حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده کتاب «هیچ‌کس جرأتش را ندارد»

پنجاه‌ونهمین انجمن ادبی آفتاب با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی، داستان‌نویس مطرح کشور و اعضای نوجوان انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، این نشست پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۹۷ هم‌زمان با ششمین روز از هفته ملی کودک در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

 محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در تکمیل این خبر گفت: با توجه به اینکه دیدار با نویسندگان و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام بزرگداشت هفته ملی کودک بود؛ در پنجاه و نهمین انجمن ادبی آفتاب، رمان «هیچ‌کس جرأتش را ندارد» نوشته‌ی «حمیدرضا شاه‌آبادی» با حضور این نویسنده و همچنین تعدادی از استادان و دانشجویان دانشکده ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه امام‌رضا علیه‌السلام و کارگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فردوسی به نقد و بررسی گذاشته شد.

محبوبه بزم‌آرا افزود: مطابق همه جلسات نقد کتاب، پیش از برگزاری جلسه، کتاب در اختیار اعضا قرار گرفته و اعضا ضمن مطالعه رمان، نقدهای مکتوب خود را برای مرکز آفرینش‌های ادبی ارسال کردند.

حمیدرضا شاه‌آبادی در ابتدای صحبتش با اعضا گفت: بعضی نام‌ها حال آدم را خوب می‌کند. کانون جایی ست که اسمش به من آرامش می‌دهد. نام و آرم «مرغک کانون» همیشه حس خوبی به من می‌دهد و این لحظات در کنار شما، بهترین بخش سفر من است.

در ادامه جلسه اعضا در جریان نقد و بررسی کتاب نکات زیادی را با نویسنده در میان گذاشتند از جمله؛ جذابیت در شروع داستان، پایان غافلگیرکننده داستان، تعدّد شخصیت‌ها در ابتدای داستان و نیاز به شخصیت‌پردازی بیشتر و  عمیق‌تر، ‌ جای خالی بومی‌نویسی و استفاده از مشخصات و ویژگی‌های بومی منطقه مرزی غرب کشور که داستان در آنجا اتفاق افتاده است و... و.

حمیدرضا شاه‌آبادی با اشتیاق به گفت‌وگوهای اعضا گوش فرا داد و در مواردی توضیحات خود را در پاسخ به نظرات مطرح کرد. او خطاب به اعضا گفت: آدمی که قدر نوشتن را بداند، نوشتن برایش سخت است. سعی کنید بار کلمات را حس کنید و آنها را راحت خرج نکنید. من هم سعی کردم در کتاب‌هایم این مینی‌مال‌نویسی را رعایت کنم. همچنین در بیان کردن موضوع در آغاز کتاب‌هایم تعمّد دارم. گاهی به ظاهر داستان را لو می‌دهم اما در واقع در حال تعریف کردن داستان هستم و سعی می‌کنم با طرح سوالاتی خواننده را مشتاق به خواندن ادامه داستان کنم. وی در ادامه از علاقه‌اش به ژانر پلیسی گفت.

شاه‌آبادی در پایان جلسه خطاب به اعضا گفت: شنیدن این نظرات و حرف‌های خوب و عمیق شما مرا شگفت‌زده کرد. علاوه بر اینکه به نکته‌سنجی و هوش و خلاقیت شما آفرین می‌گویم، زحمات مربیان متخصص و دلسوزی که این‌گونه نگاه شما را صیقل داده و حواس شما را بیدار کرده‌اند بیش از پیش برایم روشن شد. قدر خود را بدانید و به خودتان احترام بگذارید. دنبال نقطه ضعف‌هایتان نگردید. همین که دور این میز هستید یعنی اینکه متفاوت نگاه می‌کنید و توانمند هستید. مطمئن هستم که با این حرف‌ها مغرور نخواهید شد. بخوانید و بخوانید، بنویسید و بنویسید، بیافرینید و تا می‌توانید به فکر چاپ کردن کتاب و مطرح کردن نامتان نباشید.

شاه‌آبادی در ادامه توصیه‌هایش به اعضا گفت: در جایی نقل قولی از «چارلی چاپلین» خواندم که گفته بود من نظافت‌چی و نقاش ساختمان بودم، پادو بودم اما همیشه به خودم می‌گفتم که من بزرگ‌ترین هنرمند جهان هستم  اما در حال حاضر کسی من را نمی‌شناسد. من هم امیدوارم از اسامی که در این جلسه کتاب مرا نقد کردند در آینده کتاب‌های خوب بخوانم.

دینا کیهانی، مهتاب فارابی، علی خاتمی، مهدی حیدری، شهرزاد لعل بذری، زهرا بیژن‌یار، فاطمه ارزه‌گر، یاسمن بافتی‌رضایی، فاطمه منتظری و مرتضی چزگی تعدادی از اعضا بودند که نظرات خود را پیرامون کتاب با نویسنده مطرح کردند.

این برنامه با گرفتن عکس یادگاری و جشن امضای کتاب به پایان رسید. لازم به ذکر است در این برنامه تعدادی از استادان دانشگاه امام رضا(ع) و فردوسی مشهد و جمعی از دانشجویان رشته دکترای ادبیات نیز حضور داشتند که شیوه برگزاری جلسه و توانمندی اعضا بسیار مورد توجه آنان قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =