اولین جلسه ویدیو کنفرانس با موضوع جشنواره قصه‌گویی در استانداری خراسان رضوی

سرپرست کانون خراسان رضوی با حضور در استانداری، جلسه‌ای به صورت ویدیو کنفرانس با فرمانداران شهرستان‌های خراسان رضوی برگزار و همراهی آنان را برای بهتر برگزار شدن بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون خواستار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در این جلسه که در تاریخ یکشنبه ۱۱شهریورماه ۱۳۹۷ به درخواست کانون به صورت ویدیو کنفرانس و با حمایت اداره کل بانوان و خانواده استانداری برگزار شد، رضا قمرزاده سرپرست کانون بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را فرصت مناسبی برای روایت قصه‌های زندگی‌مان دانست و گفت: هر آدمی قصه‌ای از شادی‌ها، غم‌ها، سختی‌ها و آسانی‌ها و خاطرات ماندگار کودکی دارد و هر کدام از آن‌ها درسی عبرت‌آمیز برای زندگی است و بیان این رنج‌ها و شادی‌ها روحیه همدلی و همراهی را در بین افراد ایجاد می‌کند. با این توضیحات کانون در نظر دارد در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با دعوت از نوجوانان، مادران و پدران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها این فرصت را برای روایت این تجربه‌ها فراهم آورد.  

فرشته سلجوقی مدیرکل امور بانوان استانداری نیز که در این جلسه حضور داشت به نقش قصه در تربیت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: قصه‌گویی یک ابزار تربیتی سنتی است که شیوه‌های صحیح زندگی را در ذهن کودکان ماندگار می‌کنند و ضمن افزایش و تقویت قدرت خلاقیت در آنان، نقش به‌سزایی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد.

سلجوقی در ادامه تعامل فرمانداری‌های شهرستان‌ها را در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره خواستار شد و گفت: در فعالیت‌های تاثیرگذار فرهنگی، هم‌افزایی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و پرهیز از موازی‌کاری از ضروریات است و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های نهادها و سازمان‌ها فعالیت‌های اثربخشی فرهنگی را به صورت جریان و یک رویداد در استان درآوریم.

فرهاد آقابیگی معاون فرهنگی کانون خراسان رضوی به تشریح بخش‌های مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: بخش استانی بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با محور قصه زندگی من در بخش تخصصی به دو شیوه سنتی و خلاق و با استفاده از ابزار و امکانات دیداری و شنیداری در حالی برگزار می‌شود که قصه‌گویان در حداکثر ۱۵ دقیقه به روایت داستان می‌پردازند و ضمن انتخاب متن و اجرای متناسب با مخاطب خود و به کارگیری فنون قصه‌گویی هم‌چون استفاده از زبان بدن، به‌کارگیری لحن و کلام و خلاقیت و نوآوری در این مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در بخش عمومی این جشنواره نیز شرکت‌کنندگان غم‌ها، شادی‌ها و لحظات پندآموز زندگی خود را در قالب فیلم ۹۰ ثانیه‌ای به شکل مستند روایت می‌کنند و توجه به نمادهای فرهنگی و ویژگی‌های بومی و سنتی هر استان در تولید فیلم‌های ۹۰ ثانیه‌ای می‌تواند بر غنای فرهنگی آن بیافزاید.

آقابیگی، در پایان سخنان خود با تاکید به اهمیت بخش علمی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی گفت: در سومین بخش از این جشنواره، علاقه‌مندان به حوزه قصه و قصه‌گویی به ارائه مقالات به صورت علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی، مطالعات موردی و تحلیلی می‌پردازند و چکیده و اصل مقاله خود را در چهار محور موضوعی با عنوان دنیای مدرن و عصر ارتباطات، قصه‌گویی و تجربه اجتماعی، قصه‌گویی و رسانه و مهارت‌های زندگی و قصه‌گویی- تبادل فرهنگی تا بیستم مهرماه به دبیرخانه استانی جشنواره ارسال و در سمینار علمی آبان‌ماه که مقالات برگزیده ارائه می‌شود شرکت می‌کنند.  

گفتنی است؛ بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی هم‌زمان با هفته ملی کودک در شهرستان‌ها اجرا و اختتامیه آن در آبان‌ماه۱۳۹۷ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =