بازی ها، آواهای محلی و توضیح در پاورقی و آوردن اصطلاحات و واژه‌های فرهنگ بومی را از ویژگی‌های این اثر دانست و گفت:

زبان این اثر به گونه ای است که هم نوجوان و هم بزرگسال اثر را متعلق به خود می‌داند.

وی ادامه داد:

این کتاب بیانگر بخشی از بیم‌ها و امیدهای مردم ایلام در دوران دفاع مقدس است و البته در نوشتن آن برخی غفلت های نگارشی و ویرایشی هم شده که لازم نویسنده آنها در چاپ دوم آن را اصلاح و برطرف نماید.

این نویسنده پیشکسوت تصریح کرد: حاتمی در این اثر زشت‌نویسی ندارد و از ژست گرفتن‌های معمولی مبراست و در این اثر به رستگاری قلم رسیده است.

در این نشست «حسن افشار» و «قاسم نظری» و «سیدمهدی حسینی نژاد» به نقد این کتاب پرداختند.در این نشست، مربیان و کارشناسان کانون استان نیز حضور فعال داشتند.

رمان «فرار ... فرار...» با تیراژ 1000 جلد با سرمایه گذاری انتشارات «آستان جانان» و در 188 صفحه منتشر و توزیع شده است.

در همین راستا در بخشی از برنامه ی اختتامیه ی نخستین جشنواره ی داستان کوتاه  بومی و محلی رازان که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام  برگزار شد، از "مرتضی حاتمی" به خاطر (خلق آثار ارزشمند،جدیت در تربیت نویسندگان جوان و تلاش برای ارتقا فرهنگ زبان و ادبیات کوردی و انتشار کمی و کیفی کتاب برای مخاطبان) تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

مرتضی حاتمی" نویسنده و روزنامه نگار متولد ۱۳۵۵ شهرستان صحنه تاکنون بیش از ۴۵ عنوان کتاب از او برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =