نوجوانان بهترین گروه برای سرمایه‌گذاری در بحث امداد

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ضمن بازدید از نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک به تشریح برنامه‌های این سازمان برای کودکان ‌و نوجوان بر مبنای اصل بشردوستی پرداخت و بر اهمیت آموزش این قشر تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهاب‌الدین صابونچی با اشاره به هفته‌ی ملی کودک و این‌که توجه به نیاز کودکان به چند روز یا یک هفته محدود نمی‌شود، گفت: این هفته فرصتی است تا هر سازمان و نهادی گزارش کار یک سال گذشته و برنامه‌های سال آینده‌اش را برای کودکان ارائه کند.

صابونچی در این رابطه افزود: هلال‌احمر فارغ از اتفاق‌ها و مناسبت‌ها در طول سال به نیازهای کودکان‌ونوجوانان توجه کرده و از فرصت هفته‌ی ملی کودک نیز برای معرفی فعالیت‌ها، عضوگیری و ترویج رسالتش استفاده می‌کند.

او ضمن اشاره به این‌که در غرفه‌ی هلال‌احمر در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک بچه‌ها با فعالیت‌های این سازمان آشنا می‌شوند و استفاده از وسایل امدادی چون باند و آتل را می‌آموزند عنوان کرد که کودکان در این غرفه تصورشان را از هلال‌احمر نقاشی می‌کنند و جایزه می‌گیرند.

او همچنین برگزاری جشنواره‌ی دست‌های مهربان هلال را برنامه‌ی دیگر این سازمان در هفته‌ی ملی کودک خواند و در این رابطه گفت: این برنامه از چند سال قبل با هدف آموزش مفهوم بخشش به کودکان به راه افتاده است و در آن از کودکان درخواست می‌شود که یکی از وسایل، کاردستی‌ها یا اسباب‌بازی‌های خود را به کودکان حادثه‌دیده ببخشند. رئیس جمعیت جوانان هلال‌احمر در این رابطه مطرح کرد که این طرح به وسایل خاصی محدود نمی‌شود و کودکان می‌توانند وسایل مستعمل، قطعه‌ای از اسباب‌بازی یا نقاشی و کاردستی خود را ببخشند. صابونچی در این رابطه گفت: هدف این جشنواره این است که بچه‌ها از همان سن با تمرین بخشش، دیگران را در شادی خود سهیم کنند.

او در ادامه درباره‌ی فعالیت‌های این سازمان در طول سال برای کودکان گفت: اگر چه اسم ما سازمان جوانان هلال‌احمر است، ولی از سن پنج تا ۳۰ سالگی را پوشش می‌دهیم. صابونچی مهم‌ترین اصل سازمان هلال‌احمر را بشردوستی عنوان کرد و آموزش‌ها و فعالیت‌های این مجموعه را معطوف به این اصل دانست. او عنوان کرد که اگرچه جامعه، هلال‌احمر را با فعالیت‌های امداد و نجات در بحران‌ها و حوادث می‌شناسد، نباید فراموش کرد که این کمک‌ها نیز نمودی از همان اصل بشر دوستی است.

صابونچی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش این مفاهیم از سنین خردسالی گفت: ما در یک دهه‌ی گذشته کانون غنچه‌های هلال‌احمر را در همین راستا برای مهدها و پیش دبستانی‌ها تشکیل داده‌ایم. او آموزش مفاهیمی چون صلح، بشردوستی و کمک به یک‌دیگر را در قالب‌هایی چون بازی، نقاشی، سرود و مسابقه از فعالیت‌های کانون غنچه‌های هلال خواند و در ادامه گفت: برای مربیان این کانون‌ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا به صورت سالانه دانش و اطلاعات‌شان را ارتقا بدهند و هم‌چنین سرفصل‌هایی را در قالب کتاب راهنما یا کتاب کار نیز برای کانون غنچه‌های هلال طراحی کرده‌ایم.

او در ادامه به بحث کانون‌های دانش‌آموزی برای آموزش کودکان ‌و نوجوانان پرداخت و گفت: ما کانون‌های دانش‌آموزی را در بیش از ۸هزار مدرسه در سراسر کشور برپا کرده‌ایم که فعالیت آن‌ها در دو رسته‌ی مفاهیم پایه و مهارت‌های امدادی انجام می‌شود. به گفته‌ی او مفاهیم پایه شامل موضوع‌هایی چون کمک به دیگران و فعالیت‌های بشردوستانه است که با روش‌های خلاقانه‌ای مثل شعر و بازی به دانش‌آموزان دبستانی و با برگزاری کلاس‌های آموزشی به دانش‌آموزان دبیرستانی آموزش داده می‌شود.

رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر هم‌چنین عنوان کرد که مهارت‌های امدادی در قالب طرح ملی دادرس به دانش‌آموزان دبیرستانی آموزش داده می‌شود. گفتنی است که طرح ملی دادرس یا دانش‌آموز آماده در روزهای سخت از شش سال گذشته و بعد از حادثه‌ی تلخ مدرسه‌ی شین‌آباد آغاز شده است.

صابونچی با اشاره به تکامل و آزمون‌وخطای این طرح در شش سال گذشته گفت: این آموزش‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌های امداد و نجات شامل پناه‌گیری ایمن، خروج از زیر آوار، حمل مصدوم، آتل‌بندی و پانسمان، اطفاءحریق و اسکان و چادرزدن است. به گفته‌ی او بعد از ارائه‌ی آموزش‌ها گروه‌های دادرس در مدارس شکل می‌گیرد و دانش‌آموزان در مسابقه‌های المپیاد آماده در سطح شهرستان، استان و کشور رقابت می‌کنند.

صابونچی با اشاره به مطالعات و تجربیات جهانی و برآوردهای سازمان هلال‌احمر عنوان کرد که بهترین گروه برای سرمایه‌گذاری در بحث امداد گروه دانش‌آموزان نوجوان هستند. او در این رابطه گفت: نوجوانان آمادگی فراگیری و انگیزه‌ی یادگیری بالایی دارند و می‌توانند این آموزش‌ها را به اطرافیان هم منتقل کنند. او با دل‌گرم‌کننده خواندن فراگیرشدن این آموزش‌ها افزود: ما در مسابقات کشوری دادرس شاهد موفقیت دانش‌آموزانی از محروم‌ترین مناطق، مدارس معمولی و حاشیه‌ی شهر هستیم. رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر برای مثال عنوان کرد که در دوره‌ی گذشته دانش‌آموزان مدرسه‌ای از شهرستان گچساران رتبه‌ی اول کشوری را در این المپیاد کسب کرده‌اند.

رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر بیان کرد که این مجموعه درحال‌حاضر هم‌کاری خوبی با وزارت آموزش‌وپرورش در زمینه‌ی آموزش دانش‌آموزان دارد و به دنبال گسترش این فعالیت‌ها است. او در این باره گفت: ما سعی می‌کنیم از دانش‌آموزان برای توسعه‌ی آموزش‌ها کمک بگیریم و آن‌ها رابطان ما با جامعه و خانواده‌ها باشند.

صابونچی هم‌چنین عنوان کرد که سازمان جوانان هلال‌احمر از طریق همکاری با نهادهایی چون کانون پرورش فکری، نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی و شهرداری‌ها به دنبال پوشش حوزه‌ی کودک ‌و نوجوان و ترویج اصل بشردوستی است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت روانی از کودک‌ و نوجوان در مواقع بحران به نادیده‌گیری این نیازها در بحث امدادرسانی پرداخت و گفت: با توجه به نیاز مبرم‌تر کودکان به حمایت‌های روانی در مواقع بحران از چند سال قبل تیم‌هایی با عنوان تیم سحر (سازمان‌دهی حمایت‌های روانی اجتماعی) در مجموعه‌ی سازمان جوانان هلال‌احمر شکل گرفته است. صابونچی هدف اصلی تیم‌های سحر را حمایت روانی در فاز کوتاه‌مدت و حاد و هم‌چنین فاز میان‌مدت برای کودکان و سایر اعضای خانواده توصیف کرد.

گفتنی است ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =