اقتباس از کتاب‌های کانون برای ساخت فیلم

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی از تولید آثاری با اقتباس از کتاب‌های پر مخاطب انتشارات کانون در آینده و با مشارکت کانون و بنیاد فارابی خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حبیب ایل‌بیگی با بیان این مطلب افزود: دو اثر «دوچ» و «ضربه فنی» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراگیرتر از اهداف کانون در تولید فیلم هستند و می‌توانند نظر مخاطب عام را نیز به خود جلب کنند. همین موضوع اکران عمومی این دو فیلم را با اقبال روبه‌رو می‌کند.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه‌ی سی‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره‌ی حضور دو فیلم بلند سینمایی به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری در این جشنواره گفت: امسال با آمدن مدیران جدید کانون جلسه‌های خوبی داشتیم که نتیجه‌ی آن تصمیم بر همکاری کانون و بنیاد سینمایی فارابی بود. تا بتوانیم در حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان امکانات‌مان را با هم همراه کنیم.

او با اشاره‌ی به تفاهم‌نامه‌ای که پیش از این میان کانون و فارابی وجود داشت اما هیچ اقدامی برای آن نشده بود، توضیح داد: خوشبختانه دوباره این تفاهم‌نامه را طی این جلسه‌ها فعال کردیم و به سرعت به دو فیلم‌نامه رسیدیم که به صورت مشترک تولید شد و هر دوی آن‌ها در جشنواره‌ی امسال حضور دارند.

ایل‌بیگی ضمن تبریک به کانون برای حضور موفق و مستمرش در دوره‌های مختلف جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، نتیجه‌ی تولید دو اثر سینمایی «دوچ» و «ضربه‌ فنی» را بسیار موفق ارزیابی کرد و ویژگی حضور امسال کانون را در این جشنواره شرکت با دو فیلم متفاوت از هم در دو فضای مختلف درباره‌ی نوجوانان برشمرد.

به گفته‌ی او تاکنون این دو فیلم از سوی کسانی که فیلم‌ها را در روزهای برپایی جشنواره‌ی سی‌ویکم دیده‌اند مورد پسند قرار گرفته و این امر اتفاق خوبی است.

فیلم «دوچ» به کارگردانی و نویسندگی امیر مشهدی‌عباس، نخستین کار این فیلم‌ساز در قالب فیلم بلند سینمایی برای گروه سنی کودک و نوجوان است. کارگردانی که پیش‌تر در حوزه‌ی تئاتر سابقه‌ی همکاری با کانون را داشته و کارشناس مرکز تئاتر کانون است.

ایل‌بیگی با اشاره به حضور یک فیلم‌ساز جوان کانونی، در عرصه‌ی سینما از این موضوع به عنوان اتفاقی خوب یاد کرد و گفت: خیلی خوب است اگر روی افرادی که تجربه‌ی کار نمایش داشته‌اند سرمایه‌گذاری کنیم؛ چراکه می‌توانند با ایده‌های جدیدتر، قصه‌گوتر، جذاب و با نگاه کانونی وارد سینما شوند.

او در بخش دیگری از سخنانش به این پرسش پاسخ داد که چه اندازه دو فیلمی که امسال ساخته شده‌اند در راستای هدف اصلی کانون یعنی پرورش فکر و اندیشه‌ی کودکان و نوجوانان هستند و تا چه حد به موضوع‌های روز کودک و نوجوان امروز می‌پردازند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؟

به گفته‌ی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی به‌نظر می‌آید که هر دو فیلم «دوچ» و «ضربه فنی» این ویژگی‌ها را دارند و حتی فراگیرتر از آن هستند؛ چراکه نمی‌توانیم بگوییم مخاطب این دو فیلم فقط کانونی‌ها هستند. بلکه مخاطب آن‌ها تمام جامعه می‌توانند باشند.

او ادامه داد: مفاهیم خیلی خوبی در هر دو فیلم ارایه شده است. من از پیش هم فیلم‌نامه‌ی آن‌ها را خوانده‌ام و از ابتدای کار با مسوولان کانون و فیلم‌سازان درباره‌ی این فیلم‌ها گفت‌وگو داشته‌ایم. طبق بحث‌هایی که در شوراها و جلسه‌ها پیش می‌آمد با جزئیات آن‌چه که قرار بود در این دو فیلم گفته شود آشنا هستم و به‌نظر می‌رسد به شکل خوبی این جزئیات و اهداف در فیلم‌ها ارایه شده است.

ایل‌بیگی گفت: به نظرم در گذشته مشکلی در ارتباط با سینمای کانونی وجود داشت و آن این‌که انگار در فیلم‌هایی که می‌سازد خیلی به مخاطب فکر نمی‌کند و فقط جنبه‌های هنری و مسایل پرورشی و آموزشی را مدنظر قرار می‌دهد.

او در ادامه توضیح داد: این در حالی‌ست که باید همه‌ی این موارد را به بهترین و هنرمندانه‌ترین شکل و برای بیننده‌ی بیشتر در تولید یک فیلم مدنظر داشت. نیازهای بچه‌های امروز بسیار متفاوت است و باید در تولید فیلم مسایل آن‌ها و سطح توقع‌شان را بسنجیم.

ایل‌بیگی با تاکید بر این‌که باید فیلم‌های کانونی نه فقط در سالن‌های کانون بلکه به شکل عمومی‌تر و برای همه‌ی بچه‌ها اکران شود، اظهار داشت: در حال حاضر فکر می‌کنم دو فیلم «دوچ» و «ضربه فنی» این ویژگی ها را دارند و از سطحی بالاتر هستند و می‌توان به اکران عمومی آن هم فکر کرد؛ چراکه حتما با استقبال مخاطب مواجه می‌شوند.

او ادامه داد: البته در سال‌های بعد و طبق توافقی که با کانون آغاز کرده‌ایم به سمت اقتباس از کتاب‌های انتشارات کانون می‌رویم. آثاری که مخاطبان زیادی دارند و چندین‌بار بازنشر شده‌اند. تلاش می‌کنیم این آثار را به فیلم تبدیل کنیم. همچنین سعی می‌کنیم از فن‌آوری روز هم در فیلم‌ها استفاده شود.

ایل‌بیگی در پایان یادآور شد: بحث جلوه‌های بصری باید حتما در فیلم‌ها باشد؛ چراکه بچه‌ها در بسیاری از فیلم‌های غیرایرانی که می‌بینند با جلوه‌های بصری و فانتزی روبه‌رو هستند. اگر بتوانیم در این بحث هم با هم به تفاهم برسیم و سرمایه‌گذاری کنیم به‌نظرم اتفاق‌های خوبی در سال‌های بعد در حوزه‌ی سینمای کودک پیش رو داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =