تجلیل از برگزیدگان جشنواره قاصدک در المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

آثار رسیده به دبیرخانه هشتمین دوسالانه‌ی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) در اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال داوری است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سودابه امینی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و دبیر هشتمین جشنواره فیلم قاصدک در این‌باره گفت: در مجموع 620 اثر از 31 استان به دبیرخانه جشنواره رسیده است که در این میان 416 پویانمایی، 142 فیلم کوتاه، 13 اثر مستند و 57 فیلم مربوط به بخش مروری بر جشنواره است.

وی افزود این آثار در دو بخش فیلم‌های زنده و پویانمایی مورد داوری قرار می‌گیرد که در هر بخش سه داور آثار را بازبینی و برترین‌ها را معرفی می‌کنند.

امینی در ادامه یادآور شد: محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون به عنوان رییس این جشنواره و محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون رییس هیات داوران این رویداد هنری هستند.

وی اضافه کرد در بخش فیلم کوتاه و مستند محمدرضا کریمی صارمی، غلام‌رضا حیدرنژاد و لیلا میرهادی و در بخش پویانمایی کریمی صارمی، هدی اثنی‌عشری و مهدی خرمیان آثار را داوری می‌کنند.

دبیر جشنواره قاصدک هم‌چنین خاطرنشان کرد: از برترین‌های این جشنواره در دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان که از 8 تا 16 شهریور 1397 در اصفهان برگزار می‌شود تجلیل خواهد شد.

هم‌چنین قرار است کارگاه‌های آموزشی ایده تا فیلم، فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی تک‌نفره نیز برای علاقه‌مندان به حوزه فیلم‌سازی در حاشیه برگزاری دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان برپا شود.

وی هم‌چنین از پیگیری‌های اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری برای راه‌اندازی انجمن فیلم‌سازان نوجوان در کانون خبر داد و گفت در صورت تحقق این مهم، برگزیدگان جشنواره‌های قاصدک می‌توانند در این انجمن عضویت داشته باشند.

امینی هم‌چنین افزود: باتوجه به این‌که کودکانی که عضو مراکزی هستند که مربیان توان‌مند و آموزش دیده در حوزه فیلم‌سازی و پویانمایی دارند آثار بیشتر و بهتری به دبیرخانه ارسال کرده‌اند در نظر داریم در سیاست‌های جدید در سال جاری آموزش فیلم‌سازی به مربیان را در دستور کار خود قرار دهیم.

محمدرضا کریمی صارمی رییس هیات داوران هشتمین دوسالانه فیلم کودک برای کودک (قاصدک) نیز درباره داوری آثار گفت: هر سه داور بخش فیلم‌های کوتاه و مستند از اعضای قدیمی کانون هستند که دوره‌های فیلم‌سازی را در مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه تجربه کرده‌اند و به خوبی با فضای آن آشنایی دارند.

وی اضافه کرد تمامی آثار رسیده در اختیار داوران قرار گرفته و بازبینی شده است و روز 22 مرداد 1397 آثار برتر بخش فیلم‌های زنده در نشستی انتخاب و روز 23 مرداد نیز برگزیدگان پویانمایی از سوی داوران این بخش معرفی می‌شوند.

وی یادآور شد این آثار در بخش‌های مختلفی از جمله: خلاقیت، کارگردانی، فیلم‌نامه، صداگذاری، موسیقی، تدوین، عنوان‌بندی و... مورد داوری قرار می‌گیرد و در مجموع 26 جایزه و دیپلم افتخار به برترین‌ها اهدا می‌شود.

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون هم‌چنین ابراز داشت علاوه بر جوایزی که از سوی جشنواره اهدا می‌شود منتخب‌های این رویداد با آثار برتر دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیز رقابت می‌کنند و در صورت برگزیده شدن در آن بخش نیز جوایزی دریافت خواهند کرد.

کریمی‌صارمی افزود: در بازبینی فیلم‌ها به نکته‌های خوبی پی‌بردیم که آموزش فیلم‌سازی به مربیان از مهم‌ترین آن‌هاست و لازم است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود چرا که فیلم‌سازی از جمله فعالیت‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان است که می‌تواند نقش مهمی در جذب و پایدارسازی اعضای مراکز و غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌ها داشته باشد.

دبیر هشتمین جشنواره قاصدک هم‌چنین اظهار داشت با تماشای ‌آثار بچه‌ها متوجه شدیم که محتوای بیشتر فیلم‌ها به موضوع‌ها و مشکلات اجتماعی به‌ویژه استفاده بیش از حد نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی که دامن‌گیر بسیاری از خانواده‌هاست پرداخته‌اند که این مساله هم برای  مسولان هم برای خانواده ها قابل تامل است.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که بیشتر این آثار در فضای مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده چیدمان و فضاسازی مراکز نیز از مواردی است که از سوی داوران مطرح شده و ضرورت دارد به آن‌ها نیز توجه بیشتری داشته باشیم.

هشتمین جشنواره دوسالانه‌ی ‌ملی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) هم‌زمان با دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در اصفهان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =