تقویت جنبه‌های انسانی و پرورش خلاقیت، رهاورد حضور درکانون

نویسنده و تصویر گر کودک و نوجوان گفت: آن‌چه اعضای کانون را برجسته می‌کند آموختن برای انتخاب شغل نیست، بلکه تقویت جنبه‌های انسانی و پرورش خلاقیتی است که فرصت پذیرش وی را از سوی جامعه فراهم‌می‌سازد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان،  عبدالرضا مزاری جلالی نویسنده، تصویرگر کتاب کودک و همکار پیش‌کسوت کانون این بار میهمان اعضای مرکز فرهنگی هنری لنگرود بود و ضمن نشست صمیمانه با آنان، از اهمیت دانش‌اندوزی و ضرورت بهره‌گیری از تجربه‌های سازنده با کودکان و نوجوانان سخن‌گفت.

جلالی طی این نشست که با عنوان «سلامی دوباره» و با نگاهی به کتاب «برنجک» وی صورت‌گرفت، تجربه‌های ارزش‌مند خود درکانون را با مخاطبان به اشتراک گذاشت و با اشاره به ارتباط صمیمی عضو و مربی دراین مجموعه‌ی فرهنگی گفت:  آن‌چه اعضای مراکز فرهنگی هنری را برجسته می‌کند، آموختن برای انتخاب شغل نیست، بلکه تقویت جنبه‌های انسانی و پرورش خلاقیتی است که  فرصت پذیرش وی را از سوی جامعه فراهم‌می سازد.

مزاری جلالی درهمین زمینه توضیح‌داد: دقت و ظرافت از ویژگی‌های نسل کودک و نوجوان است و حضور درکانون بستری مناسب  برای تربیت انسانی اخلاق‌مدار و متخصص محسوب‌می‌شود.

خالق کتاب  «برنجک» در ادامه به اهمیت و جایگاه نقد در توان‌مندسازی افراد پرداخت و با بیان این که نقد و نقدپذیری بایستی درجامعه نهادینه شود گفت: چنین برنامه‌هایی امکان هم‌افزایی و استفاده ازدیدگاه‌های مخاطبان را فراهم می کند و فرصتی تازه برای نویسندگان و شاعرانی است که علاقه‌مند به حرکت در مسیر رشد و پیشرفت هستند.

نویسنده کتاب «چوب‌ها و ریشه‌ها» هم‌چنین تاکیدی ویژه بر مطالعه و احترام به دیدگاه‌های مخاطبان داشت و با تبیین این موضوع که شنیدن نقطه‌نظرات دیگران به معنی پذیرش تمامی دیدگاه‌ها نیست، افزود: برای موفقیت درعرصه‌ی ادبیات افزون بر استفاده از تجربه‌ی صاحبان اندیشه، نیازمند همه‌جانبه‌نگری و نگریستن عمیق به محیط پیرامون هستیم.

او هم چنین آشنایی با فرهنگ بومی و محلی و درعین حال استفاده از واژه‌ها، نمادها و شاخصه‌های هرمنطقه را  از اولویت‌های یک نویسنده عنوان‌کرد و از کودکان و نوجوانان خواست به این مسئله توجه بیشتری داشته‌باشند.

این همکاربازنشسته کانون گیلان که نقش ارزش‌مندی درتربیت شخصیت‌های برجسته داشته استدر همین‌حال به جایگاه نسل کودک و نوجوان در آینده کشور اشاره‌ و با مهم توصیف‌کردن فعالیت‌های مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مربیان، پیام‌آوران آگاهی‌اند و استفاده از دانش‌آنان  به یقین در موفقیت مخاطبان اثربخش خواهدبود.

برپایه این گزارش، پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان و نوجوانان در ارتباط با کتاب «برنجک»، شنیدن نقد اعضا بر این کتاب و ارایه‌ی راهکارهای مناسب برای ارتقای کمی و کیفی آثارادبی، ازدیگر برنامه‌های عبدالرضا جلالی در این نشست بود.

کارشناس مسوول ادبی کانون گیلان نیز ضمن قدردانی از حضور عبدالرضا مزاری جلالی در این نشست، به یادآوری دوران عضویت خود در مرکز شماره ۱ کانون رشت پرداخت و نقش این چهره‌ی برجسته را  در کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان مهم ارزیابی‌کرد.

حمیراخدابنده هم‌چنین از اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی سخن‌گفت و با تاکید براین موضوع که بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران از دست‌آوردهای این برنامه محسوب‌می‌شود، اضافه‌کرد: به گزینی آموزه‌ها و معطرسازی بقچه‌ی اندیشه رهاورد هم‌نشینی با بزرگان  است و می تواند به عنوان توشه‌ای مناسب دراختیارکودک و نوجوان قرارگیرد.

برپایه این گزارش اجرای نمایش کتاب‌محور، آموزش کاردستی با استفاده از کتاب«صداسازها»ی  عبدالرضا مزاری جلالی و تقدیر از این همکار پیش‌کسوت کانون، ازدیگر برنامه‌های این نشست درمرکز فرهنگی هنری شهرستان لنگرود به‌شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =