نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه : خدمات کانون‌، مهم و ماندگار است

کارکنان اداره کل کانون استان کرمانشاه، با حضور در بیت نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن عرضه گزارش فعالیت های فرهنگی و هنری اداره کل کانون، با وی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، جمعی از کارکنان این اداره کل با آیت الله «مصطفی علما»، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که صبح امروز پنج شنبه 25 مرداد 1397 صورت گرفت، ضمن عرضه برنامه‌های کانون پرورش فکری استان کرمانشاه در مباحث مختلف فرهنگی وهنری، به تشریح فعالیت‌های این اداره کل در موضوع «آسیب های اجتماعی» از سوی «مهنازفتاحی»، مدیرکل کانون استان نیز پرداخته شد.

مهناز ‌فتاحی، در ابتدای این جلسه با قدردانی از نگاه ویژه امام جمعه کرمانشاه به کانون پرورش فکری و همچنین،‌ کودکان و نوجوانان، گفت : هدف ما در کانون این است که کار تربیتی بر روی روح و روان کودک انجام شود. حالا می خواهد آن عضو بعد از آن شاعر شود، نویسنده شود، نقاش شود،...ولی چیزی که برای ما در کانون ارجح است این است که آن عضو با اخلاق و با تربیت شود، سالم باشد، از نظر روح در اجتماع خوب قدم بردارد و مثبت باشد. خدا را شکر الان طرحی هم داریم که داریم شناسایی می‌کنیم اعضایی را که قبلا عضو کانون بودند و الان صاحب مسوولیت هستند.

مدیرکل کانون استان با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری سعی دارد برنامه‌های جدید و جذاب را برای کودکان و نوجوانان مهیا کند، گفت : امیدواریم خدا کمکمان کند. شما هم دعای خیر برای ما داشته باشید که بتوانیم در مسیر درست قدم برداریم.

او گفت: اگرچه گاهی اوقات پیش می آید برخی مسوولین، کانون را به خاطر اسمش، بعضی جاها کمتر به آن توجه می کنند، ولی کار کانون بزرگ است. کانون کار بزرگی دارد انجام می‌دهد و اثرات این کاربه طور قطع در رفتار آینده کسانی که در مراکز کانون پرورش می‌یابند، دیده خواهد شد.

شادپیمایی عروسک‌ها

در ادمه، به بحث کتاب وکتاب خوانی در کانون اشاره شد.

فتاحی با معرفی فعالیت‌های جاری در مراکز کانون، گفت : محوریت بیشتر فعالیت‌های کانون کتاب است. مثلا اگر بحث نقاشی است، کاردستی است،...ارتباطش با کتاب است. بچه ها با اشتیاق به کانون می‌آیند.

عرضه گزارش امدادفرهنگی و فعالیت های انجام شده از سوی کانون پرورش فکری در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز بخشی دیگر از این دیدار بود.

مدیرکل کانون استان گفت : شرایط روزهای زلزله، شرایط جنگی بود. همکاران بسیاری از سراسر کشور برای کمک و اجرای برنامه‌های فرهنگی به کرمانشاه آمدند و ما آنها را به مناطق زلزله زده اعزام کردیم. همکاران ما در حال حاضر هم در حال فعالیت برای کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده هستند. که این فعالیت‌ها به نام امدادفرهنگی مطرح شد.

او همچنین افزود: در سالگرد زلزله، ان شاالله با حمایت و نگاه ویژه حضرتعالی، طرحی داریم که ما بتوانیم شادی را به این منطقه بیاوریم. به همین منظور فراخوان دادیم که تمام عروسک‌های کشور با همان ماشین‌های سیارروستایی، در یکی از روزهای آبان که مصادف با تولد حضرت پیامبر (ص) هم است، بتوانیم شادپیمایی عروسک های کشور را برای اولین‌بار در استان کرمانشاه برگزار کنیم.‌به این صورت که یک روز در کرمانشاه میهمان ما باشند و یک روز هم کاروان، به سمت سرپل‌ذهاب حرکت کند.

برنامه‌های ویژه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در بحث فعالیت کانون برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نیز به برنامه‌ای با عنوان «فردای روشن برای کودکان امروز» اشاره شد، که علاوه بر مناطق زلزله‌زده، در شهر کرمانشاه و شهرهای استان برگزار شده است.

در همین مورد، نامه‌ای به تمام مراکز استان ارسال شد که مربیان کانون در مباحث؛ آسیب‌های فضای مجازی، اعتیاد در بین نوجوانان، حرمت به والدین،...برای پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها کار کردند. تاثیر کانون در مناطق حاشیه‌نشین هم بسیار تاثیرگذار بوده است. اعضای کانون در مراکز محله حاشیه شهر نظیر؛ آقاجان، برگزیده نقاشی بین المللی شدند و همچنین در بحث قرآن، در همین مرکز، چند نفر از اعضای کودک و نوجوان، حافظ چندین سوره قرآن هستند.

سیامک حجت الاسلامی، معاون‌فرهنگی کانون استان نیز گفت : اعتقاد ما این است که اگر بر روی کودکان و نوجوانان در مراکز کانون کار شود، بعدها همان‌ها می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلامی افزود : بیشتر اعتقاد ما در مراکز کانون پرورش فکری این است که کار با کیفیت باشد و اصولی.

او گفت : استقبال از فعالیت‌های کانون زیاد است، هرچند مراکز کانون واقعا ظرفیت پذیرش برای همه دانش آموزان را ندارند.

مهنازفتاحی، مدیرکل کانون استان به تشریح فعالیت‌های ویژه کتابخانه‌های سیارروستایی اشاره کرد و افزود : همکاران ما در واحد سیارروستایی، روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهند و حتی، در حال حاضر کودکان عشایر را هم تحت پوشش قرار داده‌ایم.

او به برنامه‌های مختلف کانون در بحث ترویج کتاب خوانی پرداخت و گفت: برنامه پویش فصل گرم کتاب را در پارک‌ها و بوستان‌های شهر کرمانشاه و شهرستان‌های استان با حضور کودکان و خانوده‌ها اجرا می کنیم که آنها را هم جذب کتاب و کتاب خوانی کنیم.

افتتاح سه طرح جدید فرهنگی

در ادامه معرفی برنامه کانون استان کرمانشاه، افتتاح سه طرح فرهنگی؛ موزه عروسک ها، خانه فن‌آوری و هنر و خانه موزه جلیلی تشریح شد.

فتاحی در این زمینه ضرورت افتتاح این طرح‌های جدید فرهنگی گفت: چون مکان‌های مناسب برای شادی بچه‌ها در شهر کرمانشاه کم است، سه طرح ویژه را افتتاح کردیم. در موزه عروسک‌ها؛ عروسک‌های مختلف نظیر؛ عروسک‌های غول پیکر، سنتی و محلی،... را در آنجا قرار دادیم. خانه فن‌آوری و هنر را افتتاح کردیم که هنر را به زبان علم امروز به بچه‌ها یاد بدهد. این طرح در کشور و در مراکز کانون کم‌نظیر است. مربیان زحمت کشیدند. عکاسی، پویانمایی، سفال، گیم نت، و.. را در این مرکز برای بچه‌ها فراهم کردیم تا این لذت‌ها را به بچه‌ها آموزش دهیم. مرکزی داریم به نام «خانه موزه‌ جلیلی» که در شهر کرمانشاه واقع است. این مکان را بازسازی کردیم به سبک قدیمی. که در این مرکز بچه‌های امروز بتوانند یک روز از زندگی قدیمی خانواده‌های کرمانشاهی را از نزدیک ببینند. بسیاری از وسایل قدیمی را هم در این مرکز فراهم کرده‌ایم. همچنین در بخشی از این مکان، مشاغل قدیمی را به صورت ماکت در معرض دید مخاطبان ساخته و قرار داده‌ایم.

مدیرکل کانون استان افزود: آثار باستانی کرمانشاه به صورت ماکت در این خانه موزه قرار داده شده است. معرفی مشاهیر قدیم و معاصر کرمانشاه هم در این مکان وجود دارد.

او گفت : کانون تلاش دارد از تمام ظرفیت‌هایش استفاده کند برای آنچه که بچه‌ها به آنها نیاز دارند.مانند افتتاح آسمان‌نمای سیار، که بچه‌ها با استفاده از آن اطلاعات منظومه شمسی را فرا می‌گیرند. این فعالیت یکی از فعالیت‌های مورد علاقه آنهاست و یکی از راههای خداشناسی هم است.

مسعودحمیدی، معاون اداری مالی کانون استان نیز در دقایقی کوتاه، به بیان فعالیت‌های عمرانی کانون پرداخت.

او گفت : کانون پرورش فکری از ادارات برتر در اجرای پروژه‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه است.

آیت الله مصطفی‌علما، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، پس از شنیدن گزارش فعالیت‌های کانون پرورش فکری استان، دقایقی چند به ایراد سخنرانی پرداخت.

امام جمعه‌کرمانشاه با یادآوری خاطرات کودکی خود در شهر کرمانشاه، گفت : از سابق هم روی بچه‌ها کار می شد. آن وقت ها نه کودکستان و نه پیش دبستان مطرح نبود. اما مسیحی‌ها این کار را کرده بودند. بچه‌ها را با نیات خاصی جذب کرده بودند. سرود و شعرهای خاص به بچه های کوچک یاد می‌دادند. اینها داشتند روی این بچه‌ها کار می‌کردند برای آینده. اینها برنامه داشتند. در حیاط می‌ایستادم و مدتها به این بچه‌ها نگاه می‌کردم.

آیت الله‌علما با اشاره به اهمیت آموزش در سنین کودکی گفت : العلم فی‌الصغر کالنقش فی‌الحجر...آموختن دانش در کودکی مانند نقش کشیدن بر روی سنگ است. ثابت می‌ماند. توی ذهنش می‌ماند.

او افزود : مسگرها وقتی بیکار می‌شوند، تکه‌ای مس را می‌آورند و شروع به چکش کاری می‌کنند. هم خودشان را مشغول می‌کنند و هم اینکه آن تکه مس را صاف می‌کنند و آن را می‌اندازند ته انبار برای یک روزی که به کارشان بیاید. حالا این بچه‌ها اگر حتی قبول نکنند حرف‌هایی که شما به آنها می‌زنید، اما در گوشه حافظه‌شان می‌ماند. در وقت خودش به کارشان می‌آید...20 سال دیگر، 30 سال دیگر،...به کارشان می‌آید.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، خدمات کانون را خدمات با ارزشی دانست و افزود : خدمات کانون، خدمات ماندگاری است و می‌ماند. چه به آنها عمل کنند یا نکنند فعلا. اما در آینده برای اینها می‌ماند و خواهد ماند.

او نقش ارتباط مربی با کودک را مهم عنوان کرد و گفت : باید با بچه‌ها با شوق و با نشاط کار کرد و زحمت کشید . بالاخره دنیای امروز روی این جور بچه‌ها کار می‌کنند. استعدادهای این جوری را پیدا می‌کنند. این استعدادها ربط دارند به آینده کشور.

در بخشی از این دیدار، مهنازفتاحی، چند جلد ازکتاب های تازه خود را که برای گروه سنی کودک منتشر کرده بود، به آیت‌الله علما تقدیم کرد.

همچنین دوتن از کارشناسان کانون استان کرمانشاه، به خواندن شعر با محتوای کودک و نوجوان پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =