بطحایی: کودکان باید بازی کردن را هم یاد بگیرند

وزیر آموزش و پرورش گفت: بچه‌ها در مدرسه باید علاوه بر درس خواندن، بازی کردن را هم یاد بگیرند و محیط مدرسه باید به محیط زندگی نزدیک باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمحمد بطحایی در ویژه‌برنامه روز جهانی کودک با بیان این مطلب افزود: بذر شخصیت بسیاری از افراد در کودکی شکل می‌گیرد و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت دارد.

او ضمن تاکید به این موضوع که محیط مدرسه باید محیطی شاد و سرزنده باشد و محیط خشک و کسالت‌بار مدرسه نوعی خطای تربیتی است، گفت: به کمک همکاران‌مان در این زمینه اقدام‌هایی را انجام داده‌ایم که از جمله آن افزایش تعامل با خانواده‌ها و تلاش در سرزنده‌تر کردن محیط آموزشی است.

به گفته او سه محیط خانواده، جامعه و مدرسه نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارند، بذر شخصیت بسیاری از افراد در کودکی شکل می‌گیرد و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت دارد.

در حاشیه این آیین که با حضور وزیر آموزش و پرورش، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری، رایزن‌های فرهنگی پاکستان، هند، اسلواک‌، بلغارستان، اندونزی و آفریقای جنوبی، دکتر پارکس رییس یونیسف در ایران، دکتر صلاح زواوی عمیدالسفرا سفیر فلسطین در ایران، دیپلمات‌ها، سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران، معاونت ریاست جمهوری در حوزه زنان برگزار شد از تمبر هفته ملی کودک با شعار «به امید پیروزی همه کودکان و سرافرازی کودکان ایران زمین» نیز رونمایی شد.

این مراسم با حضور 600 کودک و نوجوان که 80 نفر آنان از کودکان خارجی مقیم ایران بودند، برگزار شد.

بر همین اساس علاوه بر رونمایی از تمبری با پوستر روز جهانی و هفته ملی کودک، برنامه‌هایی مانند اجرای سرود از سوی مرکز 11 تهران، رقص عروسک‌ها، نقالی و شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی و نمایش اجرا شد.

ضرورت ایجاد تحول در محتوای نظام آموزشی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه و در حاشیه این آیین در گفت‌وگو با روابط عمومی کانون گفت: کتاب‌های درسی متناسب با شرایط روز جامعه نیستند و محتوای نظام آموزشی نیاز به تحول دارد.

بطحایی درباره‌ی محتوای سنگین کتاب‌های درسی اظهار نظر کرد: با توجه به انتقاد مردم و بسیاری از متخصصان از حافظه محوری و تمرکز بیش از حد نظام آموزشی بر محفوظات، باید به اصلاح این روند در برنامه‌های درسی بپردازیم. ما به دنبال تعدیل محتوای کتاب درسی هستیم اما این فرایند طولانی و زمان‌بر است و باید از ابتدا این اتفاق می‌افتاده است.

وی ادامه داد: ما هم باور داریم که کتاب درسی متناسب با شرایط روز جامعه نیست و محتوای نظام آموزشی نیز نیاز به تحول دارد.  در دولت دوازدهم تلاش می‌کنیم در راستای سند تحول،  3 زیرنظام باقی مانده را در کوتاه‌ترین زمان تهیه و تدوین کنیم و برخی برنامه‌های زودبازده را به اجرا درآوریم.

وزیر در باره فیلم «دوچ» که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است، گفت: ساختن این فیلم حرکت بسیار مفیدی در حوزه آموزش به بی‌سوادان و ابعاد ناپیدای این حوزه بوده و در ضمن این فیلم هم سختی‌های آموزش و هم شیرینی‌های آن را  نشان داده است.

گفتنی است ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از روز 14 مهر آغاز شده و تا روز 21 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =