نشست ادبی«دو پنجره دو لبخند»

در پنجمین روز از هفته ملی کودک، نشست «دو پنجره، دو لبخند» با حضور کودکان نابینا و کم‌بینای دوره اول دبستان پسرانه امام علی (علیه‌السلام) و دبستان دخترانه ستایش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی این نشست روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷  با حضور منیره هاشمی، نویسنده و شاعر مطرح حوزه کودک و نوجوان و با شرکت ۳۰ کودک دختر و پسر نابینا و کم‌بینا در بخش نابینایان کتابخانه عمومی دکتر شریعتی مشهد برگزار شد.

بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: با توجه به نام‌گذاری یکی از روزهای هفته ملی کودک با عنوان «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت های برابر» مرکز آفرینش‌های ادبی استان ضمن تعامل با بخش نابینایان کتابخانه عمومی دکتر شریعتی اقدام به برگزاری نشست «دو پنجره دولبخند» برای کودکان کم‌بینا و نابینا کرد.

در این نشست که با حضور «منیره هاشمی» نویسنده محبوب کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ کودکان دختر و پسر به نقد و بررسی و گفت‌وگو در مورد کتاب «قیچی که دنبال کار می‌گشت» پرداختند.

در جریان این نشست، کودکان در حضور نویسنده نظرات خود در رابطه با عنوان کتاب، کوتاه بودن داستان و همچنین اضافه کردن شخصیت‌های دیگری چون فیل، زرافه، شیر و...  به داستان مطرح کردند. «پرستو» یکی از کودکان حاضر در جلسه گفت: «داستان می‌توانست با گوسفند تمام شود و قیچی پشم‌های اضافی او را بزند.» پیشنهاد او به نویسنده این بود که کاش داستان با حضور حیوانات تمام می‌شد و خانم خیاط وارد کتاب نمی‌شد که این نگاه مورد توجه نویسنده اثر قرار گرفت.

منیره هاشمی در گفت‌وگو با اعضا، برای درک بهتر از محیط و استفاده از آن در نوشتن گفت: من در زمان کودکی‌ام به صداها توجه داشتم و با دقت به صداهای اطرافم گوش می‌کردم، مثلاً به صداهای خیابانی که خیلی خسته بود از بس که ماشین‌ها بوق زده بودند و دود کرده بودند... . حالا ساکت باشید و به صداها گوش کنید. این می‌تواند شروع یک داستان خیالی باشد. از زبان پنجره حرف بزنید. بعد بروید توی خیال و فکر کنید که مداد هم می‌تواند حرف بزند. کابینت یا قاشق و چنگال و عروسک هم حرف می‌زنند و این گفتگوها و حرف‌ها می‌تواند موضوع یک داستان باشد.

این گفت‌وگو با مشارکت کودکان و طرح ایده‌هایی از طرف بچه‌ها به عنوان موضوع داستانی ادامه یافت. موضوعاتی چون دفتر جوان، کتاب لاغر، چادری که ناراحت بود که مامان سرش نمی‌کند و ... .

در ادامه تعدادی از دختران و پسران حاضر در نشست با موضوع «مدادی که دنبال کار می‌گشت» داستانی تعریف کردند و منیره هاشمی، به دانش‌آموزان قول داد تا داستان‌هایش را خوانده و فایل صوتی را در اختیار آنها قرار دهد

پایان‌بخش برنامه اهدای لوح‌های فشرده شعر و داستان و کتاب به کودکان و همچنین گرفتن عکس یادگاری بود .

لازم به ذکر است هفته گذشته با حضور عزت صدیقی لویه کارشناس مکاتبه‌ای استان در مدارس کودکان کم بینا و نابینا، این کتاب قصه‌گویی شد و فایل صوتی آن نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. در ادامه و با اجرای یک طرح خلاق، کودکان علاقمند به نوشتن با بخش مکاتبه‌ای آشنا شدند. امروز نامه‌ها و فایل صوتی نوشته‌های آنها در اختیار بخش مکاتبه‌ای قرار گرفت.

گفتنی‌ است برای پاسخگویی به این اعضا استفاده از فایل‌های صوتی به جای مکاتبه و نامه‌نگاری در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =