بیان اصیل، واقعی و زیبا، ویژگی آثار بانوان نویسنده است

برگزیده جایزه ادبی پروین اعتصامی معتقد است آثار بانوان نویسنده و هنرمند، مخاطبان را با بخش تازه‌ای از جهان ذهن و روح انسان آشنا و جهان زیستی بشر را با بیان تازه‌تری ارایه می‌کنند بیانی که در عین اصالت و واقعیت، زیبایی متفاوتی نیز دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، «آناهیتا آروان» مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رودسر در استان گیلان امسال جایزه اثر منتخب بخش داستانی هفتمین دوره این رویداد ادبی را با کتاب «بگذار تروا بسوزد» به خود اختصاص داد.

او که به موفقیت بانوان نویسنده و یا به طور کلی بانوان هنرمند اعتقادی راسخ دارد، بر این اعتقاد است که فرصت حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کارکردن با بچه‌ها،  فرصت و خوشبختی کوچکی نیست و برای هر نویسنده و یا هنرمندی،  تجربه زیستی مداوم  با کودکان و نوجوانان، دست‌کم تمرین خوبی برای دوری از همه ناراستی‌های ویرانگر است.

آروان به‌عنوان یک مربی کودکان درباره‌ی‌ ارتباط این اثر با فضای کاری‌اش در کانون توضیح داد: اگرچه بیش از ۱۷ سال است عضو خانواده کانون هستم و با افتخار برای کودکان و نوجوانان و در کنار آن‌ها کار می‌کنم و همیشه در تلاش هستیم تا از هم بیاموزیم،  اما کتاب «بگذار تروا بسوزد» - که از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده - رمانی برای بزرگ‌سالان است که حتی یک کودک یا نوجوان در آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: این اثر نه درباره کودکان است و نه برای آن‌هاست ضمن اینکه  فکر می‌کنم هر نویسنده حرفه‌ای اگر به ضرورت نوشتن رسیده باشد خیلی به دنبال تاثیر گرفتن از جایی یا از کسی نیست و نویسنده می‌نویسد چون نوشتن برای او ضرورت است.

او معتقد است: اگر در نوشتن انگیزه قدرت‌مند درونی وجود داشته باشد برای تشدید آن، به هیچ محرک دیگری نیاز نیست و کار چه برای بزرگ‌سال باشد یا کودک و نوجوان، مانعی در مسیر آن وجود نخواهد شد.

برگزیده جایزه پروین اعتصامی گفت: رمان «بگذار تروا بسوزد» قصه نامکرر عشق‌ها، اعتمادها، رنج‌ها و احساسات پیچیده آدمی است.

به گفته‌ی آروان، این رمان داستان عبور از واقعیت‌های ویرانگری است که هر انسانی در زندگی خود ناگزیر باید آن را پشت سر بگذارد.

وی یادآور شد: در این اثر انسانِ محوری یا مرکزی، زن است که در مواجهه با این واقعیت‌ها باید مدام خودِ متلاشی شده‌اش را بازسازی کند و هر بار با هیاتی سخت‌تر و با بینشی ژرف‌تر به ستایش زندگی بنشیند.

آروان از منتقدان پایگاه نقد داستان بنیاد ادبیات داستانی است و در حال حاضر نیز در حال نگارش رمان جدیدی با تمرکز بر زن هنرمند و آگاهی است که در هر شرایط احساساتش را می‌شناسد و برای فهم بهتر و زیباتر جهان تلاش می‌کند.

او از سال ۷۹ برای همکاری با کیهان بچه‌ها دعوت شد و بیش از  یک دهه در این نشریه فعالیت کرد و در سال ۸۴ اولین مجموعه داستانی او با عنوان « پسرم قدش بلند است» در انتشارات سوره مهر منتشر شد، رمان «بگذار تروا بسوزد»  نیز  سال ۹۶  از سوی  انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسید و امسال به عنوان تنها اثر در بخش آثار داستانی جایزه پروین انتخاب و معرفی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =