بچه‌ها از قبل تولد، نیازمند قصه‌گویی هستند

فرشته مجیب، قصه‌گوی پیشکسوت و مدرس قصه‌گویی،  بر نیاز بچه‌ها به قصه‌،  ازدوران جنینی  تاکید کرد و قصه‌ها را راهی برای رشد مهارت‌های اجتماعی آنان دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، همزمان با نزدیک شدن به برگزاری مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این استان،  که روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۷، اجرا خواهد شد، علاقه‌مندان به این هنر زیبا و سنتی در یک نشست آموزشی با عنوان«قصه‌گویی، رسانه و مهارت‌های زندگی»، دور هم جمع شدند  تا با تکنیک‌ها و فنون این هنر بیشتر آشنا شوند.

دکتر فرشته مجیب، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی که قریب ۳۵ سال در زمینه قصه و قصه‌گویی مهارت دارد و صاحب تالیف در این زمینه است،  به عنوان مدرس این دوره، در خصوص نقش خانواده‌ها در رشد مهارت‌های زندگی صحبت کرده و ورود «قصه» و «کتاب» به خانه‌ها را یک ضرورت خواند و افزود:

پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهند که پایه‌های سواد آموزی و رشد مهارت‌های زندگی در  بچه‌ها از دوران جنینی شروع می‌شود، بنابراین اهمیت دارد که والدین کتاب را به سبد خرید خانه اضافه کرده و بدانند این هزینه‌ها می‌تواند تاثیرات بزرگی را در زندگی کودکان داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه پر رنگ رسانه‌ها در دنیای امروز گفت:

امروز رسانه‌ها، جای کانون گرم خانواده را گرفته‌اند و ما بخشی از فرهنگ و ادبیات کلاسیک خود را به واسطه استفاده ناصحیح از آن‌ها، از دست داده‌ایم و هنوز هم کمتر توانسته‌ایم از رسانه، بهره مناسب ببریم.

بررسی هشت مقوله هوشی از دیدگاه گاردنر، توجه به انتخاب قصه با توجه به شخصیت قصه‌گو، خواندن، مرور کردن و درونی کردن متن قصه،توجه به اسکلت و استخوان بندی و طرح و نقشه اولیه قصه‌ها، شناخت و همراه شدن با شخصیت ها، استفاده و بهره بردن از حواس مختلف در حین قصه، توجه به آستانه‌های ورود و خروج و سایر آستانه‌ها از جمله کلمات احساسی، تغییر مکان‌ها و چگونگی حرکت در قصه از دیگر مواردی بود که در این نشست آموزشی،که به همت واحد آموزش اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز، برگزار شده بود،  مطرح شد.

گفتنی است حاضران در این نشست،  که جمعی از مسئولان، مربیان و علاقه‌مندان به قصه‌گویی بودند، ضمن شنیدن قصه‌های مختلف توسط این قصه‌گو، سوالات خود دراین زمینه را پرسیدند.

این نشست آموزشی از ساعت ۹ تا ۱۲ روز دوشنبه ۹ مهر ماه ۱۳۹۷ در محل سالن همایش های اداره کل کانون البرز واقع در خیابان شهید صدوقی کرج، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =