پنجاه و ششمین انجمن ادبی آفتاب

پنجاه و ششمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان رضوی با محوریت داستان و با حضور ۱۲ نفر از اعضای دختر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، پنجاه و ششمین انجمن ادبی آفتاب دختران با محوریت داستان، پنج‌شنبه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: پنجاه و ششمین انجمن ادبی آفتاب با حضور وحید حسینی، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار و نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آناناس» و با نقد و بررسی آثار داستانی ملیکا قاضیان، دینا کیهانی، غزاله ابراهیمی ناجی، فاطمه ارزه‌گر و ندا آیین همراه بود.

نویسنده مجموعه «آناناس» که مدت بیست سال است در حوزه داستان و همچنین برگزاری جلسات و انجمن‌های داستانی در شهر مشهد فعال است در ابتدای جلسه گفت: خوشحالم که در بین داستان‌نویسان نوجوان هستم و به شما تبریک می‌گویم که در مکانی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در فضای داستان نفس می‌کشید و رشد می‌کنید.

بخش اصلی جلسه به خوانش داستان‌ها اختصاص یافت.

کارشناس میهمان جلسه در نقد اثر ندا آیین گفت: در این داستان بیشتر از اینکه شاهد اتفاقات داستانی و به تصویر کشیدن آن باشیم راوی حرف می‌زند و توضیح می‌دهد. داستان روی یک خط مستقیم حرکت می‌کند و در آن شاهد به هم خوردن تعادل و یا گره‌افکنی که یکی از عوامل جذابیت داستان هاست نیستیم. لئوناردو بیشاپ در کتاب «درس‌هایی در مورد داستان‌نویسی» که مطالعه آن را به همه شما توصیه می‌کنم می‌گوید: «گره یکی از چیزهایی‌ست که داستان را می‌سازد.» وی ویژگی خوب این اثر را صمیمی بودن با مخاطب و انتقال خوب احساسات بیان کرد.

در ادامه ملیکا قاضیان داستان خود با عنوان «کریم مخ تعطیل» را خواند. وحید حسینی با اشاره به زبان نوشتاری بی‌عیب و نگارش درست این داستان به اهمیت رعایت نکات دستوری و نگارشی و عادت به درست‌نویسی اشاره کرد و گفت: در نوشتن، نقش حرف‌های ربط را جدی بگیرید. جملات را کامل کنید. در زمان حذف فعل‌ها به قرینه، از درستی آن مطمئن شوید.

حسینی در این رابطه خواندن کتاب «غلط ننویسیم» ابوالحسن نجفی را به اعضا توصیه کرد. در ادامه نقد داستان «کریم مخ تعطیل» کارشناس جلسه به شروع قابل قبول داستان اشاره کرد و قابل پیش‌بینی بودن داستان و حوادث آن و همچنین سیاه و سفید بودن شخصیت‌های داستان را از نقاط ضعف آن دانست.

در نقد اثر «دینا کیهانی» توصیه اصلی میهمان جلسه بازنویسی و پیرایش اثر بعد از نوشتن اولیه و سخت‌گیری در این مرحله بود. وی خلاقیت و ذهن آفرینشگر اعضا را ستود اما تاکید کرد این خلاقیت و نوگرایی باید متکی به پشتوانه ادبی و مطالعه آثار فاخر گذشتگان به شکل عمیق باشد.

نیاز به منطق داستانی در کنار تخیل خوب در داستان «فاطمه ارزه گر» و دقت به توصیف شخصیت اصلی داستان «غزاله ناجی ابراهیمی» با توجه به سن که گاهی مخاطب را سردرگم می‌کرد که بداند شخصیت داستان، کودک است یا نوجوان از دیگر نکاتی بود که در نقد آثار اعضا مورد بحث قرار گرفت.

معرفی کتاب‌هایی در حوزه داستان‌نویسی و همچنین داستان‌نویسان مطرح ایران و جهان، بخش پایانی جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =