انتخاب فیلم‌ها به خاطر کیفیت بالا، سخت بود

مهدی خرمیان گفت: آثار خوبی در بخش پویانمایی هشتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) شرکت کرده‌اند و این رویداد هنری با روند روبه‌رشد خود نقش مهمی در جریان‌سازی و انگیزه‌دهی به کودکان‌ونوجوانان فیلم‌ساز پیدا کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داور بخش پویانمایی جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک با اشاره به این‌که 400 اثر انیمیشن با سطوح کیفی متفاوت در این دوره حضور داشته‌اند، می‌گوید: من و دیگر داوران این بخش آثار پویانمایی را بر اساس موضوع‌های مختلفی چون ایده ‌و خلاقیت، کارگردانی، فیلم‌نامه، گرافیک و صدا و موسیقی بررسی و امتیازدهی کرده‌ایم.

خرمیان با بیان این‌که در ادامه، ارزیابی پایانی در یک جلسه انجام شده و فیلم‌های برتر انتخاب شده‌اند، می‌افزاید: سه فیلم به عنوان برگزیده‌ی اول، دو اثر به عنوان تقدیری و هشت فیلم هم در بخش‌های مختلف مثل کارگردانی و فیلم‌نامه به عنوان برگزیده مشخص شده‌اند.

این انیماتور که کیفیت و کمیت فیلم‌های این دوره را به‌طورکلی مثبت ارزیابی می‌کند، یادآور می‌شود که مواردی مانند عنوان‌بندی نیز که در دوره‌های قبل جدی گرفته نمی‌شود در این دوره مورد توجه سازندگان کودک‌ونوجوان قرار گرفته و رشد کیفی داشته است.

او هم‌چنین می‌افزاید: در بخش‌هایی مانند کارگردانی و ایده انیمیشن‌های خوبی در جشنواره شرکت کرده بودند و همین، کار داوری و انتخاب بین آثار را برای ما سخت کرده بود.

به گفته‌ی این داور با وجود این‌که انتخاب آثار با هم‌فکری و بحث‌های متعدد انجام شده است، اما جایزه نگرفتن دیگر فیلم‌ها دلیل بر بد بودن آن‌ها نیست. خرمیان در این رابطه می‌گوید: از هنرمندان کودک‌و نوجوان می‌خواهم این موضوع را مد نظر داشته باشند، چرا که ما با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود تنها می‌توانستیم به تعداد مشخصی از آثار جایزه بدهیم، ولی این دلیلی بر خوب نبودن دیگر فیلم‌ها نیست.

داور جشنواره‌ی قاصدک در ادامه با بیان این‌که تمام آثار این بخش کانونی بوده‌اند درباره‌ی تاثیر این رویداد بر تربیت هنرمندان در حوزه پویانمایی می‌گوید: این جشنواره جریان‌ساز است و برای بچه‌ها انگیزه ایجاد می‌کند، به‌خصوص به خاطر این‌که جایی برای ارائه‌ی کارهای کوتاه بچه‌ها وجود ندارد، ولی جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک باعث می‌شود آثار بچه‌ها دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

او هم‌چنین با اشاره به رشد جایگاه جشنواره‌ی قاصدک در کشور می‌افزاید: اگر بشود دامنه‌ی جشنواره را در سال‌های آینده گسترش داد و از بیرون از کانون پرورش فکری هم بچه‌ها آثارشان را ارسال کنند به طور قطع شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود.

خرمیان هم‌چنین با اشاره به اهمیت آموزش مداوم و به‌روز مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی پویانمایی بیان می‌کند که کانون هر ساله دوره‌های آموزشی متعددی برای مربیان حوزه‌ی انیمیشن برگزار می‌کند و آثاری که امروز در جشنواره شرکت کرده‌اند، حاصل این آموزش‌ها است.

این کارگردان در ادامه به بچه‌هایی که به ساخت انیمیشن علاقه‌مندند توصیه می‌کند و می‌گوید: بر خلاقیت بصری آثارشان تمرکز کنند و در این زمینه دست به نوآوری بزنند.

او هم‌چنین می‌افزاید که لازم است آثار بچه‌ها از لحاظ تکنیکی و رعایت اصول پایه‌ی انیمیشن‌سازی هم تقویت شود تا حرف بیش‌تری برای گفتن داشته باشند.

مهدی خرمیان از کودکی عضو کانون پرورش فکری بوده است و فعالیت هنری خود را از کتاب‌خانه‌های کانون یزد آغاز کرده است. این هنرمند هم‌کاری‌اش با کانون را با برگزاری کارگاه‌های استاپ‌موشن و انیمیشن و ساخت فیلم‌هایی نظیر «کیمیاگر»، «عبدو و دریای سبز» و «این عروسک مال کیه» ادامه داده و جوایز بسیاری کسب کرده است.

گفتنی است که از برترین‌های این جشنواره در دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان که از 8 تا 16 شهریور 1397 در اصفهان برگزار می‌شود تجلیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =