کودکان و نوجوانان ایرانی با حماسه‌های دفاع مقدس آشنا شدند

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، ویژه‌برنامه‌های متعددی را در «هفته دفاع مقدس» با حضور کودکان و نوجوانان، برگزار کرده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس از 31 شهریور 1397 در مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور آغاز شده است.

گزارش زیر چکیده بخشی از این برنامه‌ها در برخی استان‌های کشور است.

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در استان آذربایجان شرقی

در استان آذربایجان شرقی این برنامه‌ها با هدف تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی وقایع و رویدادهای هشت سال دفاع مقدس برگزار شده است.

برپایی کارگاه‌های هنری، برگزاری جلسات ادبی در موضوع ادبیات پایداری، حضور کودکان و نوجوانان در مزار شهدا، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا به ویژه‌ شهدای نوجوان دفاع مقدس، برگزاری جلسات خاطره‌گویی توسط ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس با حضور کودکان ون وجوانان از جمله برنامه‌های این ایام است.

معرفی شخصیت‌های دوران دفاع مقدس به بچه‌ها در کانون ایلام

در کانون ایلام هم‌زمان با برنامه‌ریزی مراکز کانون استان برای مهرماه، ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس نیز آغاز شد.

معرفی شخصیت‌های دوران دفاع مقدس به بچه‌ها، حضور خاطره‌سازان دفاع مقدس در مراکز کانون، کارت‌پستال‌سازی، برپایی نمایشگاه، معرفی دیواری کتاب‌های مربوط به سرداران دفاع مقدس، غبار روبی مزار شهدا، معرفی وقایع و قصه‌گویی خاطرات دفاع مقدس، کارگاه‌های ادبی و نقاشی، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مراکز کانون استان برگزار شده است.

تجلیل از شهید نوجوان کانونی در سیستان و بلوچستان

مراکز فرهنگی هنری کانون در سیستان و بلوچستان با اجرای ویژه برنامه‌هایی یاد و خاطره‌ی دوران دفاع مقدس را گرامی داشتند.

مراکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک ایرانشهر و مجتمع زاهدان دو مرکزی بودند که با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی به استقبال هفته‌ی دفاع مقدس رفتند و با برگزاری نمایشگاه آثار و عکس، معرفی کتاب و شخصیت و برپایی کارگاه‌های ادبی و هنری از دریچه‌ی دیگری به روایت این حماسه‌ی جاوید پرداختند.

در این میان مرکز شماره‌ی یک ایرانشهر در بخش معرفی شخصیت، شهید محمدامین دژکام را به اعضا معرفی کرد که در سال‌های آغازین نبرد عضو این مرکز بوده و هنگامی که تنها ۱۶ سال از عمرش می‌گذشت در چهارمین حضور خود در جبهه(۱۳۶۴) به شهادت رسید تا پس از گذر سال‌ها قصه‌ی این نوجوان آزادمرد دیروز هم‌چنان زمزمه‌ی کودکان و نوجوانان امروز باشد.

دیدار با خانواده شهدا در قم

مدیرکل و کارشناسان کانون استان قم نیز در این ایام، به دیدار خانواده شهیدان اسحاقی رفتند و از دو فرزند شهید و ۱۱ شهید والامقام خانواده‌ گفتند.

در این دیدار که مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم را کارشناسان ستادی همراهی می‌کردند، ضمن دیدار از مادر و خانواده‌ی شهیدان اسحاق و مجید اسحاقی، از ایشان تجلیل شد. 

دست‌سازه زندگی‌نامه ۱۵ شهیدِ دفاع مقدس در کرمان

در کانون کرمان، ساخت دست‌سازه‌هایی که متشکل از سینی‌هایی با آهن سفید به قطر ۱۰۰ سانتی متر است از سوی کودکان و نوجوانان کرمانی انجام شده است در این دست‌سازه زندگی‌نامه ۱۵ شهیدِ دفاع مقدس با تکنیک گِل سفال، کلاژ و حجمی ساخته و به نمایش گذاشته می‌شود.

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان در این هفته برنامه‌های ویژه‌ای را با حضور دانش‌آموزان مدارس اجرا کرده است که حضور راویان ایثار و گفت‌وگو درباره زندگی شهدا، قصه‌گویی با موضوع دفاع مقدس و ویژه‌برنامه دلم یک دوست می‌خواهد با هدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با زندگی شهدا از جمله این برنامه‌ها است.

از اروند تا فرات در گلستان

نشست ادبی از اروند تا فرات ویژه اعضای کودک به مناسبت گرامی‌داشت ایام محرم و هفته دفاع مقدس در مرکز شماره دو کانون گنبدکاووس برگزار شد.

هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی و تقارن این روز با ایام محرم و دفاع مقدس، نشست ادبی از اروند تا فرات در مرکز شماره 2 گنبد کاووس برپا شد.

در این نشست اعضای کارگاه‌های ادبی با هم‌راهی مربی کتاب‌خانه پستی کانون، اشعار و داستان‌های خود را با موضوع جنگ و صلح، دفاع مقدس و معرفی شهدای واقعه‌ی عاشورا برای یک‌دیگر به اشتراک گذاشتند.

سپاس از حماسه‌سازان در استان گیلان

از سوی کانون استان گیلان نیز، طرح سپاس، به منظور بازخوانی حماسه‌ی حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس و تجلیل از خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان سرفراز ایران اسلامی برگزار شده است.

«سپاس» عنوان طرحی است که به منظور بازخوانی حماسه‌ی مردان و زنان ایران اسلامی از سوی کانون استان گیلان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

این طرح نگاهی ویژه به فراهم‌سازی امکان هم‌نشینی نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی با خانواده شهیدان، جانبازان، ایثارگران و آزادگان سرافراز ایران اسلامی دارد و در این گذر به معرفی الگوهای مقاومت و ایثار به کودکان و نوجوانان ایران اسلامی می‌پردازد.

دعوت از این سرمایه‌های معنوی کشور برای شرکت در ویژه‌برنامه‌ها و هم‌چنین حضور در منزل این عزیزان، از جمله برنامه‌هایی است که در دستورکار مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ‌قراردارد.

نمایشگاه سفال و کتیبه دفاع مقدس در لرستان

مراکزفرهنگی وهنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان لرستان نیز هفته دفاع مقدس راگرامی داشتند.

نمایشگاهی از آثار سفال و کتیبه و عکس‌ها و کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 خرم‌آباد برپا شده است.

این درحالی است که جمعی ازمسئولان استانی ومدیران دستگاه‌های اجرایی و سرهنگ حجت‌الله ناصرپور مدیرکل بنیادحفظ آثاروارزش‌های دفاع مقدس از این نمایشگاه بازدید کردند.

همرمان با هفته دفاع مقدس، مراکز فرهنگی و هنری آمل، پل سفید و کتاب‌خانه سیار روستایی میاندرود این مناسبت را گرامی داشتند.

نقاشی از صحنه‌های جنگ در مازندران

بر همین اساس در مرکز فرهنگی و هنری نور، با حضور دانش‌آموزان دختر پایه پنجم و ششم یکی از مدارس برنامه  نقاشی از صحنه‌های جنگ و دفاع به اجرا درآمد.

اما مرکز فرهنگی و هنری آمل نیز در این هفته به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در مرکز و یکی از مدارس این شهرستان پرداخت .

مربیان مرکز پل‌سفید نیز در یکی از مهدهای کودک این شهر حضور یافتند و به اجرای برنامه‌هایی همچون؛ قصه‌گویی و نمایش عروسکی پرداختند.

در ادامه این برنامه‌ها کتاب‌خانه سیار روستایی میاندرود هم در مدارس روستایی این شهر به معرفی کتاب و روخوانی کتاب‌های مربوط به دفاع مقدس پرداخت.

معرفی شهدای هشت سال دفاع مقدس در هرمزگان

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس کانون پرورش فکری جاسک به معرفی شهدای هشت سال دفاع مقدس پرداخت.

در هفته دفاع مقدس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جاسک با برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی در کانون و برخی مدارس به معرفی کتاب «کام یوسف» با هدف معرفی شهید ملک شامران پرداخت.

برگزاری مسابقه‌ی ادبی و نقاشی با موضوع شهید کامبیز(یوسف) ملک شامران ازدیگر برنامه‌های اجرا شده دراین هفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =