رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن ۲۱ در مرکز نجوم کانون پرورش فکری

طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن ۲۱ با حضور کارشناسان زبده نجوم، مربیان و اعضای کودک و نوجوان، جمعه ۵ مرداد در مرکز نجوم مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان رصد می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان از رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن ۲۱ در مرکز نجوم مجتمع فرهنگی‌هنری سمنان با حضور مربیان و اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی این شهرستان خبر داد و گفت: هدف از اجرای این برنامه، علاقمندسازی کودکان و نوجوانان به آسمان شب و علم ستاره‌شناسی و آموزش کار با تلسکوپ است.

جمال با بیان این‌که ماه‌گرفتگی از شامگاه روز جمعه ۵ مرداد آغاز می‌شود و تا بامداد روز شنبه ۶ مرداد ادامه دارد، اظهار کرد: این پدیده علاوه بر آنکه طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی‌های قرن بیست و یکم است؛ از زیباترین ماه گرفتگی‌ها نیز به شمار می‌رود و عبور ماه از مرکز سایه زمین یکی از دلایل زیبایی این ماه‌گرفتگی است که در این حالت، ماه به تاریک‌ترین حالت گرفتگی خود می‌رسد.

وی با تأکید بر این‌که در زمان این ماه‌گرفتگی، سیاره مریخ در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین قرار می‌گیرد، یادآور شد: اعضای کودک و نوجوان در شامگاه روز جمعه علاوه بر رصد ماه‌گرفتگی، می‌توانند سیاره مریخ را رصد کنند.

جمال در پایان با اشاره به این‌که کارشناسان، مدت‌زمان ماه‌گرفتگی را ۱۰۳ دقیقه اعلام کردند، افزود: تلسکوپ‌ها و ابزارهای رصدی مرکز نجوم مجتمع کانون پرورش فکری سمنان از ساعت ۱۰ شب تا ۳۰ دقیقه بامداد فرصت استثنایی تماشای این ماه‌گرفتگی را برای کودکان و نوجوانان و والدین آنها فراهم می‌کند.

گفتنی است؛ ماه‌گرفتگی پدیده‌ای است که در طی آن ماه از سایه یا نیم‌سایه زمین عبور ‌می‌کند. این رویداد به خاطر رنگ‌های گوناگون و متغیری که ماه در لحظه گرفتگی کامل در سطح خود دارد، بسیار برجسته و مورد توجه است و به گفته‌ی اخترشناسان این خسوف به مدت ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه به طول می‌انجامد. در این رویداد ماه به مدت یک ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۷ ثانیه در سایه کامل (ماه‌گرفتگی کامل) و به مدت ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه نیز در نیم‌سایه (ماه‌گرفتگی جزئی) قرار می‌گیرد و این گرفت در حالی آغاز می‌شود که سیاره مریخ، ماه را در این رخداد نجومی همراهی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =