حقوق کودک نیازمند نگاه نقادانه است

وضعیت بحرانی حقوق کودک زاده‌ی اجرایی نشدن نظریه‌ها و بیانیه‌های این حوزه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در چهاردهمین همایش «حقوق شهروندی، حقوق کودک» داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی، از سخنرانان این همایش به وضعیت بحرانی کودکان در سراسر دنیا اشاره کرد و عملی شدن شعار «آینده را باید ساخت» را خواستار شد.

عامری گفت: «امسال سازمان ملل متحد شعار خود را «حق بر صلح » گذاشت. شعار هفته‌ی ملی کودک ایران هم امسال «آینده را باید ساخت» عنوان شده است. این شعار مساله‌ای اساسی و جدی را مطرح می‌کند: چرا تاکنون دربرابر آینده منفعل بوده‌ایم؟»

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی شعار «حق بر صلح و کودکان» را یک ژست عوام‌فریبانه دانست: «در هیچ کجای دنیا نگرش درستی نسبت به این مساله وجود ندارد. ما شاهدیم که برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل دست به قتل عام کودکان می‌زند. شاهد بوده‌ایم که داعش هزاران کودک را از بین برده است. ما در جهانی ناامن زندگی می‌کنیم که ربوده شدن و قاچاق کودکان یکی از سودآورترین تجارت‌های دنیاست. این گزارش مستند سازمان ملل است که دستگاه‌های بین‌المللی به راحتی چشم خود را به روی آن می‌بندند. امروزه فقر و گرسنگی ارمغان حقوق کودک است.»

وی نگاه نقادانه به حقوق کودک را ضروری خواند: «کشور ما نیز بر مبنای آینده‌پژوهی رفتار می‌کند. اما این نگرش باید به سمت تغییر و ساخت هدایت شود. از سویی باید از آنچه ما را منفعل می‌کند، دوری کنیم. این درحالی است که ما همچنان منشور درستی که براساس نگاه دینی باشد تدوین نکرده‌ایم. در حالی که ما مترقی‌ترین حقوق در حوزه‌ی کودک را در مسایل دینی داریم که به آن توجهی نشان نداده‌ایم.»

عامری یکی از آسیب‌های پیش روی کودکان و حقوق کودکان را استثنایی‌گرایی خواند و گفت: «تعاریف متفاوت از کودکان سبب تحلیل‌های مختلف از حقوق آنان شده است. آیا تلقی ما از کودکان در شرق و غرب یکی است؟ در حالی که تفاوت‌های فرهنگی در جوامع گوناگون مختلف است. آیا نگاه ما در تعریف و اجرای پیمان‌نامه‌ها یکی است؟ آیا به نگاه و تفسیر منتقدان دقت می‌کنیم؟ آیا صاحبان اندیشه و نظر زمینه‌ی اجرا را پیدا می‌کنند؟ زمانی می‌توان از حقوق کودکان حرف زد که امکان اجرا و ضمانت اجرایی برای شعارها وجود داشته باشد. در چنین زمانی است که می‌توانیم به حمایت‌های خود افتخار کنیم.»

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری دیگر سخنران این همایش بود. محمود عباسی گفت: «اگر در جوامع به کودک و سالمند نگاه ویژه دارند، معنا و مفهوم آن این است که جامعه به آن‌ها احترام می‌گذارد. اما ما با جامعه‌ای روبرو هستیم که برای عبور و مرور دانش‌آموزان به پلیس اطفال نیازمند است چرا که رانندگان حاضر به توقف نیستند. چنین جامعه‌ای نیازمند تغییر در نگرش آموزشی است.»

وی که با موضوع «تراوایی حقوق شهروندی و حقوق کودک» سخن می‌گفت، ادامه داد: «تراوایی یعنی نفوذپذیری، برهم کنشی و تاثیر متقابل. باید ببینیم بین حقوق شهروندی و حقوق کودک چه رابطه‌ای وجود دارد. آیا این دو در عرض هم‌اند؟ آیا یکی از آن‌ها بر دیگری اولویت دارد؟ ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ربع قرن است که به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته‌ایم. از برنامه‌ی سوم توسعه، برنامه‌های زیادی در حوزه‌ی حقوق کودک تدوین شده است و همچنان مسایلی مطرح می‌شود اما هیچ کدام اجرایی نمی‌شوند.»

این مقام مسوول ادامه داد: «وقتی ما از حقوق کودک صحبت می‌کنیم از حقوق ذاتی صحبت می‌کنیم. حقوق ذاتی ثبت کردنی نیست. به همین دلیل است که منتقدان حقوق کودک باید به پاسخی برسند. چرا قوانین حوزه‌ی کودک روی زمین مانده است؟»

عباسی در بخشی از سخنان خود به قاچاق و هرزه‌نگاری کودکان پرداخت: «فروش و هرزه‌نگاری کودکان و ده‌ها مساله‌ی دیگر در برخی استان‌های ما یکی از مسایل جدی است. متاسفانه در خراسان رضوی شاهد ازدواج کودکان هستیم. این در حالی است که مفاد و قوانین لازم برای جلوگیری از این معضلات مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد وضعیت بحرانی حقوق کودک نیازمند حرکتی جهادی است  و سازمان‌ها و نهادها باید به یاری کنوانسیون ملی کودک بشتابند.»

همایش «حقوق شهروندی، حقوق کودکی» با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز 17 مهر و به مناسبت هفته ملی کودک در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =