ارتباط بین قصه و سبک زندگی ایرانی اسلامی

قصه زمانی نقش بنیادی در راستای سبک زندگی ایرانی-اسلامی دارد که بین محتوا و پیام قصه با هنجارهای جامعه هماهنگی وجود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی، «صمدیانی» مدرس کارگاه آموزشی قصه گویی در جمع مربیان کانون با اشاره به اهمیت قصه گویی در تغییر سبک زندگی خاطر نشان کرد: برای شکل‌دهی شخصیت کودکان و تبیین تاریخ یک مملکت از ابزار قصه‌گویی استفاده می شود.

این استاد دانشگاه در تعریف قصه مدرن عنوان کرد: قصه یک سخن یا نوشته‌ای از روزگاران قدیم است که در آن شخصیت‌های خیالی یا واقعی ماجراهایی می‌آفرینند و البته باید گفت که به تعداد هر نفر می تواند برای همان قصه یک روایت وجود داشته باشد.

به گفته وی از گذشته‌ها قصه برای آموزش از نسلی به نسل دیگر استفاده می‌شده است و حتی در کتاب‌های آسمانی هم از قصه برای عبرت و بشارت به مردم بهره برده می‌شد.

وی با بیان اینکه برای بیان قصه روش‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: قصه‌گویی ساده، قصه‌گویی به همراه تقلید صدا، قصه‌گویی با استفاده از عروسک، قصه گویی با بازیگران پنهان از جمله روش‌های متداول قصه گویی است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

«منیر صادقی» مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این نشست قصه را هنری نوستالژیک دانست که می توان از آن به عنوان ابزاری خودآگاه در راستای تحکیم بنیان خانواده، جلوگیری از گسستگی بین نسلی، ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، اصلاح رفتار و آموزش غیرمستقیم و ایجاد نشاط و شادی بهره برد.

وی ادامه داد:  اولین قصه داستان بشریت قصه خلقت و آفرینش است که آن را می توان در اسطوره‌های تمام اقوام مشاهده کرد و این مهم خود نشان از دغدغه‌های انسان نخستین درباره خلقت و آفرینش دارد.

صادقی زیربنای مثل، ضرب المثل، مثالک، داستانک، داستان کوتاه، داستان تمثیلی، نمایش‌نامه و بسیاری از هنرهای امروزی را قصه عنوان کرد و گفت: کتاب‌های آسمانی سرشار از روایت‌ و داستان‌ است که این خود مبین اهمیت جایگاه این هنر نوستالژیک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =