ویژه برنامه حافظ شناسی با حضور اعضای انجمن ادبی شعر کانون بندرعباس

در هفتمین روز از هفته ملی کودک ویژه برنامه حافظ شناسی با حضور اسدالله نوروزی استاد دانشگاه هرمزگان واعضای انجمن ادبی شعر بندرعباس برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، ویژه برنامه حافظ شناسی با حضور اسدالله نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه بندرعباس و اعضای انجمن شعر بندرعباس در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزارشد.

نوروزی در این جلسه بزرگترین اختراع بشر را خط عنوان کرد و افزود: از زمانی که بشر توانست اطلاعات را مکتوب کند گام بزرگی در انتقال اندیشه و تفکرات دانشمندان و فیلسوفان برداشته شد.

وی گفت: اگر در حال حاضر غزلیات حافظ شیرین سخن در بین ایرانی‌ها محبوبیت دارد حاصل مکتوب بودن این نوشته‌ها می‌باشد.

نوروزی بیان کرد: غزلیات حافظ نه تنها بین فارسی زبانان بلکه در جای جای جهان در بین اهل ادب وهنر شناخته شده است، چرا که معانی بلند عرفانی، اخلاقی و احساسی را به زیباترین شکل ممکن در غزلیات فاخر و خوش الحان برای آیندگاه به یاددگار گذاشته است.

وی افزود: او علاوه بر بهره‌گیری از معانی بلند آیات قرآنی، حتی سعی کرده ساختار غزل‌های خود را نیز از این کتاب آسمانی وام بگیرد، به همین خاطر بیشتر غزل‌ها رو ساختی گسسته و درونمایه‌های پیوسته دارند.

در ادامه وی با اشاره به این بیت از غزل حافظ که می‌فرماید: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آید، نهال دشمنی برکن که که رنج بی شمار آمد، به تفسیر این بیت پرداخت و گفت: حافظ آنقدر به دوستی و محبت ارزش می‌دهد که در این بیت از غزل خود پایه‌های دوستی را به درخت و دشمنی را به نهال تعبیر کرده است. زیرا از منظر حافظ نهال هم برای دشمنی تحمل ناپذیر است.

این استاد دانشگاه افزود: برداشت‌هایی که هر فرد نسبت به غزلیات حافظ دارد متفاوت است و هر شخص بنا به فراخور ذهن خود از این غزلیات برداشت‌های متفاوتی می‌کند.

در پایان این جلسه تعدادی از اعضا به خوانش غزلیات حافظ پرداختند و نوروزی ضمن تحسین نوجوانان از آن‌ها خواست با مطالعه و تعمق درمعانی حافظ دریافت‌های تازه‌ی خود را از غزلیات حافظ یادداشت کنند.

جلسه حافظ شناسی در هفتمین روز ازهفته ملی کودک با حضور اسدالله نورزی دکترای تخصصی ادبیات وعضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و اعضای انجمن شعر بندرعباس در محل مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =