حضور اعضای مرکز شماره یک کانون زنجان در محل تاریخی رختشویخانه

به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) روز دختر و دهه کرامت مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان برنامه اردوی فرهنگی هنری و تفریحی بازدید از موزه رختشویخانه را اجرا کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، تعدادشرکت کنندگان این اردو 60 نفر از اعضای دختر کودک و نوجوان بودند که از موزه تاریخی رختشویخانه بازدید کردند.

اعضا در فاصله زمانی بازدید از برنامه‌هایی همچون استفاده از توضیحات راهنمای موزه، برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع ثبت لحظه‌ها در محل برگزاری اردو، اهدای هدایای روز دختر، معرفی شخصیت (علی اکبر توفیقی اولین شهردار زنجان)، معرفی صنایع دستی استان زنجان، معرفی لباس و پوششهای بومی و محلی  استان  با هدف  ارزش گذاری به مقوله عفاف و حجاب از گذشته تا کنون بهره ببرند.

همچنین معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان با عنوان پویش فصل گرم کتاب از دیگر برنامه‌های این اردوی یک روزه بود.

بنای رخت‌شوی‌خانه شهر زنجان هم اکنون یکی از دو موزه مهم این استان است و در آن انواع لباس‌های محلی، زیورآلات، ابزار و وسایل مورد استفاده بانوان در معرض دید همگان قرار گرفته‌است.

زمین این بنا در سال ۱۳۴۷ هجری قمری مطابق با ۱۳۰۷ هجری شمسی توسط علی اکبر توفیقی رئیس بلدیه شهر (شهردار) زنجان از باقرخان امجد نظام خریداری شده است.

هدف از ساخت این رختشوی‌خانه تامین امنیت و آسایش زنان در یک مکان سرپوشیده بوده‌است.

از نظر تشابه کاربری چنین بنایی در هیچ قسمتی از ایران به این شکل دیده نشده ولی از نظر معماری با مسجد عباسقلی خان و دروازه ارگ قابل مقایسه‌ است این بنا به طور عام‌المنفعه و شبانه‌روزی بوده و بابت استفاده از آن هیچ پولی از شهروندان دریافت نمی‌شده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =