خاطرات شهدا و رزمندگان دفاع مقدس بازخوانی شود/ خاطره‌گوها امانت‌داران دوران دفاع مقدس

نویسنده کتاب گلستان یازدهم گفت: خاطرات شهدا و رزمندگان دفاع مقدس دارایی‌های کشور هستند که باید استخراج شود و باید برای نگهداری این دارایی ها برای نسل‌ های آینده تلاش کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون کرمان، به مناسبت هفته ملی کودک و نوجوان و در راستای برنامه های دفاع مقدس و کنگره شهدا کتاب "گلستان یازدهم " در مرکز فرهنگی و هنری شماره پنج کرمان نقد و بررسی شد.این نشست با همکاری اداره کل کانون ،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،حوزه هنری و اداره کل کتابخانه های عمومی برگزار شد.

کتاب " گلستان یازدهم" خاطرات زهرا پناهی روا، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان، مسئول اطلاعات و عملیات تیپ انصارالحسین همدان به قلم بهناز ضرابی زاده می باشد.

بهناز ضرابی زاده در نشست نقد و بررسی این کتاب توسط کودکان و نوجوانان استان کرمان افزود: "گلستان یازدهم" دربردارنده خاطرات مشترک خانم پناهی روا و شهید چیت‌سازیان از زمان آشنایی، عقد، ازدواج و شهادت این سردار است و البته مروری هم به سال‌های بعد از شهادت شهید دارد و زندگی همسر ایشان را روایت می‌کند.

وی بیان داشت: زندگی شهید چیت‌سازیان با همسرش یکی از موضوعات جذاب دفاع مقدس است، زیرا فرزند ایشان 37 روز پس از شهادت پدر متولد می‌شود.

این نویسنده درباره ویژگی این اثر نسبت به «دختر شینا» بیان داشت: مصاحبه این کار توسط خانم فرزانه مردی در تهران انجام شد و مصاحبه را به صورت فایل صوتی که حدود 13 ساعت بود برایم فرستادند فایل را که گوش دادم در همان زمان احساس کردم این کار نیاز به مصاحبه‌های مجدد دارد.

ضرابی‌زاده افزود: بنابراین تصمیم گرفتم خودم با خانم پناهی روا وارد مصاحبه شوم و این اتفاق افتاد و از اول تا پایان کار به طور دائم با خانم پناهی در ارتباط بودم و ساعت‌ها با ایشان مصاحبه انجام دادم و در کوچکترین جزئیات وارد شدم تا هر آنچه که در این مدت یکسال و 8 ماه اتفاق افتاده بوده است را چه از زوایای پنهان و چه از خاطرات خود شهید و چه احساسات خانم پناهی بیان کنم در این کار نسبت به «دختر شینا» به جزئیات بیشتری توجه شده و همچنین به فرهنگ و عقاید مردم چه در زندگی فردی و چه زندگی اجتماعی‌ در آن سال‌ها بیشتر پرداخته شده است.

وی درباره انتخاب عنوان کتاب «گلستان یازدهم» گفت: در حقیقت برای انتخاب اسم این دوست داشتم اسمی باشد که به نوعی شخصیت سردار شهید چیت‌سازیان را معرفی کند و از طرفی جذاب هم باشد و با محتوای کتاب درارتباط بودهو هم از کلیشه به دور باشد؛ اما آن چیزی که برایم زیبا و جذاب است زندگی این دو فرد بود که دوران کوتاهی باهم بودند و خانم پناهی روا به دزفول می‌رود و آنجا در کنار همسرشان زندگی می‌کند و به نظر من این زندگی یک گلستان بوده؛ و این دو در دزفول در کوچه‌ای زندگی می‌کردند که اسم آن کوچه گلستان یازدهم بوده و در نهایت اسم این کتاب گلستان یازدهم انتخاب شد.

این نویسنده با اشاره به نوشته اولیه خود در رابطه با این کتاب گفت: کتاب را از ابتدا و انتها نوشتم اما هر چه متن را می خواندم جذب نوشته نمی شدم شش ماه کار کردم تا شیوه نگارش کتاب را بیابم که برای مخاطب جذاب باشد به این نتیچه رسیدم که کارم را از آخر به اول بنویسم  زیرا یک خاطره پرماجرا نبوده بلکه یک  زندگی کوتاهی بود و 50 صفحه را از متن اولیه حذف کردم.

ضرابی‌زاده  خطاب به منتقدین این اثر  که در خاطره گویی باید به دنبال حادثه طلایی باشیم یادآور شد: در این اثر حادثه طلایی به دنیا آمدن فرزند شهید بود و داستان را از آخر به اول نوشتم که یک هنجارشکنی در اثر اتفاق افتاد و همزمان با  خاطره نگاری به ادبیات متن اضافه کردم تا  یک اثر قابل نقد و بررسی در حوزه ادبی شود.

نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با هنرمندان به نوشتن آثار بیشتر دوران دفاع مقدس تاکید کردند گفت: خاطرات شهدا و رزمندگان دفاع مقدس دارایی‌های کشور هستند که باید استخراج شود و باید برای نگهداری این دارایی ها برای نسل‌ های آینده تلاش کنیم.باید حقایق دفاع را بنویسیم.

ضرابی‌زاده تاکید کرد: جنگ باید همانگونه که بوده روایت‌گری شود و خاطره‌گوها باید امانت‌دار این حوزه باشند.

وی در پاسخ به یکی از سوالات اعضای کانون مبنی بر اینکه چرا در این داستان توصیف های ادبی بیشتری استفاده نشده است گفت: اثر " گلستان یازدهم" خاطره بود و با شیوه نگارش داستان و رمان تفاوت دارد. 

ضرابی‌زاده افزود: شخصیت های داستانی با یکدیگر متفاوت هستند و بخش اعظمی از این اثر به راوی برمی گشت و به همین دلیل درتوصیف شخصیت های این داستان نمی توانستم؛ چیزی به آن اضافه کنم.

این نویسنده با اشاره به اسم و عناوین فصل‌ها تصریح کرد: اسامی فصل ها مرتبط با متن است و دوست داشتم هر فصل‌ اسم‌های زنانه داشته باشد، چرا که کتاب به نقش بانوان در دفاع مقدس می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: خاطرات پیوسته و بدون فصل بندی مخاطب را خسته می‌کند و  فصل‌ها هر چه کوتاه‌تر باشد؛ انگیزه مخاطب بالا می‌رود.

ضرابی‌زاده با اشاره به تجربه های نوشتاری خود گفت: کتاب "دختر شینا" را که قبل از این اثر نوشته بودم مخاطبان پذیرفته بودند و به دنبال خلق اثر قوی تری بودم.

یکی از اعضای کانون پرورش و فکری شهرستان راور در این نشست به حوادث دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: قهرمان دورن جنگ تحمیلی زندگی خود رابراساس هدف بزرگی چون دفاع از این مرز و بوم پایه گذاری کرده بودند که در زندگی های امروزه از این اهداف ارزشمند دور شده ایم.

وی افزود: برخی افراد اندیشه های ضد دفاع مقدس دارند و آثار حوزه دفاع مقدس باید براساس همه تفکرات نوشته شود.

ضرابی‌زاده در پاسخ به وی گفت: در خاطره باید واقعیت را بدون تعصب و جانب داری نشان دهیم و ما جنگ را با تمام خوبی ها و بدی های آن باید نشان دهیم و بسیاری را دیدم که اعتقادات آن ها با ما همسو نبودند و این کتاب را خواندند.

گفتنی است؛ سردار شهید علی چیت‌سازیان در سال 1341 همزمان با سالروز تولد حضرت امیرالموُمنین(ع) در همدان چشم بهجهان گشود. بعد از انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی با تشکیل تیپ انصارالحسین وی مسئول واحد اطلاعات و عملیات شد و در این مسئولیت خوش درخشید و در اوایل سال 65 با حفظ مسئولیت در واحد اطلاعات و عملیات مأموریت یافت تا محور عملیات بعد را تشکیل دهد در عملیات‌های کربلای 4 و 5 علی با حفظ مسئولیت قبلی مسئول محور عملیات نیز گردید، سرانجام چهارشنبه 4 آذر سال 66 در حین انجام یک ماموریت گشت شناسایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بهناز ضرابی‌زاده کارشناس ادبی کانون پرورش فکری همدان است اما بیش و پیش از هر چیزی نویسنده است و مسئولیت‌هایی هم در این عرصه دارد، مثل دبیری انجمن داستان دفاع مقدس.

ضرابی‌زاده برگزیده بیش از ۳۰ جشنواره داستان‌نویسی سراسری است و داور مسابقات مختلف ادبی همدان نیز بوده است. تألیف و چاپ بیش از دویست و پنجاه اثر ادبی در نشریات از دیگر فعالیت‌های این نویسنده است.

دخترشینا(سوره مهر) مرغ شل (سوره مهر) آن روز سه شنبه بود (صریر) سیب آرزو (مدرسه) آدم برفی (عروج) گنجشک سبز و آبی (صریر) بابای ۹ سالگی (برکت کوثر) آخرین تکه نان کودک (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) از آثار وی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =