بزنگاه خلاقیت جایی است که خلاف جریان عادی حرکت کنیم

شاعر کودک و نوجوان گفت: شاعرانه نوشتن رد شدن از مرزهای اتفاقات معمول و بازی خلاقانه با واژه‌ها است، بزنگاه خلاقیت جایی است که خلاف جریان عادی حرکت کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون کرمان، پودمان آموزشی مربیان ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان با حضور غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان در باغ شاهزاده ماهان برگزار شد.

در این دوره آموزشی ۲۵ مربی ادبی مراکز کانون کرمان شیوه‌های برپایی کارگاه‌های خلاق ادبی را فراگرفتند.

بکتاش شاعر کودک و نوجوان و مدرس این دوره با بیان این که نوشتن یک کار ذهنی است و مراحلی دارد که هر مربی ادبی باید با آن آشنا باشد، گفت: ذهن، دست، کاغذ و مخاطب چهار مرحله‌ای است که برای خلق یک اثر ادبی از ذهن نویسنده تا عرضه به مخاطب بایستی طی شود.

وی اضافه کرد: اولین مرحله نوشتن در ذهن ماست اما هر کسی توان نوشتن ندارد چراکه باید ذهن را آماده نوشتن کنیم؛ خوب دیدن‌، شنیدن و حس کردن تمرین ذهن است.

این شاعر کودک و نوجوان نوشتن تنها با اکتفا به آن‌چه را که می‌بینیم را از جمله ایرادات کلاس‌های ادبی عنوان و خاطرنشان کرد: در خلق یک اثر ادبی باید تمام حس‌ها را به‌کار ببریم، صدا و مزه بخشی از طبیعت است که می‌تواند در شعر هم جریان داشته باشد، شاعر کسی است که اسم‌های قراردادی و معمول را حذف کند و نامگذاری جدید داشته باشد.

بکتاش ادامه داد: تنها چیزی که باعث می‌شود بچه‌ها سراغ نوشتن نروند، ترس از نوشتن است؛ این ترس را از بچه‌ها بگیرید.

وی با تاکید بر این‌که مربی بایستی درکلاس‌های ادبی خلاق باشد، یادآور شد: رعایت وزن یک دست‌انداز بزرگ برای بچه‌هایی است که شروع به نوشتن کرده‌اند، بگذارید بچه‌ها آن‌چه را که در ذهن دارند بر روی کاغذ بیاورند و فقط به آن‌ها کمک کنید که واژه‌ها را خلاقانه بیان کنند.

این مربی کانونی افزود: مربی وظیفه دارد اندیشه را به بچه‌ها منتقل کنید تا با ابزار دستشان بنویسند.

بکتاش گفت: کودکان را فلسفی بار بیاوریم، اگر در یک اثر ادبی از کلمات به معنا برسیم این همان فلسفه است؛ شعر بایستی مخاطب را به فکر وادارد، ربط منطقی و دلیل شاعرانه در آن وجود داشته باشد، وقتی یک شعر برای تمام مردم دنیا قابل فهم باشدبه معنای اندیشیدن و فلسفی نوشتن است.

وی خطاب به مربیان ادبی کانون کرمان گفت: در نوشته‌هایتان مشخص کنید برای کودک یا درباره کودک می‌نویسید، اگر برای کودک اثری را تولید می‌کنید بایستی حد و اندازه کودک حفظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =