استقبال از بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در کانون استان قزوین

اطلاع رسانی گسترده، برگزاری چند کارگاه آموزشی و اجرای جشنواره‌های کتابخانه‌ای، بخشی از اقدامات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در استقبال از بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در پی انتشار فراخوان بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی، کانون قزوین برای اطلاع رسانی و برگزاری شایسته این رویداد فرهنگی ،تمامی ظرفیت و توانمندی استانی خود را به کار گرفت.

قدم‌های نخست شامل انتصاب دبیراستانی، تهیه و ابلاغ وظایف هریک از دست اندرکاران و برگزاری جلسات برنامه ریزی بود که به هم‌فکری و عرضه پیشنهادات سازنده ای در این مسیر منجر شد.

در ادامه در یک نامه نگاری با مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری قزوین، فراخوان این جشنواره برای همه کارکنان دستگاه‌های دولتی استان ارسال شد.

استفاده از فضاهای اطلاع رسانی شهری در شهرستان قزوین و سایر شهرهای استان نیز،به گسترش اطلاع رسانی این جشنواره انجامید.در این راستا، همه کتابخانه های سیار کانون استان هم با نصب پوستر و بنر بر روی خودروهای خود، به اطلاع رسانی این جشنواره در سطح استان پرداختند.

هم‌چنین، با ارسال اخبارو فراخوان جشنواره به رسانه های استانی،امکان آگاهی علاقه مندان از این طریق هم فراهم شد.

در زمینه فعالیت‌های مقدماتی نیز، چند کارگاه آموزشی برای افزایش سطح آگاهی و مهارت مربیان کانون در زمینه قصه گویی برگزار شد.این کارگاه‌ها در آستانه برگزاری جشنواره‌های قصه گویی در مراکز، امکان ارتقای سطح کیفی قصه اعضای کانون را نیز فراهم کرد.

بر این اساس، در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۷، دوره آموزشی «چگونه قصه مناسب انتخاب کنیم» با حضور ۲۵ مربی (مربی مسوولان، مربیان فرهنگی و مربیان ادبی)در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون قزوین برگزار شد.

تدریس این کارگاه را «مهدی مردانی» کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان و برگزیده چند مرحله جشنواره قصه‌گویی در سال‌های گذشته بر عهده داشت.

وی در این کارگاه درباره انتخاب قصه و تکنیک‌های قصه‌گویی با مربیان کانون گفت و گو کرد.

مباحث انتخاب قصه از متون کهن، بازنویسی، زاویه دید، توالی در قصه، جادو و رویا، گره افکنی، ریتم و شخصیت پردازی در بخش انتخاب قصه مطرح شد و در بخش تکنیک‌های قصه گویی، مواردی درباره مقدمه قصه، آغازقصه‌گویی، لحن و بیان، ریتم، حرکت بدن، لباس و ابزار بیان شد.

در دومین اقدام آموزشی، در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، کارگاه آموزشی «فن بیان در قصه‌گویی» برای ۲۴ مربی کانون استان قزوین برگزار شد.

تدریس این کارگاه را «سعید مجیدی»کارشناس هنرهای آوایی و مدرس فن بیان و صداسازی برعهده داشت.

تعاریف فن بیان، عوامل اصلی فن بیان و شیوه‌هایی برای خوب گفتن از مباحثی بود که در این کارگاه مطرح شد.

در ادامه در پی اطلاع رسانی مراکز به اعضا و دیگر مخاطبین، جشنواره‌های قصه‌گویی در سطح کتابخانه ای در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین با استقبال قابل توجه اعضا و خانواده ها برگزار شد.

در این راستا، مرکز فرهنگی و هنری قزوین شماره سه با برپایی یک جشن، رقابت قصه‌گویی را برای اعضای این مرکز خاطره انگیز کرد.

مرحله کتابخانه‌ای بیست و یکمین جشنواره قصه ‌گویی در مرکز فرهنگی وهنری شماره سه قزوین،  با قصه‌گویی ۲۰ عضو نوجوان همراه بود.

مراکز فرهنگی و هنری آبیک شماره یک و دو هم با همکاری هم جشنواره قصه‌گویی را در تاریخ ۱۷ شهریور برگزار کردند.

در این مراسم که در مرکز آبیک شماره یک برگزار شد، ۲۰ عضو کودک و نوجوان، قصه‌گویی کردند.

این قصه گویان در سه بخش شماره گروه‌های سنی الف و ب، ج و د و اعضای بالای ۱۴ سال قصه گفتند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی استان «مهدی مردانی» به عنوان داور در این جشنواره حضور داشت و در بخش پایانی کارگاهی آموزشی با موضوع قصه گویی برای اعضا برگزار کرد و نقاط ضعف و قوت قصه گویی‌ها را بررسی و مطرح کرد.

این جشنواره با معرفی و قدردانی از قصه گویان برتر به کار خود پایان داد.

در مرکز فرهنگی و هنری بویین‌زهرا در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، جشنواره قصه‌گویی مرکز با حضور ۶۰ عضو کودک و نوجوان برگزار شد.

اجرای دو نمایش عروسکی، قصه ‌گویی اعضا، اهدای جایزه و اجرای مسابقه از برنامه‌های این مراسم بود.

مرکز فرهنگی و هنری آوج در تاریخ ۱۹ شهریور جشنواره قصه گویی را با حضور اعضا و شماری از خانواده‌ها برگزار کرد.

در این برنامه، قصه آش سنگ، قصه کلوچه های خدا، قصه کبوتر ساده لوح،  قصه خروس دم طلا، از جمله قصه‌هایی بود که بر اساس کتاب ‌ها توسط اعضای مرکز اجرا شد و در بخش قصه زندگی من، هم مواردی مانند «خاطره‌ای از روضه محرم»، « قصه شرکت من درفراخوان نقاشان حرفه ای»، «چگونه به کانون آمدم»، توسط شرکت کنندگان این بخش که چند نفر از مادران اعضا هم بین آن‌ها بودند، اجرا شد.

مرکز فرهنگی و هنری تاکستان شماره یک، در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۷،با حضور ۵۰ عضو کودک و نوجوان و شرکت ۱۰ عضو قصه‌گو در بخش ۹۰ ثانیه‌ای و ۱۰ قصه گو در بخش قصه‌گویی سنتی به پیشواز مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی رفت.

مرکز شریفیه نیز در همین تاریخ، جشنواره قصه گویی خود را با موضوع "قصه زندگی من " برگزار کرد. در این برنامه که با حضور ۳۵ نفر از اعضای مرکز اجرا شد، در آغاز مربی مسوول مرکز با اجرای یک قصه‌گویی و بیان مطالبی درباره اهمیت قصه‌گویی، از اعضا خواست تا قصه زندگی‌شان را برای سایر دوستان‌شان تعریف کنند.

در ادامه ۱۵ عضو در بخش ۹۰ ثانیه‌ای و ۶ عضو نوجوان در بخش سنتی قصه گویی کردند . 

در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین هم مهمانی قصه‌ها در تاریخ ۲۶ شهریور با شرکت ۷ عضو قصه گو و حضور ۳۵ عضو کودک و نوجوان دختر برگزار شد.

مرکز فرهنگی و هنری ضیاآباد مرحله اول رقابت قصه گویی خود را با شرکت ۵ قصه گو که در حضور ۵۰ عضو کودک و نوجوان قصه گفتند، برگزار کرد.

مربیان مرکز فرهنگی و هنری آبیک شماره دو نیز با مراجعه به مدارس ، شرکت در شورای معلمان و حضور در کلاس‌ها به اطلاع رسانی هفته ملی کودک پرداختند.

در مرکز فرهنگی و هنری الوند، مهمانی قصه‌ها با حضور ۲۵ عضو دختر و پسر و شماری از خانواده‌ها برگزار شد .در این مراسم،۱۲ عضو و ۲ پدربزرگ قصه گفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =