یدالله صمدی نگران سینمای کودک بود

یدالله صمدی کارگردان شهیر سینمای ایران که روز سوم مهر 1397 جان به جان آفرین تسلیم کرد در کارنامه‌اش ساخت فیلم سینمایی «کلانتری غیرانتفاعی» را به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ثبت کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صمدی تیر سال 1387 گروهی از بازی‌گران و عوامل نام‌آشنای سینمای ایران را گردهم ‌آورد تا با حضور مدیرعامل و جمعی از مسئولان وقت کانون کار ساخت این اثر سینمایی را در سوله شهرک غرب کانون تهران کلید بزند.

خالق فیلم دیدنی «اتوبوس» که آن روزها 56 ساله بود و ده‌ها فیلم در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد اما دغدغه‌ی سینمای کودک و نوجوان داشت و علاقه‌مند بود که برای کودکان و نوجوانان ایرانی فیلم بسازد که این آرزویش با ساخت فیلم «کلانتری غیرانتفاعی» محقق شد.

او آن روز از این که مدت‌هاست فیلمی برای کودکان و نوجوانان ساخته نمی‌شود و فیلم‌ها به صورت عمده در باره کودکان است، اظهار نگرانی می‌کرد و می‌گفت: به دلیل نقش جدی کودکان در کلانتری غیرانتفاعی، کارگردانی فیلم را پذیرفتم.

انتقاد دیگر کارگردان فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» به سینمای کودک این بود که چرا عمده فیلم‌های کودک در ایران بیشتر با محوریت فقر و کمبودها ساخته می‌شود در حالی که این به نظرم یک جور بی‌انصافی در حق مخاطبان است.

صمدی همان روز کانون را مرکزی وزین و موقر برای کودکان توصیف کرد و گفت که علاقه داشته روزی فیلمی برای کودک و در کانون به‌دلیل شأن و جایگاه والای این مرکز بسازد.

کلانتری غیر انتفاعی فیلمی بود که یدالله صمدی کارگردانی آن را بر اساس فیلم‌نامه‌ای از سیدمهدی شجاعی و بهزاد بهزادپور برعهده داشت و پشت دوربین فیلم‌برداری این اثر نیز حسن پویا قرار گرفته بود.

در عین حال در این فیلم بازی‌گران نام آشنایی چون امیر جعفری، گوهر خیراندیش، شهرام قائدی، مهران رجبی، فردوس کاویانی، مختار سائقی، اتابک نادری، آرش نوذری، علی سلیمانی، آزاده اسماعیل‌خانی و... در کنار این کارگردان شهیر نقش‌آفرینی کردند.

مرتضی احمدی، کیومرث ملک‌مطیعی و باقر صحرارودی سه بازی‌گر آن فیلم نیز در کمال تاسف دیگر در قید حیات نیستند.

یدالله صمدی متولد سال 1331 در مراغه روز سوم مهر 1397 و در 66 سالگی در شیراز و بر اثر بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فیلم‌های سینمایی «اتوبوس»، «ایستگاه»، «ساولان»، «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی»، «دمرل»، «معجزه خنده»، «سارای»، «بانوی من»، «شهر آشوب»، «تکم‌چی» و سریال تلویزیونی «شوق پرواز» از جمله آثار این کارگردان سینمای ایران است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درگذشت کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران را به بازماندگان آن مرحوم و خانواده سینمای ایران تسلیت می‌گوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =