نشست تخصصی «قصه‌گویی، رسانه، مهارت‌های زندگی» در بیرجند برگزار شد

هم‌زمان با چهارمین روز از هفته ملی کودک نشست تخصصی«قصه‌گویی، رسانه، مهارت‌های زندگی» در محل مرکز آموزش کانون استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، این نشست تخصصی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی بیست و یکمین جشنواره استانی قصه‌گویی و در راستای کیفیت‌بخشی به فعالیت قصه‌گویی و به‌روزرسانی دانش مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری استان برگزار شد.

حسین زنگویی مدرس و پژوهشگرقصه‌گویی، در این نشست با بیان این‌که خداوند در قرآن کریم قصه‌های قرآن را عبرت برای خردمندان معرفی می‌کند، افزود: قصه ظرفیتی است که در قالب آن مفهمومی به مخاطب منتقل می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: قصه موجب ایجاد تلاش و کنکاش در فضای ذهنی کودکان می‌شود و می‌تواند بسیاری از مفاهیم را به دنیای کودک انتقال دهد، همزادپنداری با خواندن وشنیدن قصه‌ها باعث می‌شود سوالات بسیاری در ذهن کودک ایجاد و راه‌های خلاقانه‌ای برای حل مشکلاتش بیابد.

زنگویی با تاکید بر اینکه کودک با گوش سپردن و خواندن قصه به توجه و دقت به محیط پیرامون خود می‌افزاید و یاد می‌گیرد درباره‌ی هر موضوع یا پدیده‌ای بیشتر فکر کند، گفت: قصه وسیله ارتباطی و تعلیم و تربیت در طول تاریخ بوده است.

پژوهشگر قصه‌های بومی و محلی خراسان جنوبی با بیان این‌که قصه به نیازهای پنهان و سوالات همگان پاسخ می‌دهد و یک نوع گره‌افکنی در ذهن ایجاد می‌کند، افزود: در قصه کودکان به خوبی یاد می‌گیرند در موقع مشکلات با تفکر درست، راه حلی پیدا کنند.

زنگویی به عناصر قالب‌ساز قصه اشاره کرد و گفت: تخیل، زبان، مفهموم و محتوا از عناصر درون‌مایه‌ساز قصه است.

وی ادامه داد: در گذشته قصه‌ها وسیله تربیت و آموزش بوده است و اگر امروز آگاهانه همین قصه‌ها را برای کودکانمان برنامه‌ریزی کنیم در میان این قصه‌ها تمام موضوعات از اخلاق، سیاست، مردم‌داری، مسائل ماورای طبیعت و مباحث دیگر وجود دارد .

گفتنی است حسین زنگویی مدرس دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر قصه‌های بومی و محلی خراسان جنوبی و فعال در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان است که مؤلف 12 جلد کتاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =