کد خبر: 280489
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
بازدید 455
طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 رصد شد

مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان با حضور اقشار مردم طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 را رصد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان، شامگاه جمعه پنجم مرداد ۱۳۹۷ از تمامی شهرهای ایران شاهد خسوفی بودیم که طولانی ترین گرفت قرن ۲۱ نام داشت.

 به همین مناسبت مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری از چند روز قبل در تدارک برگزاری ویژه برنامه رصدی برای عموم مردم و همچنین اعضای کتابخانه و کلاس‌های نجوم مرکز بود.

با نزدیک شدن به آغازین لحظات شب  رفت و آمد اعضا و مردم به مرکز آغاز شد و با اینکه تا آغاز رسمی برنامه دو ساعت زمان باقی مانده بود، محوطه بیرونی مرکز مملو از علاقمندانی بود که برای تماشای این رخداد آسمان لحظه شماری می‌کردند.

کم کم با نزدیک‌تر شدن به لحظات اولیه طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ در ساعت 21:44 ، شور زایدالوصفی در میان مردم جان گرفت و انبوه مردم با اشتیاق بسیار به سمت دوربین‌ها و تلسکوپ‌ها رفته و در صف‌های طولانی منتظر ماندند تا بتوانند چهره‌ی سرخگون و گرفته‌ی ماه را از دریچه بهترین ابزارهای رصدی مرکز به تماشا بنشینند.

در این رویداد نجومی، ماه در اولین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین شد که نشان از آغاز گرفت بود؛ بعد از آن ماه به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو رفت تا اینکه بالاخره لبه ماه در ساعت 22:54 وارد تمام سایه زمین شد و  زیباترین لحظات باشکوه این گرفت کلی آغاز شد.

در این لحظات  که به خاطر همنشینی ماه و مریخ در کنار هم صحنه بسیار زیبایی خلق شده بود مربیان مرکز به همراه اعضای ارشد کلاس‌های نجوم پیشرفته، دوربین‌ها و تلسکوپ ها را به دقت تنظیم نموده و این وضعیت را برای مردم نمایش می‌دادند.

انبوده مردم از اعضای کودک و خردسال گرفته تا مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های آنها در این لحظات آسمانی و زیبا همه با هم به تماشای این رخداد نجومی پرداختند و این لذت آسمانی را با همدیگر به اشتراک گذاشتند.

زیبایی خیره کننده قرص ماه سرخ فام هر عابر و رهگذری را که از کنار محوطه مرکز می‌گذشت به سمت داخل جلب می‌کرد و همین امر باعث شد تا ما با انبوده علاقمندانی مواجه باشیم که همه در صف‌های طولانی منتظر تماشای رخ زیبای ماه از پشت ابزارها بودند و همین امر باعث شد تا حدود 1000 نفر از برنامه رصدی مرکز استفاده کنند.

با نزدیک شدن به لحظات نیمه شب، یعنی 15 ثانیه بامداد،  قرص سرخ گون ماه زیباتر و زیباتر شد و در همین لحظات اوج گرفت، برنامه نماز آیات با امامت جماعت آقای عباسی پدر یکی از اعضای کتابخانه مرکز، برگزار شد.

با توجه به اینکه سقف برنامه تا ساعت 30 دقیقه بامداد در نظر گرفته شده بود، انبوه مردم هنوز تا ساعت 2 بامداد،  با اشتیاق منتظر تماشای رخ گلگون ماه بودند.

با نزدیک شدن توده ابری بسیار بزرگ به مهمانی ماه و سیارات، و محو شدن تدریجی ماه و سیارات در پس ابرها، کم کم از تعداد حاضرین در محوطه مرکز کاسته شد تا نهایتا در ساعت 2:30 بامداد پایان برنامه از طریق بلندگوهای مستقر در محوطه اعلام شد و پرونده این ماه گرفتگی بسته شد تا ماه گرفتگی طولانی بعدی حدود 87  سال بعد باز هم اتفاق بیفتد.

مرکز علوم و نجوم زنجان یکی از مراکز خاص علمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان است. این مرکز علاوه بر دارا بودن فضای کتابخانه از امکاناتی همچون گنبد افلاک نما و دستگاه آسمان نمای تمام دیجیتال، رصدخانه، امکانات رصدی در حد آموزشی و پژوهشی و .. برخوردار است. برگزاری کلاس های تخصصی نجوم و علوم پایه از فعلیت های اصلی این مرکز است. مرکز علوم و نجوم زنجان با افتخار میزبان علاقه مندان و دوستداران آسمان شب و دنیای شگفت انگیز علوم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =