کودکان بهبهانی در کانون با راه‌های کاهش تولید زباله آشنا می‌شوند

مربیان کانون پرورش فکری شماره یک بهبهان با همکاری انجمن رفتگران طبیعت، در قالب برپایی ویژه‌برنامه «کمتر زباله تولید کنیم»، کودکان و نوجوانان را با راه‌های کاهش تولید زباله آشنا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک بهبهان با اعلام این خبر گفت: کودکان و نوجوانان بهبهانی با مشارکت در ویژه‌برنامه «کمتر زباله تولید کنیم»، که کار خود را از مردادماه امسال آغاز کرده است با راه‌های کاهش تولید زباله در خانه، هنگام خرید و در مراسم و تعطیلات آشنا می‌شوند.

نسرین بازیانی افزود: مربیان کانون با همکاری اعضا انجمن رفتگران طبیعت، در بخش کاهش تولید زباله در خانه، با آموزش رعایت نکات استفاده از ظروف بادوام و چند بار مصرف برای غذاخوری و یا نگهداری مواد غذایی، رومیزی‌های پارچه‌ای بجای نوع یک‌بار مصرف، لیوان‌های فلزی بجای فنجان و لیوان یک‌بار مصرف کاغذی یا پلاستیکی، استفاده از محصولات و کالاهایی که در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت و استفاده از شوینده‌های آلی ارزان‌تر و کم‌خطرتر مانند سرکه سفید و عصاره لیمو (که لک‌های چربی را پاک می‌کند) و جوش شیرین، کودکان و نوجوانان را به کمتر تولید کردن زباله تشویق می‌کنند.

وی در ادامه پیرامون آموزش‌های کاهش تولید زباله در هنگام خرید به کودکان و نوجوانان توضیح داد: در این بخش بچه‌ها با خرید و مصرف معقول خوراکی، پوشاک و غیره به‌عنوان یکی از راه‌های صرفه‌جویی و حفظ محیط‌زیست آشنا می‌شوند و آموزش‌های لازم در عدم استفاده از کیسه نایلونی در موقع خرید و استفاده از کیسه، زنبیل یا ساک پارچه‌ای به‌جای آن را فرا می‌گیرند.

این مسئول فرهنگی همچنین تأکید کرد: در این بخش بچه‌ها یاد می‌گیرند وسیله‌ای را انتخاب کنند که ضمن این نکته مهم که نیازشان را برآورده می‌کند مصرف انرژی کمی داشته باشد؛ با دوام باشد تا زمان طولانی‌تری از آن استفاده کنند و به همین علت دیرتر وارد جریان زباله شهری شود.

بازیانی جمع‌آوری پسماندها با کیسه‌های برزنتی و عدم بکار بردن بشقاب، لیوان و سایر ظروف یک‌بار مصرف را مواردی عنوان کرد که به‌عنوان راه‌های کاهش پسماند در مراسم و تعطیلات توسط مربیان به بچه‌ها آموزش داده می‌شود و گفت: بچه‌ها در این ویژه‌برنامه فرا می‌گیرند که در مراسم عزاداری ملی مانند ایام محرم و نیز در نذری‌ها، بجای ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی و یونولیتی می‌توانند از لیوان ها و ظروف مخصوص گل ذرت یا ظروف بادوام استفاده کنند.

مسئول کانون شماره یک بهبهان اضافه کرد: مربیان کانون در این برنامه به بچه ها توصیه می‌کنند اگر می‌خواستند از بیرون غذا تهیه کنند، ظرف غذا را به همراه خود به رستوران ببرند و از مسئول رستوران درخواست کنند بجای آنکه از ظروف یک‌بار مصرف استفاده کند غذا را در ظرف خودشان بریزد.

بازیانی همچنین یادآور شد: مربیان کانون همچنین در ویژه‌برنامه «کمتر زباله تولید کنیم» که روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه هر هفته در کانون شماره یک بهبهان انجام می‌شود در قالب کارگاه کاردستی با مواد دورریختنی به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند که مواد بی‌مصرف را می‌توان با خلاقیت و تغییراتی به روی آن‌ها دوباره استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =