کد خبر: 281775
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد

در مراسمی با عنوان هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در تهران، تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه، به نقل از خبرگزاری ایرنا، متن یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»، نوشته «مهناز فتاحی»، مدیرکل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه منتشر شد.

در مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس که امروز (یکشنبه) در مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» منتشر شده است.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» که روایتی است از مقاومت بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی، به شرح زیر است: «بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ی استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارتهای مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب - خانم فتّاحی - به‌ خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه ‌گیری و خاطره‌ نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.». 

«فرنگیس حیدرپور» بانوی شیرزن گیلانغربی متولد سال 1341 است که مهر ماه سال 59 و به هنگام آغاز جنگ تحمیلی علیه کشورمان در منطقه «آوزین» این شهرستان با تبر در مقابل نیروهای مهاجم ایستاد و موفق شد 2 افسر عراقی را به هلاکت برساند و اسیر کند.

هم اکنون 2 تندیس از این بانوی مقاوم که اسطوره زنان شجاع ایران اسلامی است، در بوستان شیرین کرمانشاه و میدان مقاومت گیلانغرب، محل نبرد تن به تن مردم این دیار با متجاوز ارتش بعث عراق نصب شده است.

فداکاری شیرزن گیلانغربی را «مهناز فتاحی» از نویسندگان کرمانشاهی در قالب کتابی به رشته تحریر در آورده و منتشر کرده است. سلحشوری ها و فداکاری های مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس آنچنان زیبا در کتاب فرنگیس به تصویر کشیده شده است که در هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، در بخش خاطره به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

کتاب فرنگیس در 354 صفحه منتشر شده و قیمت روی جلد آن 150هزار ریال است.

مهناز فتاحی، نویسنده این کتاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایده نوشتن کتاب فرنگیس سال های 89 و 90 به ذهنم خطور کرد و سه سال بر روی آن کار کردم و در این مدت بارها به روستای محل زندگی فرنگیس رفتم و با او نشست و برخاست کردم و ساعت ها مصاحبه از او ضبط کردم.

فتاحی با بیان اینکه بیش از 50 بار کتاب را بازنویسی کردم، افزود: بر روی این موضوع خیلی حساس بودم و می خواستم با دقت رشادت های فرنگیس و مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس را به مردم معرفی کنم.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام تلاشم را برای معرفی فرنگیس انجام دادم، گفت: انتظار دارم بعد از مطرح شدن فرنگیس و مسائل و مشکلات آن، مسئولان به شیرزن فداکار توجه بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه فرنگیس با مشکلات فراوانی مواجه است، افزود: این شیرزن گیلانغربی با وجود اینکه روی مین رفته اما هنوز جانباز نیست. فتاحی با بیان اینکه کتاب دیگری در دست تهیه دارد، گفت: در این کتاب با عنوان «پناهگاه بی پناه» مسائل مربوط به سال 64 کرمانشاه را مطرح می کنم که مردم از ترس بمباران به پناهگاه رفتند و در اثر موشک باران دشمن 80 نفر شهید و 300 نفر مجروح شدند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =