کد خبر: 280328
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
نشست انجمن ادبی آفرینش کانون تهران برگزار شد

یکصدوبیستمین نشست انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با حضور مدیرعامل کانون برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که در نکوداشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی عصر روز 31 تیر 97  برپا شد مهدی محمدیان کارشناس مسوول اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و لیلا کردبچه شاعر و نویسنده معاصر به عنوان کارشناسان بخش داستان و شعر به نقد و بررسی آثار اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان تهران پرداختند.

 بر اساس این گزارش در نشست انجمن ادبی ابتدا تعدادی از نوجوانان اثر خود را می‌خواندند و در ادامه پس از نقد از سوی سایر اعضا، کارشناسان به تحلیل و بررسی آن ‌پرداخته و راهنمایی‌های لازم را به بچه‌ها ارایه کردند.

بر همین اساس مهدی محمدیان کارشناس بخش داستان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از خلاقیت بچه‌ها گفت: با توجه به آثاری که خوانده شد شاهدیم که نوجوانان در مسیر آموختن تکنیک‌های داستان‌نویسی قرار دارند.

وی هم‌چنین بر ممارست و تمرین بیشتر نوجوانان برای خلق اثر تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر به نگاه معناگرایانه در متن‌های ادبی شد.

هم‌چنین لیلا کردبچه که به عنوان کارشناس بخش شعر دعوت شده بود نیز پس از شنیدن آثار و نقد و بررسی آن به نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه توصیه کرد برای سهولت در شروع سرایش شعرهای خود از وزن‌ها و قالب‌های کوتاه شعری استفاده کنند.

وی نیز از بچه‌ها خواست از به‌کارگیری برخی واژه‌ها و ترکیب‌های کهن که امروزه کاربردی در زبان و ادبیات ندارند پرهیز کنند و از کلمه‌های امروزی که قابل فهم‌تر برای هم‌سالان‌شان است استفاده کنند.

 در بخش پایانی یکصد و بیستمین نشست انجمن ادبی شعر و داستان آفرینش که با حضور نزدیک به صد نفر از اعضای ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان تهران برگزار شد فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از نگاه دلسوزانه به آثار بچه‌ها از سوی کارشناسان گفت: حضور در جمع دوست‌داران ادبیات و شنیدن آثار نوجوانان علاقه‌مند بسیار برایم لذت‌بخش است.

وی افزود: همواره قدم زدن در جهان معانی و کلمات برایم لذت‌بخش بوده و زمانی که شاهدم افرادی در این جهان در حال قدم زدن هستند نیز بسیار خوشحال می‌شوم چرا که شعر گفتن را تمرین زندگی خوب می‌دانم.

او در ادامه به بیان شیوه‌های خوب نقد کردن و نقدپذیر بودن پرداخت و خطاب به نوجوانان یادآور شد: تلاش کنید در نقد آثار هم اول زیبایی‌ها را ببینید و از تمرکز بر نقاط سیاه بپرهیزید.

وی با تاکید بر رعایت ادب نقد خطاب به نوجوانان اظهار داشت: همواره اختلاف سلیقه‌هاست که معنا را کامل می‌کند پس تلاش کنید چشم خود را به دیدن زیبایی‌ها عادت دهید و در آثار خود نیز خوبی‌ها را فریاد بزنید تا جهان ذهنی شما دنیایی زیبا باشد چرا که برای دیدن زشتی‌ها ذره‌بین‌های زیادی وجود دارد.

مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به خاطراتی از آغاز فعالیت خود و سرایش شعرهایش بر تمرین زیاد در نوشتن توصیه کرد و گفت: وزن، قافیه، سلیقه ادبی و... بر اثر تمرین و عادت کردن شکل می‌گیرد و شعر و داستان خوب از تمرین بسیار، سر بلند می‌کند.

وی در پایان سخنان خود به نوجوانان حاضر در انجمن ادبی توصیه کرد حتی اگر روزی نویسنده یا شاعر بزرگی نشدید از این باغ خارج نشوید و در تمام زندگی لذت خواندن و مطالعه را از دست ندهید.

 اجرای نمایش موسیقایی طوطی و بقال از سوی نوجوانان عضو مراکز کانون و نمایش نماهنگی از پیشینه و چگونگی شکل‌گیری انجمن ادبی شعر و داستان کانون استان تهران از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =