آموزش‌های ویژه آتش‌نشانی به کودکان و خانواده‌ها

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یکی از نهادهای فعال در برگزاری هفته‌ی ملی کودک امسال است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره‌ی فعالیت غرفه‌ی این مجموعه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون گفت: مربیان ما در این غرفه علاوه بر کودکان به بزرگ‌ترها نیز اطلاعاتی در حوزه‌ی ایمنی می‌دهند.

محمد حیدری هم‌چنین با اشاره به وسایلی چون لباس ایمنی کودک، بروشورها، بنرهای آموزشی و چند بازی با اهداف ایمنی افزود: زبان ایمنی دشوار است، به خصوص زمانی که مخاطب کودک باشد و به‌همین‌دلیل ما با استفاده از بازی و ترفندهایی که از سوی مربیان سازمان آتش‌نشانی طراحی شده توجه بچه‌ها را به سمت مباحث ایمنی و وظایف سازمان آتش‌نشانی جلب می‌کنیم.

به گفته‌ی او با وجود این‌که کودکان با شغل‌هایی که لباس رسمی دارند ارتباط خیلی خوبی برقرار می‌کنند، ولی کودکان در هنگام حادثه به صورت طبیعی دچار استرس می‌شوند و دیدن لباس عملیات آتش‌نشانان نیز ممکن است به این شرایط دامن بزند. او در این زمینه افزود: به همین‌دلیل ما این‌جا لباس ایمنی را به تن کودکان می‌کنیم تا از نزدیک با آن آشنا شوند و از دیدن آن اضطرابی نداشته باشند.

این کارشناس هم‌چنین اشاره می‌کند که در چهارشنبه 18 مهر که به عنوان روز «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده، 140 مربی آتش‌نشانی در مدارس و مهدهای کودک تهران به بچه‌ها آموزش ایمنی خواهند داد.

به گفته‌ی او این مربیان در طول سال نیز در سرای محلات، مدارس و مهدکودک‌ها به کودکان و بزرگ‌سالان مسائل ایمنی را آموزش می‌دهند. این آموزش‌ها عموما شامل واکنش‌های اولیه در مواقع خطر است.

کارشناس آموزش آتش‌نشانی با بیان این‌که در هنگام امداد، ثانیه‌ها بسیار حیاتی‌اند می‌گوید: اگر افراد پیش از رسیدن نیروهای امدادی بتوانند اقدام‌های اولیه را انجام دهند و برای مثال با یک خاموش‌کننده‌ی معمولی کار کنند درواقع برای ما زمان خریده‌اند.

حیدری با اشاره به اهمیت آموزش مسائل ایمنی به کودکان درباره‌ی اقدام‌های سازمان آتش‌نشانی در این زمینه می‌گوید: ما با حضور در مهدکودک‌ها خردسالان را با وسایل حساس داخل خانه آشنا می‌کنیم، ولی درعین‌حال از برجسته کردن نکته‌های منفی برای آن‌ها خودداری می‌کنیم. او دلیل این کار را تحریک حساسیت و کنج‌کاوی کودکان نسبت به این وسایل اعلام می‌کند که ممکن است خود منجر به حادثه شود.

این کارشناس بااین‌حال بیان می‌کند که آموزش‌های دقیق‌تری به بزرگ‌سالان و پدرومادرها داده می‌شود تا بتوانند محیط خانه را امن کنند. او هم‌چنین با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین آموزش‌های ایمنی به کودکان آموزش نشانی محل سکونت است می‌گوید: کودکان زمانی که در خانه تنها هستند و برای دریافت کمک با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند و یا حتی زمانی که در بیرون از خانه گم می‌شوند باید نشانی محل زندگی‌شان را بلد باشند.

او ادامه داد: البته در صورت تماس از تلفن ثابت با آتش‌نشانی، نشانی فرد مشخص می‌شود، ولی از طرفی تمام این تماس‌ها با تلفن ثابت نیست و از طرفی بعضی از تلفن‌های ثابت از سوی اداره‌ی مخابرات به نشانی جدید منتقل شده، ولی این به‌روزرسانی برای سیستم اطلاعاتی آتش‌نشانی انجام نشده است.

حیدری از دیگر آموزش‌های ایمنی به شناسایی نقاط امن خانه در هنگام حوادث مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: برای مثال کودکان یاد می‌گیرند که در هنگام آتش‌سوزی در صورتی که نمی‌توانند از محل خارج شوند باید در سرویس بهداشتی یا نزدیک پنجره‌ها پناه بگیرند.

او هم‌چنین بیان می‌کند که یکی از موارد خطرناکی که از سوی والدین انجام می‌شود تنها گذاشتن کودکان در خانه و قفل کردن در خروجی است. این کارشناس عدم وجود راه‌های فرار را یکی از مشکلات اصلی ایمنی واحدهای ساختمانی کوچک می‌داند و درعین‌حال عنوان می‌کند که خود پله‌های خروج اضطراری هم می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند، چرا که این مسیرها برای بزرگ‌ترها طراحی می‌شوند و نیازهای کودکان در آن‌ها عموما در نظر گرفته نمی‌شود.

او با بیان این‌که در صورت عدم ارائه‌ی آموزش‌های ایمنی از سنین کودکی و نهادینه‌شدن آن، باید از طریق اجبار افراد را به رعایت مسائل ایمنی وادار کرد، می‌گوید: درحال‌حاضر ما آموزش‌های عمومی رایگان را برای بزرگ‌سالان داریم که استقبال نمی‌شود، ولی برخلاف این مهدهای کودک و مدارس استقبال گسترده‌ای از این آموزش‌ها دارند.

او در این رابطه هم‌چنین به کتاب آمادگی دفاعی مقطع متوسطه اشاره می‌کند و می‌گوید: در تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش‌وپرورش و سازمان آتش‌نشانی انجام شده چند صفحه‌ای از کتاب آمادگی دفاعی به بحث ایمنی اختصاص یافته که مربیان ما آن را به بچه‌ها آموزش می‌دهند. او بااین‌وجود می‌افزاید درحال‌حاضر ورود مسائل ایمنی در مباحث درسی مقاطع پایین‌تر فعلا در دست بررسی است و به نتیجه نرسیده است.

حیدری هم‌چنین اجباری شدن آموزش‌های ایمنی برای بزرگ‌سالان را منوط به همکاری شهرداری و شورای شهر می‌داند که در حال پی‌گیری است و درحال‌حاضر نیز سازمان صنعت‌ومعدن استان تهران درحال اجباری کردن آموزش‌های ایمنی برای واحدهای صنفی است.

گفتنی است که ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از 14 تا 20 مهر 1397 در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =