اولویت‌های نظام آموزشی کشور باید تغییر کند

فاضل نظری در نشست رسانه‌ای هفته ملی کودک گفت: اولویت‌های نظام آموزشی کشور باید تغییر کند در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه متناسب با نیازهای آینده صورت نمی‌گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فاضل نظری در این نشست با خبرنگاران ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک را تشریح کرد.

وی در این نشست بر اهمیت توجه به حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد و گفت: با توجه به شعار انتخاب‌شده امسال با عنوان «آینده را باید ساخت» که از سوی شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک تعیین شد، مفهوم آینده را می‌توان با سه رویکرد مطرح کرد.

وی افزود رویکرد اول این که بگوییم از آینده خبری نداریم، معلوم نیست چه پیش خواهد آمد و باید منتظر فرداها باشیم که به این شیوه منفعلانه می‌گویند اما رویکرد فعالانه این است که با توجه به گذشته و روندهای طی شده، آینده را پیش‌بینی و خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم.

نظری ادامه داد آنچه ما به دنبال آن هستیم در عین‌حال رویکردی فوق فعالانه است به این معنی که آینده چه باید باشد و مسیر را طوری طراحی کنیم که به هدف و نتیجه مطلوب و مورد نظرمان دست یابیم و شعار امسال این رویداد توجه به اهمیت همین موضوع است.

سرمایه‌گذاری برای کودکان یعنی امیدواری به آینده

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد ما معتقدیم آینده ساختنی است و نباید بدون شناخت با آن مواجه شویم برای این مهم سرمایه‌های اطلاعاتی، مالی و انسانی لازم است و مهم‌ترین سرمایه برای ساختن آینده، کودکان هستند که باید برای پرورش، تربیت و مهارت‌آموزی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

وی افزود: جامعه‌ای که برای کودکان و نوجوانانش منابع صرف می‌کند جامعه‌ای امیدوار به فردا است بنابراین نظام آموزشی و پرورشی کشور لازم است با بررسی شرایط موجود، برای رسیدن به شرایط مطلوب برنامه‌ریزی کند.

نظری در ادامه اظهار داشت هفته‌ی ملی کودک قرار نیست مشکلات این حوزه را به‌صورت کامل رفع کند بلکه فعالیتی نمادین و رزمایشی برای برجسته‌سازی اهمیت توجه به این حوزه برای رشد و تعالی جامعه است و جز با توجه دائمی تمامی دست‌اندرکاران و فعالان بخش‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان این مهم اتفاق نمی‌افتد.

مدیرعامل کانون آشنایی و شناخت نداشتن از حوزه‌های مختلف را موجب سرمایه‌گذاری های نادرست دانست و افزود: اولویت‌های نظام آموزشی کشور باید تغییر کند در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه متناسب با نیازهای آینده صورت نمی‌گیرد.

برخی در برابر تغییر نظام پرورشی کودکان مقاومت می‌کنند

وی هم چنین با تاکید بر لزوم شتاب بیشتر در اجرای سند تحول بنیادین و قدردانی از همراهی‌های وزیر آموزش و پرورش در این زمینه خاطرنشان کرد: سند تحول مسیر خودش را طی می‌کند و وزیر آموزش و پرورش نیز در این زمینه گام‌های خوبی را برداشته‌اند، اما متاسفانه در برابر تغییر نظام پرورش کودکان مقاومت‌هایی وجود دارد.

مدیرعامل کانون با بیان این‌که شیوه‌ی آموزشی کشور ما مبتنی بر کتاب و یک الگوی از پیش تعیین شده حرکت می‌کند یادآور شد: کودکان، بسیاری از آموزش‌ها و مهارت‌ها را باید در حین بازی و سرگرمی فراگیرند.

وی ادامه داد کنکور که سال‌هاست قرار بود برداشته شود نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه امروز شاهدیم که کودکان از سن پایین گرفتار فضاهای رقابتی می‌شوند و به جای آموختن مهارت‌های رفتاری، اجتماعی و... مجبور به حفظ کردن برخی مطالب و آزمون و امتحان دادن هستند که باید تلاش کنیم این شیوه‌ها تغییر کند.

نظری هم‌چنین ابراز داشت فرهنگ جامعه زمانی برای تعالی شتاب می‌گیرد که کودکان از دوران کودکی مهارت‌های مختلف را بیاموزند که امیدواریم مسوولان و دست‌اندرکاران به این پیچیدگی‌ها بیشتر توجه داشته باشند تا در آینده شاهد جامعه‌ای مطلوب باشیم.

آغاز برنامه‌های هفته ملی کودک از 14 مهر در سراسر کشور

در ادامه این نشست حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک به تشریح برخی برنامه‌های اجرایی این رویداد در تهران و استان‌ها پرداخت و گفت: این برنامه‌ها در تهران از روز 14 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب و در استان‌ها نیز در تمامی مراکز فرهنگی‌هنری کانون هر استان برگزار خواهد شد.

 وی افزود در تهران برپایی نمایشگاه عرضه خدمات مختلف سازمان‌های دولتی و غیردولتی حوزه کودک و نوجوان را به همراه ویژه‌برنامه‌هایی از قبیل نمایش فیلم و تئاتر، بازی و سرگرمی، برگزاری کارگاه آموزشی از سوی انجمن تصویرگران ایران، ارایه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی و... خواهیم داشت که از 14 تا 20 مهر 97  هر روز از ساعت 9 تا 19 پذیرای خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند خواهیم بود.

رهنما هم‌چنین به همکاری بنیاد سینمایی فارابی و کانون برای ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: ویژه‌برنامه‌ای با عنوان یک هفته با سینمای کودک طراحی کرده‌ایم تا فیلم‌های تازه این حوزه را نمایش دهیم و این رویداد از روز 15 تا 20 مهر هر شب در سینما کانون در خیابان خالداسلامبولی( وزراء) برگزار می‌شود.

وی  ادامه داد با هماهنگی‌های صورت گرفته با پردیس کوروش تهران روز 14 مهر نیز برنامه‌ای با عنوان شبی با سینمای کانون خواهیم داشت که به مروری بر آثار سینمایی عباس کیارستمی، فرشید مثقالی، علی‌اکبر صادقی و ناصر تقوایی برای علاقه‌مندان خواهیم پرداخت.

دبیر هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک هم‌چنین از اجرای ویژه‌برنامه‌هایی به مناسبت روز جهانی کودک در 16 مهر خبر داد و گفت: در این روز از برخی مسوولان دعوت شده تا در کنار کودکان و نوجوانان در این برنامه‌ها حضور یابند.

ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک از 14 تا 20 مهر 1397 در مراکز فرهنگی‌هنری کانون در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =