کد خبر: 281607
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
آینده را باید ساخت؛ شعار هفته ملی کودک

«آینده را باید ساخت»؛ این شعاری است که دست‌اندرکاران برگزاری هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۷ برای پاس‌داشت این رویداد ملی در ایران برگزیدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چند سالی است که هفته ملی کودک با محوریت کانون پرورش فکری به صورت منسجم و با همکاری و مشارکت بیشتر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با این حوزه، برنامه‌ریزی و در نیمه مهر هر سال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

امسال با برگزاری نشست‌های مختلف در تهران نمایندگان عالی دستگاه‌های مرتبط با حوزه کودک تصمیم گرفتند که این رویداد با شعار «آینده را باید ساخت» و طی روزهای ۱۴ تا ۲۰ مهر در تهران و سراسر کشور برگزار شود.

بر همین اساس در دومین جلسه برنامه‌ریزی هفته ملی کودک که روز ۲۴ شهریور در کانون برگزار شد، همچنین نام‌های روزهای هفته نیز مورد توافق حاضران قرار گرفت و اعلام شد.

بر این اساس به ترتیب روزهای ۱۴ مهر روز «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی»، ۱۵ مهر «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، ۱۶ مهر (روز جهانی کودک)   «کودک، صلح، بازی و نشاط»، ۱۷ مهر «کودک، رسانه و ارتباطات»، ۱۸ مهر «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، ۱۹ مهر «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» و ۲۰ مهر «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» نام گرفته است.

در این نشست که فاضل نظری مدیرعامل کانون نیز حضور داشت، حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک گزارشی از روند برگزاری این نشست‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده ارایه کرد و این برنامه‌ها را فرصتی مناسب برای همفکری و مشارکت همه سازمان‌ها در مسایل مرتبط با کودکان عنوان کرد.

وی تاکید کرد: دبیرخانه دایمی هفته ملی کودک باعث می‌شود تا در طول سال همکاری و هم‌افزایی بین سازمان‌ها تقویت شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در سخنان کوتاهی به رویکردهای هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: قرار است اهمیت دوران کودکی و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت کودکان برجسته شود و همه ارکان جامعه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کنند.

فاضل نظری توضیح داد که انتخاب شعار برای هفته ملی کودک جهت‌بخش و تعیین‌کننده مسیر فعالیت‌هاست و شعار «آینده را باید ساخت» نیز با این هدف پیشنهاد شده است که همه بتوانیم برای ساختن جامعه مطلوب تلاش کنیم و این، جز با آموزش کودکان میسر نمی‌شود.

وی یادآور شد که قرار است ما کودکانی را پرورش دهیم که ۳۰ سال آینده مسئولیت‌های اصلی جامعه را در اختیار بگیرند این زمان به سرعت می‌گذرد. همان طور که کسانی که اکنون نقش‌آفرین هستند ۳۰ سال پیش پشت میزهای مدرسه مشغول تحصیل بودند.

رییس هیات مدیره کانون با یادآوری فیلم خاطره‌انگیز مشق شب زنده‌یاد عباس کیارستمی و نگاه منتقدانه آن فیلم‌ساز شهیر به نظام آموزشی، تاکید کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد که بسیاری از مشکلات در نظام پرورش و تعلیم کودکان موضوع‌هایی ریشه‌دار و حل نشده از گذشته است. امروز باید به شکلی جدی به سوال‌هایی از این دست پاسخ داد که آیا کودکان ما مهارت‌های زندگی را به خوبی فرامی‌گیرند؟ آیا آن‌ها احترام به قوانین را آموخته‌اند؟ یا به به جای کودکی‌کردن و نشاط تنها باید بر حجم اطلاعات‌شان – که البته معلوم نیست تا چه حد مفید است – بیافزایند. این درحالی است که رقابت‌های منفی بین خانواده‌ها برای این تعریف از موفقیت، تنها راه تعالی و رشد کودکان تلقی می‌شود.

در دومین نشست برنامه‌ریزی هفته ملی کودک برخی از نمایندگان دستگاه‌ها به بیان برنامه‌های خود برای برگزاری این رویداد به ویژه در تهران پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =