قلب کودکان کم‌توان را سرشار از شادی کنید

دیدار و گفت‌وگوی مدیران و مسئولان با کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین رخدادهای هفته‌ی ملی کودک در استان‌های سراسر کشور بود. در روزهای این هفته علاوه بر برگزاری نشست و برنامه‌های فرهنگی و هنری، درخواست مخاطبان از نهادهای دولتی و کانون یکی از رویدادهای قابل توجه بود. بهره‌مندی از نظرهای مخاطبان کودک و نوجوان در ساخت برنامه‌های صدا و سیما، درخواست کودکان کم‌توان برای حرکت دوباره‌ی تریلی تئاتر سیار، آشتی دوباره‌ی کودکان با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و... حاصل گفت‌وگوهایی بود که در آن نقش مخاطبان جدی گرفته شد!

تهمینه حدادی

کودکان سیستان و بلوچستان مشاور صدا و سیما شدند

هفته‌ی ملی کودک در سیستان و بلوچستان در حالی آغاز شد که کودکان و نوجوانان با استاندار خود دیدار کردند.

دانیال محبی در این دیدار به مطالبه‌های کودکان و نوجوانان گوش فراداد.

محبی در این دیدار عنوان کرد: دیدار با شما و روبه‌رو شدن با این حجم از صداقت و پاکی مرا به دوران زیبای کودکی برد؛ خاطره‌های این دوران و حضورتان در کانون را همیشه همراه خود داشته باشید تا در آینده تکیه‌گاهی برای رشد و پرورش شما باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه خطاب به مربیان کانون گفت: کانون با وجود شما مربیان خانه‌ای پر از مهر و دل‌دادگی است تا فضایی امن در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهید که از هیاهوی بیرون در امان باشند و پرورش یابند.

محبی در ادامه عنوان کرد: کودکان، امانت‌هایی در دست ما هستند که آینده‌ی این سرزمین شکوه‌مند را خواهند ساخت؛ سرزمینی که تاریخ و فرهنگ آن از بزرگانی چون فردوسی، مولوی و... به ما رسیده است.

همچنین در این روزها از سوی صدا و سیمای استان ایده‌ی تشکیل «گروه مشاوران کودک کانون» مطرح شد.

در هفته‌ی ملی کودک، مدیرکل صدا و سیما خواسته‌های کودکان در خصوص کیفیت برنامه‌ها و علاقه‌مندی‌های آنان را شنید و از پیشنهاد کمک مهمانان خود برای بهبود برنامه‌های تلویزیون و رادیو استقبال کرد.

محمود دولت‌کردستانی ضمن خیرمقدم به مهمانان خود گفت: شما در آینده مدیران و برنامه‌سازان استان هستید و به همین خاطر من دوست دارم برای استفاده از نظرهای سازنده‌ی شما گروهی با عنوان «مشاوران کانون» تشکیل دهیم تا بتوانیم برنامه‌های بهتری برای کودکان و نوجوانان بسازیم.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد مشاوران کانون در صدا و سیما به طور علمی برنامه‌ها را نقد کنند تا از این طریق به صدا و سیما کمک کنند.

کردستانی هم‌چنین به بچه‌ها قول داد برای استفاده از توانایی‌های اعضای کانون، در بخش گزارش و اجرا، کارشناسان صدا و سیما افرادی را برای این‌کار انتخاب کنند.

راه را برای زندگی سعادت‌مند او هموار سازیم

هم‌زمان با آغاز هفته ملی کودک، استاندار فارس در پیامی، این هفته را به کودکان و اولیای تربیتی، خانواده‌ها و تمامی کسانی که دلشان برای کودکان می‌تپد تبریک گفت.

استاندار فارس در این پیام دوران کودکی را دوره‌ای از زندگی هر فرد دانست که اقتضائات و ویژگی‌های مخصوص به‌خود را دارد اما روح و جسم لطیف کودکان توان درگیری با ماجراهای جهان بزرگ‌سالان را ندارد. وی در پیام خود به شبیخون نظام صنعتی و نوین و حضور آن در تمامی زمینه‌های زندگی بشر اشاره کرده که حد فاصل میان دوران کودکی و بزرگ‌سالی را از میان برداشته است.

اسماعیل تبادار وظیفه مسئولان نظام تعلیم و تربیت را در این برهه دو چندان عنوان کرده و گفته است بر همگان لازم است با برنامه‌ریزی و توجه ویژه به کودک، راه را برای زندگی سعادت‌مند او هموار سازند و با نگاه به آینده، امروز کودکان و نوجوانان را با آموزش مهارت‌های مختلف زندگی به گونه‌ای پیش ببرند که آینده ایران اسلامی به داشتن فرزندان خود ببالد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاون بهداشت این دانشگاه نیز در پیام‌های جداگانه‌ای به مناسبت شانزدهم مهر «روز جهانی کودک»، بر اهمیت تقویت توان‌مندی‌های تاکید و توجه به سلامت کودکان را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در نظام سلامت دانستند.

مربیان کانون قزوین مهمان کودکان بیمار شدند

گروه نمایش آفرینش‌های هنری کانون استان قزوین به مناسبت هفته ملی کودک، برای بچه‌های تحت پوشش شیرخوارگاه حلیمه برنامه اجرا کردند.

 کودکان این موسسه روز 12 مهر97 در خانه تاریخی زعیم در برنامه‌هایی از قبیل کارگاه سفال‌گری، مسابقه، نمایش مربیان کانون قزوین استفاده و هدیه دریافت کردند.

دلجویی و اجرای برنامه برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان قدس قزوین و بازدید از اماکن مختلف و دیدار اعضای کانون با فرمانداران و مسئولان استانی و شهرستانی و برپایی نشست با مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردش‌گری استان قزوین هم‌زمان با روز «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی» از جمله برنامه‌های کانون این استان در هفته‌ ملی کودک بود.

22 مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در هفته‌ی ‌ملی کودک ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، ادبی و هنری مختلفی را اجرا کردند.

از مهارت‌های زندگی تا علم در استان قم!

فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهور استان قم در بازدید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم از همیاران پلیس تجلیل کردند.

در این دیدار که در مرکز شماره ۹ کانون صورت گرفت سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده نیروی انتظامی و سرهنگ قیصری، رئیس پلیس راهور استان حضور داشتند.

همچنین اولین همایش مشترک کانون استان قم و سازمان فضایی ایران در این هفته برگزار شد. این همایش با شعار «فضا جهان را متحد می‌کند» شامل کارگاه‌های مختلف علمی و نشست مربوط به فضا و تجهیزات فضایی و کاربرد آن بود.

کارگاه‌های موقعیت‌یابی از گذشته تا آینده و کاربرد تصاویر ماهواره‌ای‌ و همچنین کارگاه‌های ایده‌پردازی، نجات تخم‌مرغ، ‌سازه‌های ماکارونی و کارگاه ربات مریخ‌نورد از جمله‌ فعالیت‌های اعضا در این همایش بود.

شور نشاط کودکان کردستانی در هفته ملی کودک

شهرهای مختلف استان کردستان همچون سال‌های گذشته شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری بود.

مراسم روز جهانی کودک با حضور کودکان دهگلانی در پارک لاله این شهر و با حضور مسئولان و با اجرای برنامه‌های مسابقه و پخش آهنگ‌های شاد و شعرخوانی برگزار شد.

به همین مناسبت مرکز فرهنگی هنری دیواندره برنامه‌ای با عنوان کودک، صلح، بازی و برگزار کرد.

کودکان بانه‌ای در این روزها با حضور در بازی «چشمه آرزوهای من» شرکت کردند. آن‌ها ماهی‌های کوچکی ساختند و آرزوهای خود را بر روی آن‌ها نوشتند. سپس به وسیله قلاب طراحی شده اعضا و دانش‌آموزان ماهی آرزوی خود را صید کردند.

اجرای قصه‌گویی، برگزاری نقاشی گروهی، خوانش دعا برای صلح با معرفی کتاب «دعاهایی برای صلح جهانی» بازی گروهی، معرفی شخصیت توران میرهادی، نمایش انیمیشن «آهوی گردن دراز» در سالن سینمای مرکز و بازدید از نمایشگاه از برنامه‌های پیش‌بینی شده و اجرا شده برای سومین روز از هفته‌ی ملی کودک بود که در مرکز شماره دو سقز بود که با حضور خوب اعضا برگزار شد.

به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی کودک و گرامی‌داشت روز جهانی کودک ویژه‌برنامه‌ای با عنوان شعار «آینده را باید ساخت» در مرکز فرهنگی هنری بیجار برگزار شد. در این ویژه‌برنامه دانش‌آموزان با حضور در کانون با فعالیتهای کانون بیشتر آشنا شده و در فعالیتهای قصه‌گویی، ایستگاه نقاشی، کارگاه ادبی، بازی و سرگرمی، نمایش خلاق و مسابقه پرسش و پاسخ شرکت کردند.

گفتنی است دیگر شهرهای این استان نیز شاهد برنامه‌های مختلفی در این روزها بودند.

کرمان میزبان آینده‌ای روشن شد

هم‌زمان با هفته ملی کودک همایش «آینده‌ای روشن با کودکان سالم» به همت دانشگاه علوم پزشکی و کانون پرورش فکری کرمان برگزار شد.

مضرات اشعه موبایل، اسباب‌بازی، تاثیرهای بازی‌های رایانه‌ای در افکار کودکان، اطلاعات و آمار، مراقبت‌های سطح شهر کودکان و نوجوانان و مقابله با حیوانات گزنده موضوع‌هایی بود که در این همایش به آن‌ها پرداخته شد.

در این همایش آموزش کمک‌های اولیه از سوی اورژانس علوم پزشکی کرمان صورت گرفت تا مخاطبان در این ضرورت مهارت‌هایی کسب کنند.

همچنین در این هفته بیمارستان خرس عروسکی با هدف کاهش ترس کودکان از پزشکان و کادر درمانی ویژه کودکان چهار تا هفت ساله کرمانی دایر شد.

در این بیمارستان اتاق انتظار، پذیرش، اتاق پزشک، آزمایشگاه، اتاق عمل، داروخانه، تزریقات، رادیولوژی، بخش آموزش اعضای بدن، بخش داندن‌پزشکی و بخش تغذیه برای آموزش کودکان طراحی شده است.

از دیگر فعالیت‌های این روزها می‌توان به اقدام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمان در اهدای 2هزار بسته تحریری و آموزشی به ارزش 100هزار تومان به کودکان و نوجوانان تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد.

همچنین در هفته ملی کودک؛ بانک کشاورزی این استان برای کودکان مناطق کم‌برخوردار اقدام به افتتاح حساب و اهدا بسته آموزشی کرد.

دیوارهای شهر کرمانشاه رنگی‌تر شد!

به مناسبت هفته ملی کودک، اعضای برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی نقاشی مراکز کانون کرمانشاه، بر روی یکی از دیوارهای سطح شهر کرمانشاه نقاشی کردند.

در زمان برگزاری این برنامه، تعدادی از مسئولان شهر و همچنین اعضای کارگروه هفته ملی کودک استان حضور داشتند. این برنامه با مساعدت معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه، واقع در میدان مرکزی به سمت خیابان وحدت این شهر و در ساعت 8:30 دقیقه صبح برگزار می‌شود.

گفتنی است در ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک، کودکان کرمانشاهی، میهمان مدرسه طبیعت شدند.

کودکان کرمانشاهی از مدرسه طبیعت «کیکم»، اولین مدرسه طبیعت در غرب کشور و چهارمین مدرسه در کل کشور بازدید کردند.

بنابر گفته مسئولان مدرسه طبیعت «کیکم»، این مدرسه جایی برای بازی‌های سرخوشانه در طبیعت است که منجر به رشد استعدادها، خلاقیت، دست‌ورزی، رویاپردازی و سلامت فکری و جسمی کودکان می‌شود.

کودکان و نوجوانان با حضور در این باغ، با حیوانات مختلفی همچون مرغ، خروس، بوقلمون و دیگر حیوانات مزرعه از نزدیک آشنا می‌شوند.

کتاب‌های کانون به دست مخاطبان خود رسیدند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در روزهای هفته ملی کودک از آخرین دست‌آوردهای مراکز فرهنگی هنری کانون دیدن کرد. علی‌محمد احمدی گفت: باید نسل آینده را با سرمایه‌گذاری بر روی پرورش قدرت تعقل آموزش داد.

وی اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته در کنار آموزش به پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان می‌پردازند و بدون شک هر کجا که این اتفاق رخ نداده بهره‌وری سرمایه‌های فکری به طبع آن پایین بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد استانی است که اگرچه از نظر سخت‌افزار محدودیت‌هایی دارد اما از نظر فکری دارای ظرفیت‌های خوبی است که ثمره آن بروز نبوغ و بالندگی بوده است. باید بستر مناسبی برای رشد و پرورش کودکان را فراهم کرد و با تلاش آینده روشن همراه با امید را برای آن‌ها خلق کرد. امیدواریم که بتوانیم در حوزه کاری توجه بیش از پیش به این مراکز داشته و زمینه جذب بخش قابل توجهی از بازه سنی کودک و نوجوان را در این گونه فعالیت‌ها فراهم کنیم.»

او خواستار تجهیز کتابخانه‌های کانون شد: این کتاب‌ها باید متناسب با شرایط سنی کودکان باشد و در تمامی نقاط استان از جمله مناطق شهری و روستایی توزیع شود.

همچون سال گذشته مربیان کانون کهگیلویه و بویراحمد با هدایای خود به دیدار کودکان بیمار رفتند. در این دیدار کتاب‌های کانون به کودکان بستری هدیه شد.

سرپرست کانون استان هدف از اهدای کتاب به کودکان را آشنایی کودکان با هفته ملی کودک، تشویق کودکان به کتاب‌خوانی و افزایش روحیه در کودکان بیمار عنوان کرد.

گفتنی است محمود پیروزه با اهدای گل و کتاب به کودکان بستری شده از بخش‌های مختلف اطفال بازدید کرد که با قصه‌خوانی مربیان فرهنگی برای کودکان همراه بوده است.

دیدار با فرشتگان مهربانی در هفته ملی کودک

کودکان با نیازهای ویژه در هفته ملی کودک با حضور در مراکز فراگیر و فرهنگی‌هنری کانون گلستان مهارت‌های زندگی را تمرین کردند.

در این روزها دانش‌آموزان مدارس استثنایی با حضور در مراکز فراگیر و فرهنگی‌هنری کانون ضمن تجربه لحظه‌های شاد و به‌یادماندنی، خوب زندگی کردن را تمرین کردند.

کودکان بانیازهای ویژه در طی این هفته با همراهی مادران و مربیان خود با مهارت‌آموزی در کارگاه‌های مختلف این مجموعه از جمله سفال‌، شعرخوانی، نقاشی، کاردستی، قصه‌گویی و بازی و سرگرمی در سراسر استان به استعدادهای درونی پی برده و با توان‌مندی‌های خود بیشتر آشنا شدند.

در بخشی دیگر مربیان کانون در مراکز توان‌بخشی شهرستان‌های محل فعالیت خود حضور یافته و با اجرای برنامه‌های شاد و مهیج، گل لبخند را به فرشتگان مهربانی هدیه دادند.

دیگر شهرهای استان گلستان نیز در این روزها شاهد برگزاری برنامه‌های متنوع بودند.

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون آق‌قلا در هفته ملی کودک با حضور در خانه سالمندان از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دل‌جویی کرده و مشغول بازی‌ و سرگرمی با آنان شدند.

در این برنامه که با هدف ادای احترام به سالمندان و بهره‌گیری از تجربیات آنان برای ساختن آینده‌ای بهتر برگزار شد، نمایندگان اعضای کانون با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مشغول بازی شده و پای صحبت‌ها و خاطره‌های شیرین دوران کودکی آن‌ها نشستند.

در این روز بچه‌ها با واژه‌های ارزشمندی هم‌چون صبر و شکیبایی، وفاداری و احترام بیشتر آشنا شده و دست‌ساخته‌های خود را در قالب هدیه به سالمندان اهدا کردند.

کودکان مراوه‌تپه‌ای به مناسبت هفته ملی کودک و در قالب برپایی ایستگاه نقاشی، ماشین پلیس را متوقف کردند.

در این ایستگاه هنری که با مشارکت پلیس راهور، شهرداری، شبکه بهداشت، بهزیستی و آموزش و پرورش برگزار شد، دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و کودکان با نیازهای ویژه بر روی ماشین پلیس تصاویر از مهربانی و دوستی کشیدند.

در ادامه بچه‌ها سوار بر ماشین پلیس شدند و در شهر همراه با نیروهای پلیس به مردم ادای احترام کردند.

کودکان مهارت‌های زندگی را آموختند

هفته ملی کودک در استان گیلان با نگاهی ویژه به آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و پرورش حس دینی آنان با تکیه بر آموزه‌های عاشورایی برگزار شد.

بر همین اساس استان گیلان در روز نخست هفته ملی کودک (14 مهر) «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی» شاهد برگزاری ویژه‌برنامه‌های متنوع و هدف‌مندی از سوی تمامی دست‌اندرکاران حوزه‌ کودک و نوجوان بود.

برپایی نمایشگاه‌ دست‌آوردهای اعضا، اجرای نمایش «حُر، مرد آزاده»، خوانش شعر و بیانیه حقوق کودک و همچنین پیام تبریک مدیران کل کانون و آموزش و پرورش به کودکان، از جمله برنامه‌های نخستین روز این هفته بود.

حضور استاندار گیلان در برنامه‌های هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ رشت کانون رشت، تصویری روشن از توجه مسئولان به حوزه کودک و نوجوان ارایه ‌داد.

مصطفی سالاری در این دیدار با اشاره به ابعاد گسترده فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وعده داد تا در جهت تکمیل پروژه‌های این مجموعه همکاری‌های بیشتر داشته باشد.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این برنامه به تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های کانون پرداخت و پیرامون اثربخشی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نماینده عالی دولت در استان سخن ‌گفت.

ضیائی هم‌چنین به جایگاه و نقش فعالیت‌های علمی کانون در پرورش توان‌مندی‌های کودکان و همراه‌سازی آینده‌سازان با فن‌آوری‌های نوین پرداخت و از راه‌اندازی مرکز علوم و فنون در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بازدید از مرکز در حال تکمیل نجوم، نمایشگاه دست‌آوردهای کودکان و هم‌چنین، دست‌سازه‌های اعضا با محوریت معرفی فرهنگ بومی محلی، از دیگر برنامه‌های این روز بود که با خوانش بیانیه حقوق کودک به فارسی و انگلیسی و هم‌چنین اهدای گل و هدایای استاندار گیلان به کودکان همراه ‌شد.

کبوترهای نمادین صلح در خرم‌آباد پرواز کردند

همزمان با آغاز هفته ملی کودک، تعدادی اعضای فعال مراکز کانون به نمایندگی از کودکان لرستان با سیدموسی خادمی استاندار لرستان دیدار و از او تجلیل کردند.

سیدموسی خادمی در دیدار صمیمی با اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان ضمن تبریک این هفته و قدردانی از مدیرکل و کارکنان کانون، گفت: خیلی خوشحالیم که فرصتی فراهم شد تا امروز در خدمت شما کودکان باشیم و انشاء‌الله مربیان کانون بتوانند فضاهای خوبی را برای شما فراهم کنند تا هم استعدادهای خود را بروز دهید و هم با خدمات کانون آشنا شده و استفاده کنید.

استاندار لرستان افزود: کارهای خوبی طی چند سال اخیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده است، اما کارهای بیشتری هنوز مانده است، باید کمک کنیم تا دوستان بهتر بتوانند برای کودکان فضاهای لازم را ایجاد کنند.

وی خطاب به کودکان افزود: حضور شما کودکان بوی امید و زندگی و نشاط را به اینجا آورد، شما آینده‌سازان کشور هستید.

همزمان با روز نوزدهم مهر 1397 و ششمین روز هفته ملی کودک، نیز صدها کودک و نوجوان خرم‌آبادی به نمایندگی از طرف همه بچه‌های ایران و لرستان پیام (صلح ودوستی) را با کبوتر نمادین صلح به سراسر جهان فرستادند.

آینده با علم ساخته می‌شود!

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در آیین گرامی‌داشت روز جهانی کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران گفت: آینده با علم ساخته می‌شود.

عیسی قاسمی‌طوسی گفت: جامعه ما نیازمند رشد علمی بیش از این است و کودکان نقش مهمی در این مهم و ساخت آینده روشن دارند. از این رو آینده با همت کودکان ایران اسلامی و با رشد علمی ساخته خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران همچنین تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کار بچه‌ها درس خواندن است، اما توجه به بازی، نشاط، سرگرمی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار درس، از ضروریاتی است که می‌بایست از سوی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

طوسی با قدردانی از مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران برای راه‌اندازی سینما کانون و برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری، نقش کانون پرورش فکری را در تولید نشاط اجتماعی موثر عنوان کرد.

محمد اسلامی، استاندار مازندران نیز در پیامی روز جهانی و هفته ملی کودک را تبریک گفت.

در پیام نماینده عالی دولت در مازندران آمده است: جوامع برای دست یافتن به رشد و توسعه‌ی پایدار به امور متفاوتی می‌پردازند که در این میان موضوع پرورش و آموزش کودکان از جایگاه ویژه برخوردار است.

آن‌چنان که در نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه است و به مدیران توصیه می‌شود تا برای نیل به اهداف والای نظام برنامه‌هایی دقیق در حوزه کودکان و نوجوانان تنظیم و ارایه کنند.

مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» در باب اهمیت کار در حوزه کودک می‌فرمایند: «حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسئله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال میکنم خیلی از آن‌هایی که مسئولند، از ساعت‌های خواب‌شان هم خواهند زد تا به این مسئله بپردازند. امروز قضیه‌ی تربیت کودک و نوجوان، با گذشته‌های دور -حتّی با گذشته‌های نه چندان دور، مثلاً با 20 سال پیش- خیلی تفاوت کرده است.»

قطار نظم و دوستی حرکت خود را آغاز کرد!

به مناسبت هفته ملی کودک و هفته نیروی انتظامی قطار نظم و دوستی در راه‌آهن اراک با هدف آموزش کودکان به راه افتاد، کودکان با سوار شدن در این قطار مسیر ایستگاه سمنگان را طی کردند و مربیان کانون با اجرای برنامه‌های فرهنگی هفته ملی کودک را تبریک گفتند.

این قطار در راستای آموزش همگانی و ترویج فرهنگ خود مراقبتی و پیش‌گیری از بروز حوادث پر خطر در حاشیه خطوط ریلی و کودکان مدارس حاشیه شهر انجام و مربیان کانون با برنامه‌های قصه‌گویی و شعرخوانی بچه‌ها را در این مسیر همراهی کردند.

گفتنی است در پنجمین روز از هفته ملی کودک جهانبخش قنبری مدیرکل کانون و کارشناسان فرهنگی و هنری در مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده آرامش کودکان آفتاب و مرکز خیریه جامع توانبخشی اراک حضور یافتند و ضمن دلجویی از کودکان و نوجوانان این مجموعه با اهدای لوح و شیرینی از مسوولان تجلیل به عمل آمد.

شادی کودکان کم‌توان را دو چندان کنید!

استاندار هرمزگان در هفته ملی کودک به بازدید از مرکز تخصصی علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس رفت.

فریدون همتی در این بازدید گفت: کارهای بسیار زیبا و تخصصی در این مرکز صورت گرفته است که موجب مهارت‌آموزی و یادگیری علوم مختلف به کودکان و نوجوانان می‌شود.

همتی در ادامه اظهار داشت: کودکان و نوجوانان سرنوشت آینده جامعه را رقم می‌زنند و بنابراین حضور و فعالیت آن‌ها در چنین مراکزی موجب می‌شود که در خصوص موضوع‌های مختلف تفکر کنند که در زندگی آن‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی در ادامه یادآور شد: فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موجب تربیت افراد محقق و آشنا با مهارت‌های مختلف می‌شود و جامعه ما از انسان‌هایی فعال به لحاظ فکری برخوردار خواهد شد.

بر اساس این گزارش آیدا احمدی عضو روشندل مرکز فراگیر بندرعباس خطاب به استاندار گفت: دلم یک چیز تازه می‌خواهد. دوست داشتم ما هم مثل بچه‌های دیگر، مرکز بازی مخصوص به خودمان را داشته باشیم و شادی و نشاط را مثل همه‌ی بچه‌ها تجربه کنیم. کودکان ناشنوا، بیش فعال، اُتیسم و کودکان با معلولیت جسمی و حرکتی هم کودک هستند و شادی را دوست دارند.

آیدا افزود: راه‌اندازی مرکز دائمی فروش دست‌آوردهای کودکان با نیازهای ویژه می‌تواند قلب ما را سرشار از شادی کند و برای آینده‌ای که باید بسازیم سهمی داشته باشیم.

هم‌چنین متینه‌سادات جلیلی نیز درخواست کرد تریلی سیار نمایش برای کودکان استان فراهم شود و افزود: تریلی سیار نمایش هم به همه جا سفر کند و پیام‌آور آرامش و شادی کودکان شود.

همچنین در این روزها با همکاری موسسه فرهنگی نگاه نو رضوانی در روستای رمچاه قشم کتابخانه‌ای افتتاح شد.

فرحناز شهنوازی مربی مسوول کانون قشم در این باره گفت: با توجه به نیازهای فرهنگی کودکان روستایی و با هماهنگی قبلی با اداره کل کانون در خصوص تامین کتاب، برای کتابخانه‌ی این روستا با مدیر موسسه فرهنگی نگاه نو هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

آسمان همدان میزبان بادبادک‌ها شد

پرواز بادبادک‌ها در همدان، آغازگر هفته‌ای پربار برای کودکان و نوجوانان بود.

در اولین روز از هفته ملی کودک برنامه پرواز بادبادک‌ها با حضور 300 نفر از کودکان و والدین با همکاری بانک کشاورزی شعب استان در مکان تپه عباس‌آباد همدان برگزار شد.

کودکان و نوجوانان به همراه والدین در این برنامه شاد بادبادک‌های دست‌ساز خود را که بر روی آن آرزوهای خود را نوشته بودند، به پرواز در آوردند.

دومین روز از برنامه‌های هفته ملی کودک با دیدار مدیرکل و همکاران ستادی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با خانواده شهید رجب کاویانی‌دلشاد همراه بود.

سیدمحمدرضا جوادی مدیرکل کانون استان همدان ضمن عرض تبریک به مناسبت گرامی‌داشت هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت و به عبارتی از خود گذشتگی، روحیه‌ای بسیار ژرف و عظیم می‌خواهد که خداوند متعال این روحیه بزرگ را در نهاد بزرگانی همچون این شهید گلگون کفن قرار داده است که به عنوان شهید مدافع حرم یا به عنوان زائران حرم حسینی عاشقانه شربت شهادت را می‌نوشند و به هدف و خواسته قلبی خودشان لبیک می‌گویند.

در همین روز پرچین دوستی در داخل چادر کودکان عشایر روستای سیاه کمر همدان برپا شد و کودکان و نوجوانان روستای سیاه کمر از برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون همچون نقاشی، سفال و روخوانی کتاب بهره‌مند شدند.

پاسداری از آب در هفته‌ی ملی کودک!

یزد هم‌زمان با هفته ملی کودک میزبان برنامه‌های فرهنگی هنری متعددی بود.

در این روزها نمایشگاه نقاشی «آب‌عزیز» با هدف فرهنگ‌سازی و بهینه‌سازی مصرف آب، به مناسبت «هفته‌ی ملی کودک»، در مجتمع فرهنگی هنری کانون یزد گشایش یافت.

آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه بخشی از ۷۵ اثر مسابقه‌ی نقاشی است که در طول تابستان در دو گروه سنی «۶ تا ۹ سال» و «۹ تا ۱۲ سال» به همت موسسه‌ی دیجیتال سیب و کانون استان، برگزار شد.

همچنین یزد شاهد آیین پایانی مرحله‌ی استانی بیستویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی بود.

گفتنی است در این مراسم محمدعلی طالبی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری، فخرالسادات خامسی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، فاطمه دانش‌یزدی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، عباس حیدری فرماندار شهرستان یزد، غلامعلی سفید رئیس شورای اسلامی شهر یزد، احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیما، عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش، رقیه دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی و عباس ملازینلی ریاست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =