عروسک‌گردانی وحید خسروی ویژه‌ی هفته‌ی ملی کودک

عروسک‌گردان بلفنجک و قصه‌بان در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک ضمن اشاره به استقبال کودکان ‌و نوجوانان از این برنامه به اثرگذاری نمایش عروسکی بر بچه‌ها و لزوم استفاده از این شیوه‌ها برای یاری‌رسانی به کودکان حادثه‌دیده تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عروسک‌گردان صحنه‌ای هفته‌ی ملی کودک هر روزه برنامه‌های کمدی را برای ارتباط با کودکان بازدیدکننده از این نمایشگاه برگزار می‌کند.

عروسک‌های بلفنجک و قصه‌بان این هنرمند، مورد توجه مخاطبان نمایشگاه قرار گرفته است. وحید خسروی، مربی فرهنگی مرکز شماره‌ی چهار کانون استان کرمانشاه، درباره‌ی نام بلفنجک می‌گوید: این کلمه اصطلاحی کرمانشاهی و به معنی ریزه‌میزه است.

این مربی که با 20 سال سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌ی نمایش عروسکی، نمایش‌های بسیاری را برای کودکان مناطق محروم و یا آسیب‌دیده اجرا کرده است، معتقد است که نمایش عروسکی قابلیت ارتباطی بالایی دارد و بر روحیه‌ی کودکان بسیار اثرگذار است.

این هنرمند کرمانشاهی که در زلزله‌ی لرستان هم برای امداد فرهنگی به کودکان عازم این مناطق شده بود درباره‌ی زلزله‌ی اخیر کرمانشاه می‌گوید: فردای حادثه با روشن‌شدن هوا با تعدادی از هم‌کاران کانون پرورش فکری به سرپل ذهاب رفتیم و با شرایط بسیار بدی مواجه شدیم.

خسروی بیان می‌کند که در آن موقعیت تنها نیروهای امدادی حضور داشتند و مشغول حمل آوار، بیرون کشیدن افراد و تقسیم اقلام بهداشتی و غذایی بودند، ولی هیچ‌کس به فکر وضعیت روانی کودکان نبود.

او یادآور می‌شود که در این موقعیت کودکان بسیاری خانواده و عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و حتی گاهی تنها بازمانده‌اند، در نتیجه شاید مهم‌تر از چادر و غذا برای آن‌ها حمایت روانی است. این هنرمند هم‌چنین با اشاره به کودکانی که کسی را از دست نداده‌اند و صدمه‌ی جدی ندیده‌اند می‌افزاید: این طیف از کودکان هنوز موقعیت را درک نکرده‌ و بیشتر فکر می‌کنند به سیزده به در آمده‌اند، ولی چند روز بعد تازه می‌فهمند دیگر خانه و غذای گرمی نیست. خسروی در این رابطه می‌گوید: وظیفه‌ی من و امثال من این است که این بچه‌ها را دریابیم، به آن‌ها برای کنار آمدن با موقعیت کمک کنیم و نگذاریم احساس تنهایی کنند.

او با اشاره به این‌که همیشه با عروسک‌های خود برای امداد فرهنگی سراغ کودکان می‌رود بیان می‌کند که بچه‌ها هم‌ذات‌پنداری را خیلی دوست دارند و ارتباط خیلی خوبی با آن برقرار می‌کنند. این هنرمند هم‌چنین بیان می‌کند که در حادثه‌های قبلی مانند زلزله‌ی بم امدادرسانی فرهنگی همیشه یکی‌دوماه بعد شروع شده، ولی در زلزله‌ی کرمانشاه برای اولین‌بار او و همکارانش از روز اول برای دل‌داری دادن به بچه‌ها به این مناطق شتافته‌اند. خسروی در این رابطه می‌گوید: بچه‌ها نمایشی از کرمانشاه و کل ایران آن‌قدر گسترده و فعال به مناطق زلزله‌زده‌ی کرمانشاه آمدند که من هر جا می‌رفتم گروهی را در حال امدادفرهنگی می‌دیدم.

گفتنی است که ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک روز 20 مهر 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان و مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =