تودیع و معارفه مدیرکل کانون استان خوزستان برگزار شد

مراسم تودیع غلامرضا شنبدی و معارفه وحید کیانی به‌عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان امروز، ۲۴ مردادماه با حضور مسئولین کشوری و استانی در اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با اشاره به این‌که بافت فکری و نیازهای جامعه امروز تغییر پیدا کرده، گفت: کانون باید در این زمینه خودش را منطبق با نیازهای جامعه بروز کند، به همین دلیل برنامه‌ریزی‌ها نیاز به بازنگری دارند.

محمدرضا زمردیان در آیین معارفه مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، اظهار داشت: باید قدر زمان را دانست و بدانیم که دوره‌های مدیریت هرچقدر طولانی اما به‌سرعت می‌گذرد و این مسئله برای مدیران و مسئولان فرهنگی بیشتر صدق می‌کند و بر همین اساس اهمیت کار و قدر دانستن زمانی که در این حوزه صرف می‌شود اهمیت دارد.

وی با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری یک مجموعه فرهنگی است افزود: همان‌طور که از اسم کانون پیدا است، لازمه کار کردن در این دستگاه فرهنگی اول از همه اخلاق باوری، دین‌مداری و نگاه همراه با عطوفت و مهربانی است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: اگر ما در کانون بتوانیم محبت و نگاه اخلاق مدارانه را در بین همکاران خودمان و مخاطبان کانون که اعضای کودک و نوجوان هستند بیش از پیش ترویج دهیم، قطعاً باری از روی دوش جامعه برداشته می‌شود و تأثیرگذار خواهد بود.

زمردیان بدترین رفتار در چنین حوزه‌ای را نگاه و عملکرد سیاسی دانست و گفت: انتخاب و گزینش افراد بر مبنای جناح، رنگ و مباحث این‌چنینی به مانند یک سم مهلک عمل می‌کند.

وی یادآور شد: در کانون چنین تفکر و نگاهی نباید وجود داشته باشد و لازم است تا در استان خوزستان انتخاب افراد بر مبنای توانایی در حوزه فرهنگ و هنر و نیز شایستگی باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: افراد با هر رنگ و جناحی به شرطی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشند و دلشان با کودکان این سرزمین باشد، برای کانون و مسئولان آن مهم هستند و باید فضای کار برای آن‌ها در مجموعه فراهم باشد.

زمردیان سیاست اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 97 و 98 را جذب و پایدارسازی اعضا، بخصوص در حوزه نوجوانان اعلام کرد و گفت: کانون طی سالیان گذشته در حوزه کودکان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده اما متأسفانه در حال حاضر با کمبود فعالیت در بخش نوجوانان روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه سخنان خود کانون پرورش فکری استان خوزستان را در حوزه فعالیت‌های ادبی از پیشتازان کشور دانست و افزود: خوزستان نیروهای توانمندی در این بخش دارد و توانسته آثار ارزشمندی تولید کند ولی با همه این موضوعات خوزستان در حوزه ترویج کتاب‌خوانی، امانت کتاب و فعالیت در کتابخانه‌ها با استانداردهای موردنظر فاصله دارد و مدیرکل جدید استان باید برنامه‌ریزی‌های جدی را در این حوزه داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که سیاست‌های جدید کانون که باید همه همکاران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، بحث مهارت‌های اجتماعی است، عنوان کرد: کانون در این دوره توجه و تمرکز خود را بر روی فعالیت‌های ادبی، فرهنگی و هنری معطوف کرده و دستاوردهای خوبی هم داشته است اما وقتی در کانون صحبت از تفکر خلاق می‌شود حتماً نگاه‌ها به زندگی خوب و تمرین آن باید باشد.

زمردیان اضافه کرد: موضوع امروز جامعه بحث آسیب‌ها و مهارت‌های اجتماعی و فقدان آموزش به مخاطبان که همان کودکان و نوجوانان است؛ نیاز به توجه ویژه دارد و به‌هیچ‌وجه در این زمینه نباید تعارف داشته باشیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: کانون باید بستری را فراهم کند تا به‌عنوان یک امین و مشاور در کنار خانواده‌ها برای کودکان و نوجوانان برای کسب مهارت‌های زندگی برنامه‌ریزی کند و تلاش‌ها به این سمت است تا این مجموعه به یک الگوی فعالیت اجرایی و علمی برای مشاوره در خانواده‌ها تبدیل شود.

افزایش تعداد مراکز کانون پرورش فکری در خوزستان

مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه تا سال 94 کانون در استان خوزستان 52 مرکز داشت، گفت: در حال حاضر مراکز کانون در سطح استان به 62 مرکز رسیده است و در ابتدای هفته جاری نیز دومین پایگاه فرهنگی هنری کانون در راستای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه آخر آسفالت اهواز به بهره‌برداری رسید.

غلامرضا شنبدی با اشاره به فعالیت 6 کتابخانه سیار در استان، عنوان کرد: خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور در زمینه فعالیت کتابخانه‌های سیار و مراکز فرهنگی- هنری جایگاه ممتازی دارد.

وی افزود: تعداد یازده سینمای کودک در استان فعالیت می‌کنند که خوزستان در این زمینه نیز جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با اشاره به مشارکت اعضای در مسابقات کشوری، عنوان کرد: استان خوزستان با کسب مقام‌های برتری متعدد در سطح کشور جایگاه اول را طی سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است.

شنبدی خاطرنشان کرد: به‌منظور توجه به عدالت اجتماعی، آموزشی و فرهنگی، گستره فعالیت مربیان کانون تا دورترین نقاط استان وسعت پیدا کرده و این موضوع نشان‌دهنده استقبال چشم‌گیری است که مخاطبان کودک و نوجوانان از برنامه‌های کانون داشته‌اند.

وی همچنین به فعالیت 10 مرکز فروش محصولات و تولیدات کانون پرورش فکری در استان اشاره کرد و گفت: در این فروشگاه‌ها جدیدترین محصولات فرهنگی و هنری، کانون عرضه می‌شود.

برنامه‌های کانون باید با تکنولوژی‌های جدید و روز دنیا پیش برود

مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان در ادامه این آیین گفت: برنامه‌های کانون باید با تکنولوژی‌های جدید و روز دنیا پیش برود و بتواند جمعیت کودک و نوجوان استان را بیش از پیش دربر بگیرد.

وحید کیانی با بیان این‌که کارکنان و مربیان رسالت سنگین و مسئولیت بزرگی را بر عهده دارند، افزود: جماعت فرهنگ‌ساز توسط دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی با بیان این‌که خلاقیت و نوآوری از جمله راهبردهای اساسی در کانون خواهد بود، تصریح کرد: با ظرفیت‌سازی که در بین مخاطبان و همچنین مربیان صورت می‌گیرد باید استعدادها را شناسایی و آن‌ها را پرورش داد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تأکید کرد: همراهی هنرمندان، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین دستگاه‌های اجرای در این راستا بسیار اثرگذار خواهد بود.

کیانی با بیان این‌که چشم‌انداز روشنی در انتظار فعالیت‌ها فرهنگی، ادبی و هنری در کانون است، یادآور شد: از تمام توان و تلاش برای حمایت از برنامه‌های کانون و نیز مربیان آن استفاده خواهد شد تا شاهد جامعه شکوفا و بانشاط در استان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =