کارکردهای نمایش در قصه‌گویی کودکان بررسی شد

دبیرخانه‌ی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی استان هرمزگان با حضور جمال‌الدین اکرمی نویسنده وتصویرگرکتاب کودک ونوجوان اولین نشست قصه‌گویی با عنوان «کارکردهای نمایش در قصه‌گویی» را برگزارکرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، اولین نشست قصه‌گویی در بندرعباس باحضور جمال‌الدین اکرمی با عنوان «کارکردهای نمایش در قصه‌گویی» برگزارشد.

اکرمی نمایش را ابزاری برای یادگیری و وسعت بخشیدن به تجربه‌های کودکان دانست و گفت: هنگامی که کودکان با امکانات موجود خودشان قصه‌ها را به صورت نمایش اجرا می‌کنند بی‌گمان به شناخت بهتری از پیرامون خود دست می‌یابند.

وی همراه کردن قصه با بازی و نمایش را برای کودکان کاری موثری دانست و تاکید کرد: هنگامی که قصه با بازی و نمایش همراه می‌شود بهتر در ذهن بچه‌ها باقی می‌ماند.

این نویسنده کودک ادبیات را مادر همه‌ی هنرها دانست و افزود: نمی‌توانیم قصه را از نمایش جدا کنیم، زیرا وقتی برای کودک کتابخوانی یا بلندخوانی می‌کنیم با تغییر در صدا و یا حرکت دست مفاهیم را به کودک منتقل می‌کنیم و همین امر نشان می‌دهد که ادبیات وقصه‌های ما با نمایش همراه  شده‌اند.

اکرمی آموزش هنرهای نمایشی در کنار خلق قصه‌ها را ابزار مهمی دانست و بیان کرد: کودکان با بهره‌گیری ازاین شیوه‌ها می‌توانند دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسند و درک کنند، قصه‌گویی با اجرای نمایشی راه را برای بیان احساسات، افکار ورویاهای کودکان ونوجوانان را هموار می‌سازد.

این تصویرگرکتاب کودک ونوجوان، نمایش را تنها ابزار بیان احساسات وافکار کوکان دانست وگفت: وقتی کودکان قصه‌ را نمایش تلفیق می‌کند به هنگام انجام فعالیت نمایشی هر چند برای مدتی کوتاه به فرد دیگری تبدیل می‌شود، نقش تازه‌ای را ایفا می‌کند و راه‌حل‌های متفاوت را می‌آزماید.

اکرمی افزود: با قصه، هرآموزشی امکان‌پذیراست زیرا درکمال ظرافت؛ باغ تفکرات کودکان ونوجوانان را به ثمر می‌نشاند، مهم‌ترین مزیت قصه‌گویی، آموختن مهارت گوش دادن به مخاطبان، افزایش قدرت تخیل، ایجاد توانایی فکری وکنجکاوی بین بچه‌ها است.

این مترجم کتاب‌های کودک ونوجوان همچنین به نقش قصه‌گویی به عنوان یک واسطه‌ی بسیار موثراشاره کرد و گفت:پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کودکانی که درمعرض قصه‌گویی قرار می‌گیرند، به طور معناداری بیش‌تر از کودکان دیگر، مهارت‌های زندگی را فرا می‌گیرند وتوان شرکت در کارگروهی، ابراز محبت ومهربانی را دارا هستند.

در ادامه این نشست جمال‌الدین اکرمی به صورت کارگاه عملی به شیوه‌ی خلاق و با حضور نوجوانان ارتباط کلامی، خلاقیت وروایت قصه را آموزش داد.

اکرمی درپایان نقش مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان  را در پاسداشت فعالیت قصه‌گویی موثر دانست و بیان کرد: قصه‌گویی در مراکز فرهنگی هنری وترویج شیوه‌ی قصه‌گویی کتابخانه‌ای از اصلی‌ترین نقطه تمرکز در این حرکت بزرگ جشنواره‌ی قصه‌گویی است.

 جمال‌الدین اکرمی دارای مدرک کارشناسی کارتوگرافی و کارشناسی ارشد افتخاری ادبیات داستانی است. وی در زمینه‌های مختلفی مانند نگارش شعر، قصه، رمان، ترجمه و تصویرگری کتاب‌های کودکان کار کرده و مدرس نقاشی و هنر کودک، کانون پرورش، آموزش و پرورش، پژوهش در زمینه‌ تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان است


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =