کارگاه نوشتن خلاق رابطین و مربیان ادبی کانون خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، کارگاه نوشتن خلاق ویژه رابطین و مربیان ادبی با حضور انسیه موسویان، نویسنده کتاب «چهارشنبه‌های بستنی» در روز یک‌شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۷ به مدت ۸ ساعت برگزار شد.

در ابتدای جلسه، رضا قمرزاده مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم به میهمانان و تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(سلام‌الله علیه) به حضور فعال و موثر رابطین ادبی در مراکز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ مرکز فرهنگی هنری کانون در سطح استان فاقد مربی ادبی است و برای جبران آن، افرادی با عنوان رابطان ادبی از میان مربیان مسوول و مربیان فرهنگی انتخاب و در این بخش به‌کارگیری شده‌اند و این تدبیر نشات گرفته از این باور است که میان مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون نباید مرز جداگانه‌ای ایجاد کرد و حضور این رابطان نشان از تنیدگی تار و پود هنرمندانه این نقش است.

قمرزاده در ادامه به رابطان و مربیان ادبی توصیه کرد، در کنار توجه به ظاهر نوشته‌های ادبی، به باطن و تاثیر درونی آن توجه داشته باشند و مانع از ایجاد فاصله میان ارزش‌های دینی و اجتماعی با ادبیات شده و تلاش کنند از طریق ادبیات، کودکان و نوجوانان را به سمت ارزش‌های اجتماعی و باورهای دینی سوق دهند.

در ادامه، پودمان آموزشی «نوشتن خلاق» با حضور انسیه موسویان، کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون کشور و مدرس دوره‌های مخاطب‌شناسی و نوشتن خلاق همراه بود و سرفصل‌هایی چون نوشتن خلاق چیست؟، شیوه‌های نوین در آموزش نوشتن خلاق مطرح و طرح‌های ادبی شرکت‌کنندگان به شکل کارگاهی و معیارهای نقد دستنوشته‌های اعضا بررسی شد.

نویسنده کتاب «چهارشنبه‌های بستنی» با تعریف خلاقیت یادآور شد که نظریات جدید تاکید دارد که خلاقیت را می‌توان آموزش، پرورش، تربیت و هدفمند کرد و موانع آن را از بین برد و کتاب اولین و مهم‌ترین عنصر پرورش خلاقیت در کودکان می‌تواند باشد و بعد از آن فیلم، انیمیشن، موسیقی و ... نیز در این رابطه موثر خواهد بود.

نویسنده کتاب «بی تویی» توجه به عواملی چون مخاطب، موقعیت، مکان، زمان اجرای طرح و تجربه ادبی را در برگزاری بهتر طرح‌های ادبی موثر دانست و در پایان با نقد و بررسی طرح‌های ادبی مربیان و نمایش انیمیشن‌های متعدد به دلایل موفقیت و یا عدم موفقیت طرح‌های ادبی اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =