افزایش مهارت‌های زندگی؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی

انتخاب«تمرین زندگی» به عنوان مهم‌ترین شعار سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با این هدف صورت گرفته است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون فرهنگی کانون در آیین معارفه مدیرکل جدید کانون استان گلستان در این زمینه افزود: آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی بهعنوان یکی از مهم‌ترین فعالیتهای کانون در دوره جدید مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و باید در این حوزه اقدام‌های جدی صورت بگیرد و از همه سازمانها و دستگاههای مرتبط در این حوزه به عنوان شریک فرهنگی برای تحقق سیاستهای کانون یاری بگیریم.

محمدرضا زمردیان در این آیین که برای معرفی «محبوبه رجبنسب‌آقامحلی» بهعنوان مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان در گرگان برپاشده بود با تاکید بر این که کانون باید به خانه هنرمندان و اهالی فکر و اندیشه تبدیل شود این مجموعه را مرجع اصلی فعالیتهای فرهنگی در حوزه کودکان و نوجوانان نامید که هدف اصلی آن تربیت و پرورش نسل آینده‌ساز کشور است.

وی با اشاره به تعریف انسان از نگاه فلاسفه و متفکران بیان کرد: در کنار نگاهی که انسان را حیوان ناطق و یا حیوان متفکر معرفی می‌کند تعریف جالبی وجود دارد که انسان را بهعنوان موجود دارای قدرت تخیل میشناسد و در صورتی که تخیل نباشد تفکر معنا پیدا نمیکند.

زمردیان ضمن ابراز خرسندی از کار در کانون ابراز داشت مبنای اصلی کار کانون ترویج فعالیتهایی است که بر تخیل و خلاقیت ذهن بنا گذاشته شده است.

 وی ترویج کتاب‌خوانی و قصهگویی برای خلاقیت فکر و تخیل کودکان و نوجوانان را با هدف زندگی بهتر عنوان و اذعان کرد: کانون قدمت دیرینه دارد اما نگاه اساسی باید این باشد که آیا تفکر، تخیل و خلاقیت به تنهایی میتواند ما را به مقصود برساند، باید گفت بدون خداباوری و معنویت تفکر، تخیل و خلاقیت کافی نیست و سعادت ابدی حاصل نمیشود لذا ما در کانون درصدد تربیت نیرویی هستیم که خداباوری، معنویت، خلاقیت و تخیل و تفکر را در کنار یکدیگر داشته باشد.

وی به مدیر جدید کانون استان گفت: امروز سکان هدایت کانون گلستان در دست شماست و باید بدانید دوره فعالیت شما هر چه طولانی باشد کوتاه خواهد بود لذا با توجه به عقبماندگیهای زیادی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، برنامهریزی دقیق و کامل ضرورت دارد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه سرمایهانسانی متخصص و آموزشدیده و اعضای کانون پرورش فکری دو سرمایه مهم هستند، یادآور شد: به طور قطع استفاده از نظرها، تفکرها و پیشنهادهای نیروی انسانی کانون پرورش فکری میتواند راهگشا باشد.

زمردیان با بیان اینکه اعضای کانون پرورش فکری بهعنوان سرمایه انسانی مهم در فعالیتهای کانون کمتر مورد توجه بودند، بیان کرد: در واقع توجه بیشتر به خلق اثر بوده و به خالق اثر کمتر توجه شده و امید است توجه به اعضای کانون بهعنوان سرمایههای اصلی افزایش یابد که یکی از راهکارهای ما تشکیل انجمنهای تخصصی به صورت 10گانه است که برنامه آن ابلاغ شده است.

وی تأکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به پاتوق هنرمندان و خانه اهالی فکر و اندیشه تبدیل شود و فضایی ایجاد شود تا افراد علاقهمند به حوزه کودک و نوجوان کانون را خانه خود بدانند.

معاون فرهنگی کانون در پایان از تلاش‌های عبدالرحیم سیفی‌استرآبادی مدیرکل سابق استان قدردانی کرد.

کانون به مناطق حاشیهنشین بیشتر توجه کند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان در همین آیین گفت: یکی از انتظارهای ما از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان توجه به مناطق حاشیهنشین است که کمتر مورد توجه بوده و در معرض خطر و آسیب قرار گرفتهاند.

 عبدالرضا چراغعلی نیز از مدیر کل سابق کانون استان قدردانی کرد و با بیان این که این جابهجاییها همیشه امری طبیعی است ادامه داد: معتقدم امروز فرد دیگری به جمع مدیریان اجتماعی استان گلستان اضافه شده است.

وی یادآور شد: یکی از انتظارهای ما از کانون در سطح استان توجه به مناطق و عرصههای شهری و روستایی به عبارتی دیگر سکونتگاههای غیررسمی و مناطق حاشیهنشین است که کمتر مورد توجه بوده و متأسفانه در معرض خطر و آسیب قرار گرفتهاند.

وی ابراز کرد: با توجه به مهاجرت برخی هموطنان به استان گلستان و متناسب با نیاز جدید باید برنامهریزی داشته باشیم که کودکان و بانوان باید در اولویت این برنامهریزی قرار بگیرند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان از انعقاد تفاهمنامه برای توجه به کودکان ساکن در محله‌های کمتر توسعهیافته استان گلستان با کانون پرورش فکری کودکان گلستان در حوزه استانداری خبر داد و خاطرنشان کرد: امید است با مدیریت جدید کانون پرورش و فکری استان بتوانیم در این حوزه برنامه خوبی داشته باشیم.

چراغعلی تأکید کرد: با توجه به شرایط جدید جامعه خدمت در حوزه اجتماعی اقدامی جهادی و شبانهروزی است که امید است با همکاری کانون اقدامات خاصی هم در این حوزه داشته باشیم.

مدیرکل جدید کانون: کودک کارآفرین تربیت کنیم

محبوبه رجبنسب مدیرکل جدید کانون گلستان در این آیین بر اهمیت توجه بیشتر به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در برنامه‌های آینده‌اش تاکید کرد و افزود: در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تمامی دستگاههای فعال در حوزه پژوهش و تشکلها می‌توانند به کانون کمک کنند.

مدیرکل جدید کانون استان یکی از مشکلات همه جوامع را موضوع محیط زیست عنوان کرد و یادآور شد: به‌عنوان مثال در جهان امروز زباله بهعنوان طلای سیاه محسوب میشود و میتواند منبع درآمدزایی برای کشور باشد و اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارند نهادینه کند اما این پرسش مطرح است که چه میزان این مفاهیم را برای کودکان آموزش دادیم و تفکیک از مبدا را در جامعه نهادینه کردیم.

وی به شعار سال اشاره کرد و گفت: چطور میتوانیم از جوان بخواهیم تولید داخل داشته باشد اما زیرساخت آن فراهم نباشد در واقع برای تحقق شعار سال لازم است کودک کارآفرین تربیت کنیم.

مسیر رو به توسعه پرشتاب باشد

مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان در این مراسم اظهار کرد: خداوند را شکر میکنم که بخشی از خدمات قریب به 32 ساله را در کانون پرورش فکری کودکان قرار داد و اعتراف میکنم طی این مدت با وجود تمام سختیها شیرینترین لحظات را در کنار مربیان، کودکان و نوجوانان صرف کردم.

در این مراسم از تلاش‌های «عبدالرحیم سیفی» تقدیر و قدردانی شد و «محبوبه رجبنسب» بهعنوان مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان معرفی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر کل کتاب‌خانه‌های عمومی، مدیرکل امور احتماعی و فرهنگی استانداری، معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار گرگان. مدیر آموزش و پرروش استثنایی استان، مدیر کل کانون استان مازندران از جمله مسوولان حاضر در این آیین بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =