کودکان به برنامه‌ ریزی‌های جامع ومستمر نیاز دارند

دبیر کمیته کودک ونوجوان ستاد هفته ملی کودک و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مردمی مرتبط با کودکان، بر ضرورت برنامه‌ ریزی‌های بلند مدت در این حوزه تاکید کردند. 

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، جلسه هم اندیشی شناخت ظرفیت‌ها و اعلام برنامه‌های هفته ملی کودک با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد در البرز برگزار شد.

 در ابتدای  این جلسه، محمود مروج، مدیر کل کانون استان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حسینی و خوشامدگویی به حاضران، به ضرورت توجه به کودکان و برنامه‌های ویژه آنان تاکید کرد و با ذکر این نکته که تمام کشورهای دنیا،  در حال برنامه ریزی برای کودکان ونوجوانان خودشان هستند گفت: آینده هر کشور،  بستگی به نگاه کودکان ونوجوانان و آینده‌سازان آن دارد و افزود: علی رغم سرمایه گذاری‌های مختلف و با آن که تا کنون فعالیت‌های زیادی در این حوزه ، برنامه ریزی و اجرا شده است، متاسفانه هنوز حق مطلب، ادا نشده و توقع ما از جمع حاضر آن است که  در این نشست، ضمن بیان دیدگاه‌ کلی‌شان در حوزه کودک و نوجوان، راه کارهایی پیشنهاد دهند که با توجه به مصادف شدن هفته ملی کودک امسال و دهه سوم ماه محرم، بتوانیم هفته‌ای متفاوت و اثر بخش را برای کودکان استان البرز، رقم بزنیم.

این مقام مسئول، هم چنین در خصوص کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و فعالیت‌های آن در تمامی ایام سال مطالبی را عنوان کرد و گفت اگر چه برنامه ریزی‌های کلی توسط کارشناسان و مربیان کانون برای اجرا در این هفته در نظر گرفته شده است اما به تناسب زمان و امکانات، ممکن است در کمیت و کیفیت برنامه‌ها شاهد تغییراتی باشیم و سعی خواهیم کرد این تغییرات، منجر به نگاه دقیق‌تر و بهتر و اثر بخش‌تری شود.

دبیر ستاد هفته ملی کودک استان البرز، همچنین بر ضرورت رفع موانع موجود، در جهت ایجاد فضاهای مناسب برای کودکان ونوجوانان تاکید کرده و با اشاره به پروژه در حال ساخت کانون که با همکاری شهرداری کرج، در حال انجام است گفت: امیدواریم بستری فراهم شود تا یک فضا مانند پارک مناسب کودک،  بتواند به نام و برای کودک باشد و  بخش مهمی از فعالیت‌های مرتبط با کودکان را پوشش دهد.

مروج همچنین به نحوه شکل گیری کمیته کودک ونوجوان اشاره کرده و افزود: داشتن نتایج خوب و بهره برداری مناسب از تمامی ظرفیت‌ها، نیازمند حضور کودک در تمام برنامه‌ریزی‌ها و نقش آفرینی مسئولان اصلی استان و تدوین اسناد بالادستی  بر این اساس خواهد بود و این مهم محقق خواهد شد مگر آن که در ذیل برنامه ریزی کلان استان مطرح و اجرا شود.

در ادامه اعضا حاضر که از کانون و برخی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در جلسه حضور داشتند به ترتیب دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

محسن محمدی، معاون مدیر کل امور اجتماعی استانداری البرز، ضمن تشکر از کانون به جهت تشکیل به موقع و میزبانی این جلسه، حضور نماینده‌ی سازمان‌های مردم نهاد را اتفاق خوبی دانست که می‌تواند هفته کودک امسال را متفاوت از سال‌های قبل کند و از برنامه‌ریزان حوزه کودک خواست به تمامی کودکان در سطح کلان آن از جمله کودکان آسیب دیده، کودکان کار وسایر کودکان فکر کرده و برای آنان برنامه ریزی کنند.

وی به  ضرورت تهیه برش استانی از پیمان نامه حقوق کودکان اشاره کرده و خواست که وظایفی در این زمینه به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شود.

این مقام مسئول از آمادگی استانداری البرز برای تشکیل کارگروه تخصصی کودک ونوجوان، ذیل کارگروه فرهنگی، اتماعی استان خبر داد.

محمد رضا کشوری، نماینده اداره کل استاندارد استان نیز، به فعالیت‌های کوک محور این سازمان اشاره کرده و گفت کارشناسان ما این آمادگی را دارند که با حضور در جمع کودکان، آن ها را به سلامت خود و توجه به آرم استاندارد آگاه کنند و از تهیه بسته‌های آموزشی با این محتوا خبر داد.

کامبیز بزرگمهر، مسئول روابط عمومی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز هم، با ذکر تجربیات مختلف این سازمان از برنامه‌های مشترک حوزه کودک، گزارشی از وضعیت استان البرز در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد.

وی که مسئول بنیاد بازی‌های رایانه‌ای استان نیز هست، ابراز امیدواری کرد که با توجه به کسب رتبه اول دو سال متوالی جشنواره بازی‌های رایانه ای کشور و اعزام برگزیدگان به کشور فرانسه در آذر ماه ، در هفته ملی کودک این فرصت به وجود آید که تمام مخاطبان کودک ونوجوان استان، با بازی‌های مناسب خود آشنا شوند .

بزرگمهر هم چنین به تجریه موفق استفاده از کودکان در برنامه سازی‌های مختلف اشاره کرده و گفت: امروزه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که کودکان ونوجوانان بهتر از بزرگ‌ترها، تحلیل می‌کنند.

علی قبادی، رییس اداره امور تربیتی آموزش و پرورش استان البرز، هم از انجام برنامه‌ریزی های مختلف با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و  بازگشایی مدارس در ایام مهر ماه،  به عنوان مهم‌ترین رویکرد آموزش و پرورش در این روزها اشاره کرده و در خصوص هفته ملی کودک هم گفت : اهمیت این هفته و روز ملی کودک و به طور کلی اهمیت کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که روان شناسان امروزه بر این عقیده اند که شخصیت کودک در ۵ سال اول زندگی شکل می‌گیرد.

وی در بخش بعدی،  به ظرفیت‌های مختلفی که در آموزش و پرورش استان البرز، وجود دارد اشاره کرده و از برگزاری کلاس های آموزشی ویژه کودکان ونوجوان و خانواده‌های آنان، در حوزه حقوق کودک، خبر داد.

مهدی تیزویر، نماینده شبکه سازمان‌های مردم نهاد استان البرز، تاریخچه کوتاهی در خصوص کنوانسیون حقوق کودک، نام گذاری روز جهانی کودک در کشورهای مختلف،  هفته ملی کودک در ایران و  پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک، را بیان کرده و از خلاهای موجود در این حوزه و ضرورت توجه بیشتر به تمام کودکان به ویژه تعیین ودجه برای حل مسائل کودکان پیش از دبستان، سخن گفت.

تیزویر همچنین ضمن تشکر از کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان که بانی هفته ملی کودک و نامگذاری آن در ایران شده است و به طور مستمر فعالیت‌های کودک محور در آن جریان دارد، به برگزاری برنامه‌های کوتاه مدت و مقطعی در این حوزه، انتقاد کرد و گفت:باید در تمام ایام سال برای کودکان ونوجوانان، برنامه ریزی و فعالیت شود و افزود: امیدوارم این هفته فرصتی باشد تا ما از طرحی کلی برای کودکان استان رونمایی کنیم که به توسعه فرهنگی و اجتماعی کودکان به شکل مستمر حداقل برای یک برنامه ریزی میان مدت، منجر شود و سهم هر ارگان بنابر  پیمان نامه حقوق کودکان مشخص و ابلاغ شود.

سیده رویا کشاورز، نماینده امور بانوان استانداری البرز، با اشاره به همزمانی هفته ملی کودک و ماه محرم، به ضرورت انجام برنامه ریزی با این محور اشاره کرده و خواستار برقراری ارتباط تنگاتنگ دستگاه‌ها با یکدیگر به منظور شناخت ظرفیت‌ها و توسعه فعالیت‌ها شد.

این کارشناس، با اشاره به قرار داشتن هفته استاندارد و هفته نیروی انتظامی در مهر ماه، این فرصت را برای آشنایی کودکان با این دو نهاد، و اجرای یک همایش مشترک، مناسب دانست و از سازمان‌های مختلف و متولیان خواست که در این ایام، امکانات فرهنگی خود را با تخفیف ویژه در اختیار مخاطبان قرار دهند تا زمینه استفاده از این امکانات برای تمام کودکان سطح استان، فراهم شود.

سیما حریان، رییس اداره جوانان و بانوان سازمان فرهنگی،هنری شهرداری،  که به عنوان نماینده شهرداری کرج،  در این جلسه حضور داشت با معرفی فرهنگ سراها و کلاس‌های مختلف آموزشی و قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این سازمان، از دوران کودکی خودش و نقش سازنده آن در زندگی فعلی، خاطراتی را تعریف کرده و جهت همکاری با برنامه‌های تدارک دیده شده و انجام شرح وظایف در این حوزه اعلام آمادگی کرد.

آسیه فرزادی،کارشناس مسئول، امور کودکان ونوجوانان اداره کل بهزیستی استان البرز،  هم با تشریح برخی آسیب‌های موجود و تنوع شرح وظایف بهزیستی در حوزه‌های مختلف، از ضرورت آشنایی کودکان با اورژانس اجتماعی سخن گفته و بر ضرورت اجرای عملیاتی پیمان نامه حقوق کودک در استان، تاکید کرد و از برنامه‌های مختلف بهزیستی طبق روال سال‌های گذشته با در نظر گرفتن و محوریت ماه محرم، خبر داد.

لیلا علیشاهی، رییس اداره کتابخانه‌های استان البرز که به عنوان نماینده اداره کل کتابخانه‌های عمومی در جلسه حضور داشت، به فعالیت‌های ویژه این نهاد در حوزه کودک، از جمله دایر کردن بخش تخصصی کودک در تمام کتابخانه‌ها در سطح استان خبر دادو  گفت به دنیال اجرای ویژه برنامه‌های مشارکتی با سازمان‌های مختلف هستیم و خوشبختانه تعاملات خوبی را با کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان، داشته ایم .

این مسئول، همچنین از برگزاری جشنواره نقاشی با همکاری کانون پرورش فکری در هفته ملی کودک خبر داد.

مهری فلاح، معاون فرهنگی، اجرایی کانون پرورش فکری استان البرز هم در سخنانی به گروه سنی هدف کانون و فعالیت‌های کلی آن در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی توجه کرده و در خصوص نگاه تیزبین مربیان در جهت تشخیص توانمندی‌ها و استعدادهای کودکان و نوجوانان و عضو محور بودن فعالیت‌های کانون در بیشتر بخش‌ها، سخن گفت و افزود: رویکرد کانون البرز، با توجه به تاکید وزیر محترم آموزش و پرورش و مدیر عامل محترم کانون، آماده سازی کودکان در خصوص آموزش مهارت های زندگی و «تمرین زندگی»، است و برآنیم تا با بهره گیری از فعالیت های مختلف، مهارت‌های کودکان ونوجوانان در این زمینه را افزایش داده و آن‌ها را برای زندگی بهتر،آماده کنیم.

فلاح با اشاره به برخی نمونه‌های فعالیت‌های اثرگذار کانون گفت:ما سعی کرده‌اسم شرایطی را در کانون فراهم کنیم تا با هدایت مربیان خود اعضا عهده‌دار مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها شوند.

این مسئول توضیحاتی در خصوص امکان سنجی برای اجرای  طرح  دعوت و حضورگروه‌های نمایشی برای اجرای برنامه در هفته ملی کودک  با موضوع ماه محرم و ...و طرح توزیع بسته‌های فرهنگی در مناطق محروم بیان کرد. 

وی در خصوص برنامه‌های دیگر هفته ملی کودک هم گفت: این برنامه‌ها در دوسطح مرکز محورر، با  مشارکت اعضا و توسط خود آنان و برنامه‌های استانی برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان از جمله دانش آموزان مدارس و کودکان ونوجوانان مناطق محروم، اجرا خواهند شد.

برگزاری نشست آموزشی «نماز و فرهنگ عاشورا» با حضور دکتر محمد رضا سنگری و برگزاری مرحله استانی بیست و یکیمین جشنواره قصه‌گویی در البرز از دیگر مواردی بود که معاون فرهنگی، اجرایی کانون از آن ها سخن گفت.

طاهره گرمسیری،کارشناس فرهنگی و رابط جشنواره قصه‌گویی هم در بخش کوتاهی در رابطه با جشنواره، اهداف و بخش‌های مختلف آن و میزان استقبال هم استانی‌ها از این فعالیت نکاتی را مطرح کرده و به معرفی خدمات کانون در این زمینه پرداخت.

پخش فیلم‌های مرتبط و تیزرهای هفته ملی کودک با همکاری صدا و سیمای استان از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

گفتنی است این نشست،  روز چهارشنه ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۷، در کتابخانه نوجوان مرکز مجتمع کرج، واقع در خیابان شهید صدوقی، برگزار شد .


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =