کد خبر: 280870
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
نقد کتاب نیازمند درک کتاب

شاعر کودک و نوجوان تاکید کرد: بچه‌ها باید بعد از مطالعه جامع و دقیق کتاب به محتوا و اهداف نهان و آشکار کتاب پی‌برده و آن‌ را تا حد درک و فهم خود از کتاب موشکافی و نقد کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سودابه امینی سراینده شعرهای کتاب «فصل آهو و کبوتر» در نشست نقد و بررسی این اثر در کانون ایلام با بیان این مطلب گفت: نقد کتاب در زمینه‌های مختلف همواره نقاد را درجاتی بالاتر از کتاب و محتوای آن قرار می‌دهد و باعث می‌شود خواننده با زوایای جدیدی از مطالب ارایه شده آشنا شود.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هدف اصلی کانون از برگزاری برنامه دوپنجره که در آن اعضای نوجوان کانون اقدام به مطالعه و سپس نقد کتاب می‌کنند، این است که بچه‌ها به راحتی و بدون تفکر مغلوب و مجذوب کتاب نشوند.

امینی افزود: نقد کتاب عاملی موثر و محرکی قوی برای مخاطب است تا محتوای کتاب را حتی اگر از نویسنده‌ای توانا باشد، چشم بسته قبول نکند و موجب نگاه موشکافانه خواننده نسبت به محتوای کتاب می‌شود.

وی تاکید کرد: نگارش و تالیف کتاب برای قشر کودک و نوجوان از حساسیت‌های زیادی برخوردار است چرا که نویسنده باید به وضوح با دغدغه و نیازهای دنیای کودکی و نوجوانی به ویژه در نسل کنونی آشنایی و به آن اشراف داشته باشد.

این شاعر گفت: نویسنده‌ای که برای گروه سنی کودک و نوجوان قلم می‌زند می‌بایست درکی درست و روشن از سلیقه‌ها و خواسته‌های بچه‌ها داشته باشد و خود را یک کودک یا نوجوان تصور کرده تا بتواند با این گروه سنی ارتباطی ملموس برقرار کند.

مدیرکل کانون استان ایلام نیز در این نشست گفت: برنامه فرهنگی ادبی دو پنجره با نگاهی نو، به مساله نقادی و انتقاد کردن می‌پردازد چرا که در این برنامه جامعه هدف را قشر خاص کودک و نوجوان تشکیل داده‌اند.

حبیب‌الله بخشوده افزود: هنر نقد کردن در واقع یک کار علمی و جامع دانشگاهی است و امروزه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا رشته‌ای مستقل با محوریت نقد کتاب راه‌اندازی شده و تدریس می‌شود.

وی گفت: نقد کتاب باعث رشد و تقویت بینه علمی و بینش مخاطبان و افزایش جسارت و اعتماد به نفس آنها می‌شود که باید این موضوع جدی‌تر گرفته شده و به تاسی از دانشگاه‌های معتبر دنیا در کشور ما هم رشته‌ای مختص به نقد ادبی کتاب ایجاد شود.

بخشوده در مورد برنامه دوپنجره نیز گفت: این برنامه که ذهن بچه‌های عضو کانون را به چالش نقد و بررسی کتاب‌های مختلف می‌کشاند راهی برای تربیت نسلی منتقد و ریزبین و کنجکاو است که در آینده و بزرگ‌سالی از مسایل، ساده عبور نکنند.

در نشست‌های ادبی دو پنجره کانون به نقد و بررسی کتاب ادیبان و نویسندگان ملی از سوی اعضای کودک و نوجوان با حضور خود نویسنده برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =