هفته ملی کودک در کانون گیلان، آینده‌سازی برای آینده‌سازان(۱)

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» و با رویکرد آموزه‌های عاشورایی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، هفته ملی کودک فرصتی مناسب برای مربیان کانون فراهم‌کرد تا درسایه هم‌افزایی با دیگر دستگاه‌های فرهنگی استان به بیان خواسته‌های کودکان امروز بپردازند و ضمن ارتقای آگاهی‌های جامعه نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژه، برای ایجاد فضایی پرنشاط برای کودکان تلاش‌کنند.

معرفی سازمان‌های فعال درحوزه‌ی کودک به خانواده‌ها و اولیای تربیتی و هم‌چنین بهره‌گیری ازآموزه‌های اسلامی دربرنامه‌ها ازجمله اهداف مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون بود و دراین میان مهارت‌آموزی به کودکان، با تکیه برآموزه‌های عاشورایی و همراه‌سازی خانواده‌ها مورد توجه قرارگرفت.

مرکز فرهنگی هنری آستانه اشرفیه به همین بهانه با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، ادبی،  هنری و پژوهشی به استقبال روز جهانی و هفته ملی کودک رفت.  

برگزاری ویژه‌برنامه‌ی «کودک، محیط‌زیست و میراث فرهنگی» ازجمله فعالیت‌های این مرکز بود و دراین میان کودکان یک روز شاد را درکنار مربیان خود سپری‌کردند.

برپایه این‌گزارش، اجرای نقاشی روی پرده با موضوع محیط‌زیست، معرفی آستانه اشرفیه با نگاهی ویژه به میراث فرهنگی این شهرستان، برگزاری مسابقه دارت و شعارنویسی هفته ملی کودک و برپایی کارگاه شعرخوانی، خوانش بیانیه حقوق کودک و هم‌چنین اهدای جایزه به کودکان ازجمله برنامه‌های این روزهای کانون شهرستان آستانه اشرفیه بود.

هفته ملی کودک در کانون آستانه اشرفیه
برگزاری مسابقه دارت در مرکز آستانه اشرفیه

مرکز فرهنگی هنری کیاشهر هم با فضاسازی متناسب با روزجهانی و هفته ملی کودک و دعوت از اعضا، دانش‌آموزان مدارس و خانواده‌ها به اجرای برنامه‌های مختلف پرداخت.

مرکز فرهنگی هنری کیاشهر درهفته ملی کودک

برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای اعضا و مربیان، برگزاری کارگاه نقاشی با سه موضوع«وقتی بزرگ‌ شدم»، «من و شغل مورد علاقه» و «تصویر ‌یک خانواده»، برپایی کارگاه سفال‌گری و خلق آثار با اسامی معصومین(ع) و هم‌چنین آموزش کاردستی با بهره‌گیری از دورریختنی‌ها و اجرای مسابقه و قصه‌گویی ازجمله برنامه‌های این هفته مرکز فرهنگی هنری کیاشهربود.

کانون پرورش فکری بخش اسالم نیز هم‌زمان با هفته ملی کودک، ویژه‌برنامه‌ای را با همراهی کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان تالش برگزارکرد.

طی برگزاری این ویژه‌برنامه که با حضور بیش از۴۰ کودک دانش‌آموز مدرسه پسرانه امام علی(ع) صورت‌گرفت، میهمانان به تبیین اهمیت پاس‌داشت ازجنگل‌ها و تنوع گیاهی و جانوری منطقه پرداخته و قطع درختان و از میان رفتن فضای سبز را زمینه ساز بروز سیل و طغیان رودخانه‌ها ارزیابی‌کردند.

کارشناسان اداره محیط‌زیست هم چنین به پخش تصاویری از فوک درحال انقراض خزری پرداختند و تلاش آینده‌سازان را برای صیانت از گونه‌های کمیاب جانوری خواستارشدند.

فعالیت های زیست محیطی در کانون اسالم
فعالیت های زیست محیطی درکانون اسالم

ادامه بخش‌برنامه‌های این روز پرده‌خوانی وقایع ماه محرم، معرفی کتاب و اجرای قصه‌گویی بود و درادامه نیز حاضران از نمایشگاه آثارفرهنگی، ادبی و هنری اعضا بازدیدکردند.

برپایه این گزارش، برگزاری جشن کودک و جشن قرآن در مدرسه روستایی سیزده آبان روستای خرجگیل، میزبانی ازکودکان با نیازهای ویژه، حضور اعضا و مربیان در دفترفرماندهی نیروی انتظامی و زیارت و گلباران گلزارشهدای گمنام ازدیگربرنامه‌های هفته ملی کودک کانون اسالم به‌شمارمی‌رفت.

مرکز فرهنگی هنری اسالم درهفته ملی کودک

مرکز فرهنگی هنری شهرستان  تالش نخستین روز هفته ملی کودک خود را با دیدار از کودکان بیمار بیمارستان شهید نورانی شهرستان تالش آغازکرد و مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی ضمن گفت‌وگو با کودکان، اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و هم‌چنین آرزوی سلامی برای آنان، بسته‌های فرهنگی اهدایی کانون را به آینده سازان ایران اسلامی تقدیم‌کردند.

ویژه برنامه کانون تالش درهفته ملی کودک

حضور در مدرسه‌ی«مصلی» روستای ماشین‌خانه ازدیگر برنامه‌های مربیان این مرکز بود و یک روز به یادماندنی را برای کودکان و نوجوانان رقم‌زد.

برهمین اساس مربیان این کانون با همراهی کارشناسان اداره‌های آموزش و پرورش، هلال احمر و  بهداشت و محیط‌زیست شهرستان تالش به اجرای شعرخوانی، مسابقه، بازی بومی و محلی و هم‌چنین برپایی ایستگاه نقاشی و کاردستی خلاق برای کودکان اقدام‌ و ضمن یادآورشدن ‌اهمیت تغذیه سالم درسلامت انسان، مخاطبان را برای حفظ محیط‌زیست و جداسازی زباله‌ها تشویق‌کردند.

برگزاری مسابقه کتابخوانی درمرکزفرهنگی تالش
برپایی ایستگاه نقاشی با همراهی کانون و هلال احمر شهرستان تالش

برپایی نمایشگاه دستاوردهای اعضا و مربیان، برگزاری مسابقه رباتیک و شطرنج،  اهدای جایزه به کودکان و تقدیم دست‌سازه‌های اعضای کانون به نمایندگان اداره‌های همراه، دیگربخش برنامه‌های هفته ملی کودک مرکز فرهنگی هنری تالش بود.

برگزاری مسابقه رباتیک به میزبانی مرکز فرهنگی هنری تالش
برگزاری مسابقه شطرنج درکانون تالش

مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون آستارا  افزون بر اجرای فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری، میزبانی ویژه‌برنامه «کودک با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» را با همکاری کمیته امداد امام خمینی( ره) و شبکه بهداشت شهرستان برعهده‌داشت.

طی این ویژه‌برنامه که با حضور جمعی از مسوولان و همراهی اعضا و دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه صورت‌گرفت، مربیان به اجرای مسابقه نقاشی با عنوان«آینده را باید ساخت»، برگزاری مسابقه نقاشی و قصه‌گویی از کتاب« قصه‌های کربلا» و طرح پرسش از این کتاب پرداختند.

اشاره به شهادت طاها اقدامی، کودک چهارساله اهوازی و گرامی‌داشت یاد و خاطره تمامی کودکان شهید، بخش پایانی این ویژه‌برنامه بود.

کانون پرورش فکری شهرستان رضوانشهرنیز ویژه‌برنامه«هفته ملی کودک و روز روستا» را با همکاری دستگاه‌های مرتبط و همراهی جمعی از مسوولان این شهرستان برگزارکرد.

فعالیت های هفته ملی کودک کانون رضوانشهر

این ویژه‌برنامه با محوریت دنیای کودکی، بازی‌های بومی و محلی و با تکیه برآموزه‌های عاشورایی صورت‌گرفت و کودکان ضمن شرکت در بازی‌های محلی « طناب‌کشی» و «کلاه پتینه» با دریافت بسته‌های فرهنگی تشویق‌شدند.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای اعضا و مربیان، حضور مربیان و اعضای این مرکز فرهنگی هنری درهمایش«طلایه داران فرهنگ ترافیک»، برگزاری مراسم روزملی کودک با حضور رئیس راهنمایی و رانندگی و اجرای فعالیت نقاشی با هدف آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان، اجرای مسابقه «دست‌های مهربان» با همکاری دستگاه‌های مرتبط و اهدای بسته‌های فرهنگی به کودکان مناطق کم‌برخوردار و همچنین بازدید اعضای مرکز پیش‌دبستانی از کتاب‌خانه عمومی نیز دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک کانون رضوانشهر در این ایام محسوب‌می‌شد.

مرکز فرهنگی هنری لاهیجان نیز با توجه به اهمیت حقوق کودک و در سایه فراهم‌سازی محیطی پُرنشاط، برنامه‌های خود را با هدف پویایی کودکان ایران اسلامی برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشت.

برهمین اساس کانون لاهیجان با دعوت از دانش‌آموزان و اولیای مدارس شهرستان به برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی هم‌چون: قصه‌گویی، سفال‌گری، نقاشی، کاردستی و تمرین نوشتن پرداخت و با همکاری کمیته بانوان به اجرای  دو سرود نمایشی و قصه‌گویی برای مخاطبان اقدام‌کرد.

برپایی کارگاه ادبی درکانون لاهیجان

این مرکز فرهنگی هنری درعین حال نگاهی ویژه به سلامت جسم و روان مخاطبان داشت و ضمن دعوت از پزشکان برای معاینه دهان و دندان کودکان، با برپایی کارگاه‌ «مهارت‌های رفتاری و ارتباطی» با همکاری کارشناسان اداره بهداشت و سلامت، آموزه‌هایی درارتباط با کنترل خشم، مهارت‌ نه گفتن، تصمیم قاطعانه و هم‌چنین تغذیه سالم و مراقبت از دهان و دندان به کودکان و خانواده‌ها ارایه‌کرد.

برپایی کارگاه  آموزشی بهداشت و سلامت

برپایی کارگاه فعالیت‌های زیست‌محیطی با همکاری اداره محیط‌زیست و برگزاری کارگاه آموزش ساخت عروسک‌ با کفگیرهای چوبی(کتره گیشه) با همراهی کودکان و خانواده‌ها، برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای اعضا و عرضه‌ی کتاب و محصولات فرهنگی به مخاطبان  نیز از جمله فعالیت‌های بود که توسط مربیان مرکز فرهنگی هنری لاهیجان برای کودکان و نوجوانان اجراشد.

کارگاه آموزش«کتره گیشه»
برپایی کارگاه فعالیت های زیست محیطی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =