چهارمین نشست ادبی کانون پرورش فکری خوزستان در اهواز برگزار شد

چهارمین نشست ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، 30 تیرماه به میزبانی مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون خوزستان در این نشست که در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد با تأکید بر اهمیت و تأثیر فعالیت‌های ادبی در پرورش کودکان و نوجوانان گفت: افزایش مخاطبان ادبیات به توسعه فرهنگی کمک می‌کند و ما با راه‌اندازی انجمن ادبی کانون استان خوزستان در راستای توجه ویژه به این نکته مهم قدم برمی‌داریم.

وی با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان خوزستانی با مراجعه به 54 مرکز ثابت در 30 شهر استان خوزستان می‌توانند در فعالیت‌های ادبی کانون مشارکت کنند و عضو این انجمن شوند افزود: انجمن ادبی کانون خوزستان به‌صورت یک سازمان مردم‌نهاد در کانون فعالیت می‌کند و عموم کودکان و نوجوانان می‌توانند در این انجمن فعالیت کنند.

در ادامه این نشست محدثه الماسی مسئول انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان پیرامون فعالیت‌های این انجمن گفت: انجمن ادبی کانون خوزستان از بهمن‌ماه سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر 20 عضو فعال دارد.

وی با تأکید بر این‌که در این مدت‌زمان اندک فعالیت، استعدادهای خوبی در این انجمن شناسایی شده‌اند افزود: امروز نیز در این نشست شاهد رونمایی از کتاب " به سس‌ها اعتماد نکن" نوشته آناهیتا بذرافکن عضو 14 ساله این انجمن خواهیم بود.

الماسی پیرامون برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جهت گسترش دامنه فعالیت‌های این انجمن نیز توضیح داد: به‌زودی نشست‌های این انجمن ادبی با توجه به تقسیم‌بندی‌های شهرهای مختلف استان در 7 بخش، به‌صورت حوزه‌ای و هرماه یک‌بار با حضور نویسندگان و شاعران برجسته حوزه کودک و نوجوان انجام می‌شود.

 مسئول انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان همچنین از انتشار نشریه آثار این انجمن به همین نامه به‌صورت فصلنامه خبر داد و تأکید کرد: در این نشریه آثار فاخر اعضای این انجمن به چاپ خواهد رسید و برای مطالعه کودکان و نوجوانان به مراکز کانون استان ارسال خواهد شد.

در این نشست همچنین رضا کیانی مشاور امور هنری استاندار خوزستان یکی از مسائلی پیش روی جامعه ما را ارج نهادن به ادبیات و هنر کودک و نوجوان دانست و گفت: در این مهم نکته آنجا است که نمی‌توانیم خیلی اداری با مسئله کودک روبرو شویم.

وی افزود: نگاه در جامعه ما به حوزه هنر و ادبیات اقتصادی نیست بلکه توجه و ارج نهادن به بحث هنر و ادبیات است و در همین راستا باید به شکلی پویا، روزآمد و کارآمد به مسئله در حوزه کودک پرداخته شود.

کیانی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از نهادهای ریشه‌دار در کشور ماست که افراد برجسته‌ی زیادی در آن پرورش یافتند و توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد از سوی کانون یکی از کارهای خوبی است که در انجام است و می‌تواند در پویایی و کارآمدی فعالیت هنری و ادبی مؤثر باشد.

بر اساس این گزارش، بخش دوم این نشست با خوانش آثار اعضا انجمن ادبی کانون خوزستان و نقد و بررسی آن توسط فردین کوراوند شاعر و نویسنده خوزستانی آغاز شد.

در این بخش ثنا امرایی اثر شعر خود با عنوان " خورشید خراسان" را قرائت کرد و فردین کوراوند رئیس انجمن داستان خوزستان پیرامون در نقد و بررسی این اثر معتقد بود امرایی در چارپاره‌اش به لحاظ چهارچوب‌های فنی مسائل را به‌خوبی رعایت کرده است.

زهرا دهقانی، دومین عضو انجمن ادبی کانون خوزستان بود که برای قرائت شعرش دعوت شد و وی اثر خود را با عنوان خانه‌ای ساده" خوانش کرد. کوراوند در نقد این شعر گفت: نگاه اجتماعی شاعر به پیرامون خود قابل ستایش است و شاعر توانسته با نگاهی نو به مقوله فقر به پردازد.

اولین داستان کوتاه این نشست ادبی را پونه بخشی فر قرائت کرد که به موضوع التهاب‌های قبل از تحویل سال نو مربوط بود؛ فردین کوراوند مدیر آفرینش‌های ادبی هنری حوزه‌ی هنری خوزستان اعتقاد داشت؛ نویسنده با تشبیه پیست اسب‌سواری به التهاب قبل از عید به‌خوبی توانست آن را بیان کند.

 سیده عسل مرعشی و یاسمن فروزش دیگر اعضای انجمن نیز در ادامه اشعار خود را خوانش کردند و میهمان ویژه‌ی چهارمین نشست انجمن ادبی کانون خوزستان توصیف خوب و فضاسازی عالی را از شاخصه‌های این دو اثر خواند و به آن‌ها پیشنهاد کرد داستان‌نویسی را هم تجربه کنند.

رونمایی از کتاب " به سس‌ها اعتماد نکن"

سومین بخش نشست انجمن ادبی کانون خوزستان آیین رونمایی از کتاب " به سس‌ها اعتماد نکن" نوشته آناهیتا بذرافکن عضو 14 ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که با حضور غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، رضا کیانی مشاور امور هنری استاندار خوزستان و فردین کوراوند شاعر و نویسنده خوزستانی برگزار شد.

کتاب " به سس‌ها اعتماد نکن" مجموعه 14 داستان طنز کوتاه آناهیتا بذرافکن عضو 14 ساله کانون است که از سوی انتشارات نگار تابان در 68 صفحه منتشر شده است.

این نویسنده‌ی نوجوان متولد سال 1382 در شیراز است و داستان‌سرایی را از شش‌سالگی آغاز کرده و این کتاب اولین جلد از مجموعه داستان‌های طنز اوست.

در آخرین بخش نشست انجمن ادبی کانون خوزستان نرگس پولادگر، فاطمه علوی اطهر، بهاره جهانگیری، سید جواد سمیعی، مبینا مکوندی، فاطمه پورهادی، تارا خواجوی، مهدیس حسینی مهر و صدف مهرافشاری به خوانش اشعار و داستان‌های خود پرداختند.

فردین کوراوند شاعر و نویسنده‌ی خوزستانی در ارزیابی این آثار گفت: همیشه نسبت به آثار ادبی مراکز کانون از گذشته دیده مثبتی داشتم و امروز با شنیدن این آثار روند رو به رشد این کودکان و نوجوانان را مشاهده کردم. انتخاب زبان راوی و محاوره‌ای در یک اثر و دقت به آن، ساختن گره از اتفاق‌های عادی، ایجاد انحراف بیرون ذهن و انرژی خوب در این آثار نشان از پیشرفت کودکان و نوجوانان فعال در این انجمن است.

گفتنی است: چهارمین نشست انجمن ادبی کانون خوزستان با برگزاری جشن امضا کتاب " به سس‌ها اعتماد نکن" نوشته آناهیتا بذرافکن به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =