تولید انیمیشن با موبایل،  ضبط قصه‌ها و خاطره‌ها

غرفه‌ی ساخت انیمیشن 30 ‌ثانیه‌ای با موبایل و ساخت عروسک پارچه‌ای با استفاده از دورریزها از جمله فعالیت‌های معاونت تولید کانون در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک بود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاونت تولید کانون پرورش فکری با برگزاری غرفه‌ای با فعالیت‌های مختلف هنری در سالن نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک حضور دارد. کارگاه ساخت انیمیشن در قالب پروژه‌ی مشاغل یکی از این فعالیت‌ها بود که با استفاده از تلفن همراه هوشمند انجام شد.

مربی استاپ‌موشن کانون درباره‌ی این بخش می‌گوید: این‌جا بچه‌های بازدیدکننده درباره‌ی مشاغل مختلف نقاشی می‌کشیدند و بعد این نقاشی‌ها را تبدیل به انیمیشن می‌کردند. نگین کیمیاقلم در این رابطه بیان می‌کند که در این بخش از غرفه بچه‌ها با تکنیک کات‌اوت، استاپ‌موشن و انیمیشن دوبعدی آشنا شدند؛ همین‌طور به تماشای پشت‌صحنه‌ی انیمیشن کوتاه «شب‌کلاه غیبی» نشستند و در پایان با استفاده از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه یک انیمیشن چندثانیه‌ای با تکنیک کات‌اوت ساختند.

به گفته‌ی این مربی، نرم‌افزار انیمیشن استودیو اپلیکیشنی است که بر روی گوشی هوشمند نصب شده و بچه‌ها می‌توانند با توجه به ذوق‌ و سلیقه‌ی خود شخصیت خلق کنند و کار متحرک‌سازی و جان‌بخشی به آن را انجام بدهند.

کیمیاقلم درباره‌ی تاثیر این آموزش‌ها می‌گوید: از آن‌جا که تکنیک استاپ‌موشن با ساخت عروسک، اتودزدن، طراحی، آشنایی با مواد و شناخت آناتومی انسان، حیوان و حتی موجودات خیالی کودکان همراه است؛ در نتیجه باعث رشد مهارت دست‌ورزی و خلاقیت می‌شود و در حوزه‌ی هنر کودک یکی از کامل‌ترین‌ها به حساب می‌آید. او با بیان این‌که یادگیری ساخت انیمیشن برای بچه‌ها بسیار جذاب است می‌گوید: با وجود اسباب‌بازی‌های متنوع و متفاوت بچه‌های امروز، اما چیزی که به دست خودشان خلق می‌کنند برای آن‌ها جایگاه دیگری دارد.

کارگاه عروسک‌سازی یکی دیگر از فعالیت‌های غرفه‌ی معاونت تولید کانون بود. مربی عروسک‌سازی کانون درباره‌ی فعالیت این غرفه می‌گوید: در این‌جا بچه‌ها عروسک‌سازی را با استفاده از ساده‌ترین وسایل و دورریختنی‌هایی چون پارچه و پلاستیک می‌آموختند و یاد می‌گرفتند که می‌شود با این عروسک‌ها نمایش اجرا کرد.

به گفته‌ی مژده ذکریاپور علاوه بر تاثیر این فعالیت بر نگاه کودکان نسبت به جلوگیری از تولید زباله، آن‌ها می‌توانند با این مهارت در جمع‌های خانوادگی یا مدرسه با دوستان و هم‌کلاسی‌های‌شان مشغول بازی و اجرای نمایش شوند. ذکریاپور با بیان این‌که علاوه بر بچه‌ها پدرومادرها هم از این غرفه و فعالیت‌های آن استقبال کردند می‌گوید: گاهی پدرومادرها هم به بچه‌ها ملحق می‌شدند و در کنار آن‌ها عروسک می‌ساختند.

معاونت تولید کانون پرورش فکری علاوه بر این فعالیت‌ها با برپایی غرفه‌ی سینما، غرفه‌ی موزه‌ی تاریخ و هم‌چنین اجرای تئاتر کوچک و... در برپایی نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک نقش دارد.

ثبت قصه‌زندگی با ضبط آنالوگ

ضبط و تدوین صدای کودکان و نوجوانان در غرفه‌ی سینما کانون در روزهای هفته ملی کودک یکی از فعالیت‌های معاونت تولید کانون در این رویداد فرهنگی بود.

در این روزها مخاطبان ضمن حضور در این غرفه، علاوه بر تماشای انیمیشن و فیلم‌های کوتاه، به بازگویی قصه و خاطره‌های خود پرداختند. از آنجا که این غرفه از سیستم ضبط صوت آنالوگ در این امر بهره برده بود؛ کودکان و خانواده‌ها از این فعالیت استقبال گسترده‌ای داشتند.

اعظم بزرگی مسوول این غرفه نیز عنوان کرد: این فعالیت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. ما توانستیم کاربرد دوگانه‌ای برای این امکان تعریف کنیم. کودکان با ضبط صدای خود قصه‌های 30 ثانیه‌ای تعریف کردند، آثار برتر این فعالیت امکان شرکت در جشنواره‌ی قصه‌گویی را خواهند یافت.

این کارشناس هنری دیگر دست‌آورد این فعالیت را شکل‌گیری ضرورت‌هایی برای پژوهش خواند: تجربه‌ی شخصی‌ام در این روزها روبه رو شدن با کودکانی بود که تعریفی از قصه‌گویی نداشتند. اغلب آن‌ها تنها داستانی که شنیده بودند شنگول و منگول بود و بعضا در تعریف قصه از انیمیشن‌ها نام می‌بردند و داستان‌های مربوط به آنها را تعریف می‌کردند. این نشان می‌دهند که علی‌رغم دسترسی برخی خانواده‌ها به امکانات فرهنگی، بسیاری از کودکان قصه و داستان را نمی‌شناسند و این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها صورت نگرفته است. این آمار ضمنی، ضرورت پژوهش‌های میدانی و تحقیقی در این زمینه را یادآوری می‌کند.

این در حالی بود که کار ضبط حرفه‌ای صدای بچه‌ها را علی‌اصغر میرزایی از پیشکسوتان و عوامل ساخت بسیاری از فیلم‌های خاطره‌انگیز کانون برعهده داشت.

گفتنی است برنامه‌های هفته ملی کودک که از 14 مهر آغاز شده روز جمعه 20 مهر به کار خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =