نمایش آثار تصویرگری براتیسلاوا در موزه معاصر صنعتی کرمان

نمایشگاه دوره‌ای آثار منتخب تصویرگری دو سالانه براتیسلاوا در کرمان و با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و در موزه معاصر صنعتی گشایش یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کرمان پس از سنندج دومین میزبان این نمایشگاه شده است  که در آن 42 اثر از تصویرگران ایرانی و اسلواک که تاکنون موفق به دریافت جایزه این مسابقه شده‌اند در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد و از میان این آثار 29 تصویرگری از اسلواک و 13 اثر از ایران است.

علاوه بر این، 25 اثر تصویرگری جایزه بزرگ (گرند پرایز) نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که مربوط به تصویرگرانی است که موفق به دریافت جایزه این رقابت شده‌اند.

دوسالانه‌ تصویرگری براتیسلاوا مهم‌ترین و منحصر به فردترین رویداد در زمینه‌ تصویرگری کتاب کودک و نوجوان است که با پشتیبانی یونسکو و همکاری شعبه‌های ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در کشور اسلواکی برگزار می‌شود.

بر اساس این خبر، در سال جاری با هماهنگی سوزانا جاروسوا مدیر اجرایی مسابقه دو سالانه تصویرگری و اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصتی فراهم شده است تا آثار منتخب این دوسالانه با همکاری سفارت اسلواک در قالب نمایشگاه در استان‌های مختلف ایران به نمایش گذاشته شود.

این نمایشگاه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر صنعتی برپا شد.

کتاب کودک و نوجوان در سبد اقتصاد خانوارها قرار گیرد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بر مشخص شدن سهم هنرمندان تصویرگر کتاب کودک و نوجوان در سطح استان و کشور در عرصه بین‌المللی تأکید کرد.

وحید محمدی، شامگاه روز 24 مرداد 1397 در آیین گشایش دومین نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا در موزه هنرهای معاصر اظهار داشت: باید از این ظرفیت و سرمایه انسانی در حوزه تصویرگری استفاده بیش‌تری شود.

وی با اشاره به این‌که تصویرگران ایرانی در عرصه بین‌اللملی افتخارات زیادی را به دست آورده‌اند، افزود: نسل جدید می‌توانند با نوآوری و شور و نشاط در این عرصه فعالیت کنند.

وی خواستار قرار گرفتن کتاب کودک و نوجوان در سبد اقتصاد خانوارها شد و گفت: خوشبختانه بحث تصویرگری در غرفه نمایشگاه‌های وزارت فرهنگ و هنر ارشاد در سطح کشور مطرح است.

محمدی افزود: در استان کرمان تصویرگران فعالی وجود دارند که در این راستا باید ارتباط اداره کل فرهنگ و هنر ارشاد کرمان با هنرمندان کانون بیشتر شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان با اشاره به این‌که شمارگان کتاب در سطح کشور پایین است، اظهار امیدواری کرد تا آثار به زبان‌های مختلف منتشر و تجدید چاپ شوند.

تصویرگران ایرانی جایگاه رفیعی در سطح بین‌المللی دارند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید براین‌که تصویرگران ایرانی جایگاه رفعیی در سطح بین‌المللی دارند، خاطرنشان کرد: ناشران حرفه‌ای کشورهای مختلف به تصویرگران کانون برای تصویرگری متون خود، پیشنهادهای زیادی می‌دهند.

حامد رهنما ضمن قدردانی از کانون استان کرمان در برپایی این نمایشگاه افزود: در چهار ماه گذشته با مدیر اجرایی این آثار برای نمایش آن‌ها در ایران گفت‌وگوهایی انجام شد.

وی با اشاره به این‌که نخستین دوره نمایش آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا در استان کردستان و دومین آن در استان کرمان برپا شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا قبل از ماه محرم این نمایشگاه در استان خوزستان نیز برگزار شود.

رهنما خاطرنشان کرد: دوره بعدی این مسابقه شامل بخش انتخاب آثار، سمپوزیوم و کارگاه تصویرسازی در سال 2019 خواهد بود که فراخوان آن در حال توزیع است.

وی تصریح کرد: هم‌زمان با برپایی نمایشگاه آثار، کارگاه تصویرگری با حضور نرگس محمدی برنده‌ سیب طلایی بیست و ششمین جایزه‌ تصویرگری براتیسلاوا برای علاقه‌مندان به تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و هنرمندان این حوزه برگزار می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها تعامل همه مجموعه‌های فرهنگی را می‌طلبد.

رهنما یادآورشد: انتشارات کانون جدی‌ترین مجموعه‌ای است که برای کودکان و نوجوانان کار نشر را راهبردی می‌کند که در این حوزه می‌توان از تصویرگران کرمانی هم استفاده کرد.

وی با اشاره به نقش تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: به همان اندازه که نویسندگان به ادبیات کودک کمک می‌کنند، تصویرگران نیز می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

برگزاری کارگاه تصویرگری کودک و نوجوان در کرمان

مدیرکل کانون استان کرمان گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا کارگاه تصویرگری کودک و نوجوان با حضور نرگس محمدی برنده‌ سیب طلایی بیست و ششمین جایزه‌ تصویرگری براتیسلاوا در کرمان برگزار می‌شود.

محسن روحی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه افزود: خرسندیم که کرمان دومین میزبان برپایی این نمایشگاه در سطح کشور است.

روحی افزود: این کارگاه آموزشی با هدف افزایش سطح توانایی هنرمندان تصویرگر کرمانی از ساعت 10:30 صبح تا 14:30 روز پنج‌شنبه 25 مرداد در کتابخانه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این رویداد فرهنگی و هنری فرصتی را برای تصویرگران در راستای تعامل بیشتر با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد کند.

روحی تصریح کرد : پیش‌بینی می‌شود زمان برپایی این نمایشگاه تمدید شود تا استان‌های همجوار بتوانند از این نمایشگاه بهره‌مند شوند.

نمایشگاه آثار منتخب تصویرگری دوسالانه براتیسلاوا به مدت یک هفته صبح‌ها از ساعت 9 تا 14 و بعد از ظهرها از ساعت 16:30 تا 18:30 در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان پذیرای بازدیدکنندگان است.

دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا زیر نظر دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هر دو سال یک بار در شهر براتیسلاوا در کشور اسلواک برگزار می‌شود و کانون به عنوان نماینده ایرانی این مسابقه در هر دوره با اعلام فراخوان به ناشران و جمع‌آوری آثار برگزیده تصویرگران ایرانی اقدام به برگزاری نشست داوری با حضور تصویرگران و کارشناسان برگزیده این حوزه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =