رمان «شب به‌خیر ترنا»‌ اکرمی در فهرست کلاغ سفید مونیخ قرار گرفت

کتاب «شب به‌خیر ترنا»‌ نوشته‌ی جمال‌الدین اکرمی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سه کتاب ایرانی در فهرست کلاغ سفید کتاب‌خانه مونیخ در سال 2018 قرار گرفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این فهرست که به روال هر ساله خود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در جمع علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران رونمایی خواهد شد، نزدیک به 200 کتاب از بیش از شصت کشور و به 42 زبان معرفی شده‌اند.

بر همین اساس از ایران علاوه بر  کتاب «شب به‌خیر ترنا»‌ کتاب‌های «احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» سروده حسین تولایی از انتشارات علمی‌فرهنگی، «پتش خوآرگر بر بنیادهای هستی» نوشته آرمان آرین از نشر افق و «مشت زن» اثر حسن موسوی از نشر طوطی در این فهرست قرار دارد.

رمان «شب به خیر ترنا»  داستان سینا و ترنا خواهر و برادری‌ است که به دلیل مهاجرت از یک‌دیگر دور افتاده‌اند، یکی از ویژگی‌های این اثر، وجود دو راوی در داستان است که روایت را برای مخاطبان جذاب می‌کند.

این رمان درون‌مایه‌ای عاشقانه و اجتماعی دارد و به بحران‌های مهاجرت و واقعیت‌هایی که کمتر از آن‌ها صحبت می‌شود می‌پردازد.

 اکرمی در کتاب «شب بخیر ترنا» به خواهر و برادر نوجوانی می‌پردازد که به دعوت پدرشان به کانادا مهاجرت می‌کنند ولی مادرشان با آنها نمی‌رود. آنها منتظر هستند که پدر و مادرشان را دعوت کند ولی این اتفاق نمی‌افتد و این مساله سبب بروز مشکلاتی برای آنها می‌شود. این دو به دنبال کشف حقیقت هستند و ماجراهایی برای‌شان رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش کتابخانه بین المللی مونیخ همه ساله از میان هزاران عنوان کتاب که با زبان‌ها و کشورهای مختلف به کتابخانه می‌رسد را با کمک کارشناسان بررسی و برای معرفی در فهرست کلاغ سفید بر می‌گزیند.

هدف از انتشار کلاغ سفید کمک به ارتقای کیفیت کتاب های کودکان در کشورها و زبان‌های مختلف و معرفی مصادیق این نوع از ادبیات به جامعه ی جهانی است.

این فهرست بر خلاف تصوری رایج در ایران تنها یک جایزه نیست بلکه بهترین‌هایی را از میان آن‌چه که به کتاب‌خانه رسیده است به علاقه‌مندان کتاب کودک در سراسر جهان معرفی می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =