کد خبر: 281579
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
گفت‌وگو با فیلمساز نوجوان کانون

هشتمین جشنواره فیلم کودک برای کودک یا همان جشنواره قاصدک کانون چند روز پیش به کار خود پایان داد و برترین‌های این جشنواره اعلام و جوایز خود را دریافت کردند.

سمیرا عبادی‌فر عضو ۱۴ساله مرکز فرهنگی هنری کانون جغتای با اثر پویانمایی خود به نام «نذری» در این جشنواره شرکت و جایزه بهترین پرداخت محتوا را از آن خود کرد.

گفت‌وگوی واحد خبری کانون خراسان رضوی با برگزیده جشنواره قاصدک را در ادامه می‌خوانید:

لطفا از خودت و فعالیت‌هایی که در کانون انجام می‌دهی برایمان بگو.

ابتدا سخنم را با یاد و نام خدای مهربون آغاز می‌کنم. بنده سمیرا عبادی‌فر عضو ۱۴ساله مرکز فرهنگی هنری کانون جغتای هستم و از سال ۱۳۹۰ با کانون و فعالیت‌های آن آشنا شدم و در طول این مدت توانستم با هدایت و نظارت مربیان خوب کانون در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری چون نمایش، سرود، قصه‌گویی، نقد کتاب و نوشتن خلاق فعالیت داشته باشم و البته به پویانمایی نگاه ویژه‌ای داشته و دارم.

فعالیت‌ پویانمایی و انیمیشن را از همان بدو ورود به کانون آغاز کردی؟

تقریبا سه سال بعد از حضور در کانون به این فعالیت رو آوردم و کلاس‌های انیمیشن را از سال ۱۳۹۳ به صورت جدی دنبال کردم. در طول این مدت هم موفق شدم چندین کار پویانمایی را تولید کنم. اولین تجربه کاری من انیمیشن «ننه سرما» بود و بعد از آن هم کارهایی با عنوان «چولی چغل»، «با من دوست می‌شی؟»، «کلاغ فیروز» را داشتم و آخرین اثر نیز همین انیمیشن «نذری» بود که جایزه بهترین پرداخت محتوا را در جشنواره قاصدک کسب کرد.

در طول این مدت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیادی که در کانون خراسان رضوی و در شهرستان‌های مشهد و سبزوار برگزار شد، شرکت ‌کردم و از تجربیات و دانش مدرسان خوب در این حوزه بهره‌مند شدم. همچنین حضور در دومین جشنواره منطقه‌ای «صبح پویا» در نیشابور و شرکت در کارگاه‌ آموزشی استاد فریبرز آهنین در دومین المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان استان اصفهان فرصت خوبی برای ارتقاء سطح آگاهی و دانشم در زمینه پویانمایی فراهم کرد که البته هنوز راه درازی در پیش دارم.

حالا چرا «نذری»؟ این ایده از کجا به ذهنت رسید؟

خب من و سایر اعضای گروه به دنبال اثری با مضمون شهید و ایثار بودیم و دوست داشتیم و معتقد بودیم که شهیدان زنده‌اند، بنابراین ایده ساخت انیمیشن «نذری» از همین احساس نشات گرفت و تصمیم گرفتیم حضور شهید را در میان اعضای خانواده‌اش نشان دهیم.

برای ساخت انیمیشن «نذری» از چه تکنیکی استفاده کردید؟  

من و دوستانم برای انیمیشن «نذری» از تکنیک استاپ موشن عروسکی استفاده کردیم. استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شیئی را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن توسط دوربین ضبط می‌شود. از توالی این تصاویر به نظر می‌رسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است. عروسک‌هایی با مفاصل متحرک یا عروسک‌های ساخته شده با خمیر در این تکنیک کاربرد زیادی دارند.

برای ساخت این انیمیشن چه کسانی کمکت کردند؟

کارهایی که در طول این مدت انجام داده‌ام با دوستانم و به صورت گروهی بوده و بیشتر هدف ما انجام یک کار گروهی خوب و ساخت یک انیمیشن با رعایت همه اصول و قواعد بوده است که خدا را شکر به همت دوستان و البته با همراهی مربی خوب و دلسوزم سرکار خانم خالصی‌فر این زحمات به ثمر نشسته و تاکنون جوایز زیادی در حوزه انیمیشن دریافت کرده‌ایم.

برای ساخت انیمیشن «نذری» دوستان عزیزم زهرا ارشادی‌کیا، نفیسه بقایی، مهدیه کیوانلو و مریم سادات کهنه در کنار من و همراه من بودند.

از جشنواره قاصدک برایمان بگو.

جشنواره قاصدک در یک نگاه و در کل می‌توان گفت عالی بود. با دوستان خوبی از سراسر کشور آشنا شدم و در این مدت کوتاه توانستم از اطلاعات و تجربیات سایر اعضای کانون بهره‌مند شوم.

در کنار جشنواره نیز کارگاه‌های عملی و آموزشی خوبی برگزار شد. حضور در جشنواره قاصدک و مراسمی که مسوولان کانونی در اصفهان برگزار کردند را خیلی دوست داشتم و البته شاهد بی‌مهری‌هایی از جانب عوامل المپیاد فیلم‌سازی بودم که با درایت و همت مسوولان کانونی از جمله آقای کریمی صارمی و خانم‌ها امینی، یحیی‌پور و میرمحمد صادقی جبران شد و من به عنوان یک عضو کوچک از خانواده بزرگ کانون قدردان زحمات این عزیزان هستم.

از فرصتی که به ما دادی سپاسگزارم و امیدوارم در آینده شاهد موفقیت‌های شما در همه مراحل زندگی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =