نشست تخصصی دنیای مدرن، عصر ارتباطات و حیات قصه‌گویی در کانون استان قزوین 

در راستای برگزاری مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه بین المللی قصه گویی در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین،یک نشست تخصصی برای علاقه مندان برپا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین،  در تاریخ 16 مهر 1397، در نخستین روز برگزاری مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه بین المللی قصه گویی کانون در قزوین، یک نشست تخصصی با عنوان«دنیای مدرن، عصر ارتباطات و حیات قصه‌گویی» در مجتمع کانون استان قزوین برگزار شد.

سخنران این نشست که با حضور مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون و مهدها، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان و کارشناسان کانون و دیگر علاقه‌مندان، برگزار شد، دکتر علی اصغر ارجی(پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان قزوین) بود.

وی در آغاز، سخن خود را به سه بخش معرفی واژه روایت، جایگاه کودک در برابر قصه و دنیای افسانه‌ها اختصاص داد.

در ادامه، روایت را واحد اندیشه بشری دانست که پیچیده ترین، رمزآلودترین و پرلایه‌ترین فهم بشری از طریق آن رقم می‌خورد.سپس تعریف علمی داستان، قصه و روایت را به مخاطبین خود عرضه کرد و تاکید کرد همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زبان در داستان و روایت وجود دارد.

وی با اشاره به این که روایت یکی از قدیمی ترین هنرهای بشری برای ثبت آرزوها، احساسات و تجربیات است، روایت را زبان فهم بشر دانست.

این سخنران در ادامه به جایگاه تربیتی کودک پرداخت و خاطرنشان کرد که چون دنیای ما با بچه‌ها متفاوت است و احساسات و عواطف ما با آنها فرق دارد و آنها تفکر استعاری و خیالی دارند، ابزارهای معمول تربیتی ما کارآمد و کارآ نخواهد بود.

بیان مفهوم افسانه، معرفی و اثرگذاری آن بخش دیگراین سخنرانی بود.

این سخنران با بیان این که هیچ یک از قهرمانان افسانه‌ها تا بحران و رنج را تجربه نکنند، موفق نمی شوند، کامیابی و پیروزی در افسانه‌ها را موجب ایجاد انگیزه و اشتیاق تلاش در کودکان دانست.

ارجی با اشاره به این که افسانه ها از نظر زیباشناسی و بیان هنرمندانه و ظریف و نیز آموزش غیر مستقیم بسیار برجسته و اثرگذار هستند،به همه اولیای تربیتی پیشنهاد کرد که برای بچه‌ها افسانه بگویند.

وی تاکید کرد که کودکان تنها با درک مفاهیم و آموزه‌های غیرمستقیم، تخیلشان فرهیخته و اخلاقشان برجسته می‌شود و این مهم در ارتباط آنها با افسانه‌ها به خوبی قابل دستیابی است.

بیان روند شکل گیری و رویکرد افسانه های کهن و نو و برشماری دلیل استقبال و پرداخت زیاد به افسانه‌ها در جوامع پیشرفته ونیز بیان شماری از نقاط ضعف افسانه‌ها از دیگر مواردی بود که این مدرس دانشگاه بیان کرد.

گفتنی است، این نشست برنامه جنبی مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه بین المللی قصه گویی در کانون استان قزوین بود که از تاریخ 16 تا 18 مهر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =