اجرای برنامه های هفته ملی کودک با شعار "آینده را باید ساخت" در کردستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان از اجرای برنامه‌های هفته ملی کودک از 14 تا 20 مهرماه در کردستان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برنامه‌های این هفته در سال 97 با شعار "آینده را باید ساخت "انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان،سهیلا شیخی در سخنانی گفت:از آنجا که وضعیت زندگی،رشد و بالندگی کودکان روشن ترین نشانه ی توان هر جامعه محسوب می شود،هیچ تلاشی ارزشمند تر از بخشیدن فرداهایی روشن به کودکان وجود ندارد، چرا که کودکان شهروندان شریفی هستند که می توانند در ساختن آینده ای بهتر یار و یاورمان باشند.

شیخی هدف از اجرای برنامه های هفته ملی کودک را برجسته سازی اهمیت دوران کودکی و ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز، هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه ها و نهادهای متولی کودک در سراسر کشور، ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان به ویژه کودکان با نیازهای ویژه، ایجاد فضایی با نشاط با مشارکت کودکان،معرفی سازمان‌های فعال در حوزه ی کودک و ظرفیت‌های آن ها به جامعه به ویژه "خانواده ها و اولیای تربیتی" ، معرفی و توجه به هویت ملی و بهره‌گیری از آموزه‌های دین اسلام در رابطه با حقوق کودک عنوان کرد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: با توجه به مسائل و مشکلات جامعه مانند مسائل زیست محیطی، بحران آب و انرژی ، حق آموزش و تحصیل همگانی، صرفه جویی و مسأله حمایت از کالای ایرانی با توجه به شعار سال به صورت غیرمستقیم ،توجه به کودکان با نیازهای ویژه و ایجاد فرصت‌های برابر برای آن‌ها در کنار دیگر کودکان و نوجوانان و اهمیت دادن به حوزه فضای مجازی و فن‌آوری‌های نوین از مهمترین رویکردهای برنامه امسال در هفته ملی کودک می باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به روزشمار هفته ملی کودک تصریح کرد: روزشمار هفته ملی کودک امسال با نامگذاری خاصی برای هرروز در نظر گرفته شده است که به ترتیب کودک،خانواده،سبک زندگی ایرانی اسلامی، کودک،محیط زیست و میراث فرهنگی، کودک، صلح، بازی و نشاط، کودک، رسانه و ارتباطات، کودک،آموزش،سلامت و ایمنی، کودکان با نیازهای ویژه، فرصت های برابر، کودک ،کتاب و فرهنگ مطالعه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه های هفته ملی کودک در استان کردستان گفت: نمایشگاه عکاسی، نقاشی و خوشنویسی، سفالگری و  دست سازه ها ازآثاراعضادر طول هفته ملی کودک برپا می گردد.

سهیلا شیخی افزود:کارگاه نقاشی با موضوع های امنیت کودکان ایرانی، درختان و زمین پاک، مردم جهان ، کودک،صلح،بازی ونشاط با عنوان "دنیای رنگارنگ من "، "ما با هم می توانیم بسازیم " و من و زلزله ، به صورت گروهی و دسته جمعی در تمامی مراکز کانون استان کردستان برگزار خواهد شد.

شیخی در ادامه دیدار از کودکان بستری در بیمارستان ، برگزاری مسابقه دل نوشته اعضا ، برگزاری کارگاه آموزشی خود ایمنی در مقابل زلزله،برپایی کارگاه اوریگامی باعنوان" بازی ونشاط" ،ساخت کارت تبریک با پیام" آینده را باید ساخت"، جشن کتاب و معرفی اعضا کتابخوان، شعرخوانی به صورت دسته جمعی، کارگاه فرهنگی ایمنی و سلامت کودک، کارگاه استفاده از بازیافت و برگزاری کارگاه کاردستی با استفاده از مواد دورریختنی، نشست با محوریت موضوع هم خوانی روایات ،احادیث و آموزه های اسلامی در خصوص حقوق کودک در اسلام و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، برگزاری نشست تخصصی کودک و حفاظت از محیط زیست از دیگر برنامه های اجرایی هفته ملی کودک در مراکز کانون استان کردستان می باشد.

وی همچنین با اشاره به دیگر برنامه این هفته گفت: پنج شنبه 19 مهرماه  ویژه برنامه کودک،بازی،نشاط از ساعت 15 لغایت 18 در باغ شهدای 28 دی سنندج در نظر گرفته شده است که خانواده ها می توانند در کنار فرزندان خود روز به یادماندنی را با شرکت در بازیهای بومی و محلی و خلاق داشته باشند .

شیخی در ادامه گفت: در این ایام تهیه عروسک نمادین بووکه بارانه و معرفی این آیین  و شعرخوانی اشعار مربوط به آن جهت معرفی فرهنگ بومی و میراث فرهنگی استان کردستان با هدف ترغیب کودکان ونوجوانان و پرداختن به فرهنگ بومی و اقلیمی نیز توسط مربیان مراکز فرهنگی هنری برگزار خواهد شد.

مدیر کل کانون استان کردستان با اشاره به برنامه های روز 17 مهرماه که به نام روز کودک رسانه و ارتباطات نامگذاری شده است گفت: در این روز برنامه های متنوعی از جمله برپایی کارگاه سفالگری با موضوع ساخت وسایل رسانه های ارتباط جمعی، اجرای نمایش خلاق و گویندگی در قاب نمادین تهیه شده از ماکت تلویزیون توسط اعضا و دانش آموزان بازدید کننده ،برنامه ی یک دقیقه خبرنگار شدن اعضا در مقابل دوربین، کارگاه آموزشی سلامت رسانه ای و ویژه برنامه ی تقدیر از اعضای ارشد مکاتبه ای و رونمایی از صندوق پست در محل مرکز آفرینش های ادبی و رونمایی از کتاب کردی هه ناران و مه ناران به اجرا در خواهد آمد.

شیخی در ادامه گفت یک روز از هفته ملی کودک به کودکان با نیازهای ویژه اختصاص داده شده است که این کودکان با حضور در مراکز کانون استان می توانند در ویژه برنامه های فرهنگی هنری و ادبی که بر اساس توانایی های ویژه آنها و با هدف کشف استعدادها و پرورش خلاقیت اجرا می گردد، شرکت کنند.

وی در سخنانی گفت: کانون به عنوان متولی بخش کودک از کودکان حاشیه شهر نیز غافل نشده و در برنامه ریزی که به عمل آورده است به اجرای برنامه و دیدارازکودکان حاشیه نشین، بی سرپرست و بد سرپرست و کودکان با نیازهای ویژه بااجرای فعالیت های متنوع فرهنگی وهنری واهداجوایز نیز خواهد پرداخت.

سهیلا شیخی خاطر نشان ساخت: کودکان و نوجوانان کردستانی می توانند در این هفته با مراجعه به مراکز استان به صورت رایگان به  عضویت مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در آیند .

شیخی از دیگر برنامه های هفته ملی کودک در استان کردستان ، نمایش فیلم در حوزه کودک و نوجوان ، نمایش انیمیشن، کارگاه آموزش عکاسی، معرفی و روخوانی کتاب بچه های جهان، معرفی شخصیت های عاشورایی، کارگاه آموزشی همیاری با پلیس، اجرای مسابقات مختلف فرهنگی،هنری و ادبی با موضوع صرفه جویی در آب و انرژی، و برگزاری کارگاههای ادبی با موضوعات متناسب با این هفته، ایستگاه پرنده نگری در حاشیه زریبار، کارگاه " فرزند پروری "، اجرای خوانش  دعاهایی برای صلح  با استفاه از تلفیق بازی گروهی برخواند.

مدیر کل کانون استان کردستان گفت : ویژه برنامه " یک روز با کودکان روستا " نیز در این ایام  توسط مربیان کتابخانه های سیار روستایی استان کردستان و نیز  برگزاری نشست با نویسندگان بومی و محلی برگزار خواهد شد .

وی در پایان خاطر نشان ساخت: برنامه های هفته ملی کودک با همکاری ادارات بهزیستی ، شرکت پست جمهوری اسلامی، بانک کشاورزی، سازمان آموزش و پرورش ،امور بانوان و خانواده استانداری، صدا و سیمای مرکز کردستان،شهرداری سنندج،سازمان محیط زیست،هیأت ورزشهای همگانی تربیت بدنی و  شورای فرهنگی شرکت آب منطقه ای استان کردستان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =