هفته‌ای برای پیام‌آوران صلح و شادی

هفته‌ی ملی کودک در حالی به کار خود پایان داد که پاس‌داشت کودک شهید حادثه‌ی تروریستی اهواز، یکی از مهم‌ترین اخبار این روزها بود. همچون سال‌های قبل فعالان حوزه‌ی کودک و نوجوان و مدیران و مسئولان با یادآوری و بیان نکته‌های مغفول در حقوق کودک به طرح سوال‌ها و ضرورت‌های این حوزه پرداختند. آن‌چه در فعالیت‌های این هفته مشهود بود طرح، اجرا و آموزش مهارت‌هایی بود که کودکان و نوجوانان را به سمت مشارکت و کارهای گروهی هدایت می‌کند.

تهمینه حدادی

کودکان با نیازهای ویژه از برنامه‌های هفته ملی کودک جا نماندند

روز جهانی کودک شهر تبریز میزبان کودکان با نیازهای ویژه بود. در برنامه‌ی این روز جمعی از کودکان با نیازهای ویژه (کم بینا، کم شنوا، نابینا و ناشنوا) حضور داشتند. در این روز برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و جذابی نظیر قصه‌گویی، مسابقه، خوانش متن ادبی اجرا شد. ضمن آن که شرکت کنندگان در این مراسم در کارگاه هنری ویژه روز جهانی کودک حاضر شدند.

در هفته ملی کودک شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی شاهد برگزاری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری متعددی برای مخاطبان رده‌های سنی مختلف بودند. همچنین بزرگ‌سالان نیز از برنامه‌های این هفته بی‌نصیب نماندند. این برنامه‌ها با هدف تبیین اهمیت دوران کودکی برای بزرگ‌سالان و مشارکت کودکان در فعالیت‌های فرهنگی به میزبانی مراکز کانون استان برگزار شد.

برگزاری کارگاه امداد و نجات در مرکز شماره ۳ کانون از برنامه‌های قابل توجه این هفته بود. در این کارگاه آموزشی، کودکان شرکت کننده با شیوه‌های امداد و نجات در بحران‌ها و بلایای طبیعی آشنا شدند.

نقش پررنگ کانون در آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی

هفته ملی کودک در استان آذربایجان غربی از صبح ۱۴ مهر ۹۷ در مراکز ثابت، کتابخانه‌های سیار و پستی استان آغاز شد.

دیدار کودکان با مسئولین و امام جمعه شهرستان‌ها، اجرای بازی‌های محلی، اجرای طرح یک کتاب یک قصه، خوانش ۴۰ داستان مربوط به انقلاب اسلامی و بیش از ۲۰۰ برنامه‌ی متنوع دیگر از جمله برنامه‌هایی بود که در طول هفته‌ی ملی کودک در مراکز کانون سراسر استان برگزار خواهد شد.

به این مناسبت پیام استاندار آذربایجان‌ غربی منتشر شد. در پیام محمدمهدی شهریاری آمده است: کودکان عزیز! شعار امسال هفته ملی کودک «آینده را باید ساخت» تداعی‌گر آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی است که تار و پود آن به دستان توانمند شما در حال تنیدن است، پرچم‌دار رسالتی هستید که در آینده‌ای نه چندان دور به شما محول خواهد شد. هفته‌ی ملی کودک را به شما عزیزان تبریک می‌گویم. امیدوارم نهال تعلیم و تربیت روز به روز در اندیشه‌تان بارورتر شود و شاهد شکوفایی نسلی خلاق، پرسش‌گر و توانمند برای کشور عزیزمان باشیم.

همچنین در این روزها مدیرکل کانون استان با معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در محل استانداری آذربایجان‌غربی انجام شد، رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با ارزنده توصیف کردن جایگاه کانون در پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، نقش کتاب‌خانه‌های سیار را در انتقال فرهنگ کتاب‌خوانی به مناطق محروم و صعب‌العبور روستایی بسیار حائز اهمیت دانست.

حسینی گفت: کانون نقش به‌سزایی در آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان دارد.

در این دیدار، جواد زاهدی، مدیرکل کانون استان نیز به تشریح فعالیت‌های شش ماهه‌ی کانون پرداخت و گزارشی از برنامه‌های پیش روی کانون در هفته‌ی ملی کودک ارائه کرد.

ایران نیازمند تربیت کودکان آرمانی است

دیدار مدیرکل کانون استان اردبیل با نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه این شهر بخشی از برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در این استان بود.

در این دیدار که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان صورت گرفت، حضرت آیت‌الله سیدحسن عاملی با تبریک هفته ملی کودک، ضمن آرزوی توفیق برای مسئولان کانون، خواستار تلاش بیش‌تر کارکنان برای شناساندن کانون در سطح کشور و به‌خصوص در بین مسئولان و خانواده‌ها شد.

حضرت آیت‌الله عاملی یادآور شد: باید در کشور اولویت‌های کلان فرهنگی مشخص شود و نسل کودک و نوجوان در صدر این برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به این‌که باید ایجاد مراکز سالم تفریحی، فرهنگی و علمی برای کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در دستور کار متولیان فرهنگی قرار گیرد، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در این راه گام‌های مهمی برداشته است و انتظار می‌رود در این مجموعه کودکان آرمانی تربیت یابند و شاهد تولید آثار فاخر فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی برای تربیت این نسل باشیم.

امام‌جمعه اردبیل اظهار تمایل کرد تا عضویت اداره کل کانون استان اردبیل در شورای فرهنگ عمومی استان محقق شود.

پیش از سخنان حضرت آیت‌الله سیدحسن عاملی، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های هفته ملی کودک در سطح استان ارائه کرد.

کودکان بیانیه‌ی حقوق کودک را شناختند

زنگ آغاز هفته ملی کودک در یک همکاری مشترک بین آموزش و پرورش استان ایلام و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر اعضای ستاد گرامی‌داشت هفته ملی کودک، در مدرسه مهر آینده نواخته شد.

این برنامه با بخش‌هایی مانند اهدای کتاب، کارگاه‌های نقاشی، قصه‌گویی، عروسک‌سازی و کاغذ و تا، بیانیه حقوق کودک، سخنرانی، سرود و... همراه بود.

به مناسبت 16 مهر روز جهانی کودک، ویژه برنامه‌ای نیز در تمام مراکز کانون ایلام برگزار شد. در این برنامه کودکان ایلام به قصه‌گویی، شعر، سرود، شادمانی و صحبت پرداختند و بیانیه حقوق کودک نیز به همین مناسبت از سوی ام‌البنین صالحی‌پور کودک عضو مرکز فراگیر برای بچه‌های هم سن و سالش خوانده شد و حقوق خود را به بزرگترها یادآوری کردند.

همچنین کودکان و نوجوانان ایلامی در هفته ملی کودک آثار فرهنگی، ادبی و هنری خود را به شکل تصویری در 18 نمایشگاه مختلف در سراسر استان در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشتند.

این برنامه با هدف نشان دادن توانایی‌ها و پرورش استعدادها و تشویق و انگیزه بیش‌تر به هنرمندان کودک طراحی شده است. این نمایشگاه در 18 مرکز ثابت کانون در سراسر استان از روز شنبه 14 مهر تا 20 مهر به مدت یک هفته برگزار شد.

زنگ هفته ملی کودک در بوشهر طنین‌انداز شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در دبستان دخترانه درخشان زنگ هفته ملی کودک را نواخت.

زهره عالی‌نسب در این روز با اشاره به نقش مهم کودکان در ساختن آینده کشور، بالا بردن آگاهی و دانش را ضرورت آینده‌سازی کودکان دانست.

وی در ادامه آینده‌سازی را با افزایش کتاب‌خوانی، وطن‌دوستی و دگردوستی به کودکان توصیه کرد و به کودکان کتاب‌های نشر کانون پرورش فکری را هدیه داد.

در پایان این مراسم کودکان با لباس‌های زیبای محلی به اجرای نقالی و سرود پرداختند.

همچنین در این روزها همایش بزرگ آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان از سوی نیروی راهور نیروی انتظامی برگزار شد.

این همایش بزرگ با هدف آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان و پرهیز از رفتارهای مخاطره‌آمیز و پیش‌گیری از حوادث تلخ و ناگوار با حضور مدیرکل، کارشناسان، اعضا کانون فرماندهان نیروی راهور انتظامی و سایر سازمان‌ها و نهادها انجام شد.

عالی‌نسب در این باره گفت: یکی از زیر مجموعه‌های آموزش اخلاق شهروندی به کودکان تبیین و تشریح صحیح و خلاقانه فرهنگ ترافیک است که این مسأله از رهگذر هنر و ابزارهای کانونی به شیوه بهتری قابل اجراست.

وی اضافه کرد: هوشیاری و آگاهی کودکان با ایفای نقش همیار پلیس در کنار خانواده‌ها و حساسیت روی موضوع‌های رعایت و شناخت قوانین راهنمایی و رانندگی، پیش‌گیری از بروز حوادث ناگوار و احترام و آگاهی به حقوق خود و دیگران از نقاط مثبت و مؤثر آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان است که می‌تواند ماندگار باشد.

مربیان کانون استان تهران میزبان هزاران کودک شدند

به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران برنامه‌های متنوعی را برای بازدیدکنندگان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری ترتیب داده بود.

مربیان کانون با لباس‌های متحدالشکل در قالب راهنما به بازدید کنندگان خوشامد می‌گفتند و در تمام مسیر بازدید با گروه‌های دانش‌آموزی همراه بودند.

معرفی فعالیت‌های متعدد کانون و هدایت افراد به غرفه‌های مورد علاقه‌شان سبب نظم‌دهی این نمایشگاه شده بود.

غرفه‌ی علمی با توضیح‌های قابل فهم برای کودکان و با استفاده از تصاویر و اشیا درباره‌ی زیست‌شناسی و نجوم، غرفه‌ی قصه‌گویی و روایت شیرین مربیان کانون، غرفه‌ی ادبی و تمرین نوشتن بخشی از فعالیت‌هایی بود که مربیان و کارشناسان مسئولیت آن‌ها را بر عهده داشتند. غرفه‌ی دیروز، امروز و فردای کانون نیز با نصب تصاویری از اعضای موفق دوره‌های مختلف کانون در این روزها دایر بود. در این غرفه با هدف الگوگیری، تشویق کودکان به دنبال کردن رویاها و کسب موفقیت، چهره‌های قدیمی به بازدیدکنندگان معرفی شد.

غرفه‌ی مخصوص خردسالان نیز با هدف بازی و سرگرمی کودکان پیش‌دبستانی برپا شده بود. غرفه‌های خطاطی، طراحی و نقاشی، سفال و... هر روز با استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها روبرو بود. در این روزها اعضای قدیمی و فعلی کانون استان تهران امکان دیدار با مربیان خود و مدیرکل کانون استان تهران را در محیطی دوستانه داشتند.

شادی برای کودکان یک حق است

کودکان چهارمحال و بختیاری در هفته ملی کودک شعارهایی سر دادند: ما حق شادی داریم، نباید اجازه داد با کودکان بد رفتاری شود، محیط زیست سالم حق ماست، سلامتی و بهداشت حق ماست بار دیگر حقوق خود را به دیگر افراد اجتماع متذکر شدند.

این 800 خردسال و کودک مهمانانی از مهدهای کودک و دبستان‌های این استان بودند که در جشن هفته ملی کودک حضور پیدا کرده بودند.

در این همایش که با حضور مدیران و معاونان دستگاه‌های دولتی برگزار شد جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی و ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز از اهداف کلی به شمار می‌آمد.

جشن‌های این هفته با نمایشگاه‌های فرهنگی اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری ادامه یافت.

در عین حال نمایش «گل اومد بهار اومد» به کارگردانی مژده زکریاپور برای اولین بار در روزهای 17 و 18 مهر در مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری اجرا شد.

در این روزها مساله‌ی کودکان کار و خیابان بار دیگر در این استان مورد توجه قرار گرفت.

محمد میرزایی مدیرکل بهزیستی استان در این باره گفت: دیدار کودکان مهدهای کودک، کودکان کار و خیابان و همچنین کودکان بی‌سرپرستی که در مراکز نگهداری از آن‌ها مراقبت می‌شود، با مسئولان شهرستان و استان، آذین‌بندی مراکز مربوط به بهزیستی با شعار هفته ملی کودک با عنوان «آینده را باید ساخت» و همچنین درج این شعار در سربرگ نامه‌های اداری، اجرای برنامه‌های غربال‌گری شنوایی و بینایی با هدف تست بینایی و شنوایی کودکان بخشی از برنامه‌های این هفته بود.

برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان معلول و اهدای هدایا به برترین‌ها، اجرای جشنواره‌های ورزشی فرهنگی برای کودکان مراکز نگهداری معلولین، شروع طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستاها و مناطق محروم برای بیش از هزار نفر از کودکان با هدف اصلاح شاخص‌های رشد کودکان و جلوگیری از سوءتغذیه آن‌ها، برگزاری نشست تخصصی با موضوع کودکان برای مدیران مهدها و مراکز نگهداری کودکان زیر 12 سال، تقدیر از مهدهایی که کودکان دارای محدودیت را پذیرش می‌کنند، همایش سه ساله‌های حسینی با حضور کودکان مهدها و مراکز شبه‌خانواده در سالروز شهادت حضرت رقیه مصادف با 23 مهر، آیین آغاز به کار باشگاه‌های کتاب‌خوانی با هدف توسعه کتاب‌خوانی در کودکان، معرفی کودکان نیازمند مشاوره به مراکز مربوطه و ارائه مشاوره رایگان به آن‌ها، از دیگر برنامه‌هایی بود که هم‌زمان با هفته ملی کودک از سوی بهزیستی استان انجام شد.

زهرا حبیبی مدیر دفتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری، شهرام احمدی مدیرکل اداره کل حفاظت از محیط زیست، بهروز امیدی مدیر کل آموزش و پرورش از جمله مسوولان استانی بودند که در این هفته طی مصاحبه‌هایی به حقوق کودکان اشاره داشته و خواستار رفع برخی موانع شدند.

رنگ مهربانی در شهر نور

کودکان خراسان رضوی در روز جهانی کودک، دنیایی با رنگ مهربانی را آرزو کردند.

ویژه برنامه روز جهانی کودک با حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز کودک در تالار شهر مشهد برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه که با حضور مسئولان استانی و با مشارکت صدا و سیمای خراسان رضوی، شورای شهر مشهد و شهرداری برگزار شده بود یکی از کودکان به نمایندگی از سایر دوستان خود به خوانش بیانیه روز جهانی کودک پرداخت و خواسته‌های کودکانه اما منطقی خود را از بزرگ‌ترها مطرح کرد.

کوثر خاشه‌گی دانش‌آموز کلاس چهارم و عضو مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ مشهد در بخشی از این بیانیه از کودکان مظلوم کربلا، یمن و فلسطین یاد کرد و گفت: به کودکان دیروز و امروز و فردا که صدایشان از کربلا می‌آید و قصه غصه‌های خود را با اندوهی غریبانه به گوش زمانه می‌رسانند، سلام می‌گویم؛ کودکانی که درد و رنج کودکان حسین را در کربلا فهمیده‌اند و حسین فهمیده شده‌اند و بزرگانه در برابر دشمن خدای کودکان ایستاده‌اند. همان‌ها که در دور و نزدیک در سوریه، یمن، عراق، فلسطین، افغانستان و سرزمین‌های دیگر گرفتار جنگ و ترس و رنج و ویرانی هستند.

خاشه‌گی از آرزوهای ساده دنیای کودکی گفت؛ او دنیایی به رنگ مهربانی را حق کودکان سراسر جهان دانست و گفت: ما کودکان، دوستی را دوست داریم و از قهر و تاریکی و نادانی فرار می‌کنیم.

در همین روزها شهرهای سرخس رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در بازدید از کانون نیشابور را مستعد برگزاری جشنواره ادبی ویژه کودکان ونوجوانان دانست.

غلامحسین علیپور در این بازدید اظهارکرد: نیشابور شهر شعر و ادب و دارای استعدادهای بالقوه و بالفعل فراوانی در حوزه ادبیات کودک ونوجوان است و می‌توان با مشارکت کانون جشنواره ادبی شهرستان را به منظور شکوفایی این استعدادها با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

وی خاطرنشان کرد: کانون به دلیل برخورداری از نیروهای متخصص و کاردان در حوزه کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین نهادی است که می‌تواند به رشد و ارتقای شاخص‌های فرهنگی و هنری کمک کند.

علیپور یادآور شد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور آماده همکاری با کانون در زمینه‌های مختلفی نظیر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی و دعوت از چهره‌های شاخص در این عرصه‌ها را دارد.

برگزاری نشست ادبی «دو پنجره دو لبخند» از دیگر برنامه‌های مشهد در این روزها بود.

منیره هاشمی، نویسنده و شاعر مطرح حوزه کودک و نوجوان در این روزها با ۳۰ کودک دختر و پسر نابینا و کم‌بینا در بخش نابینایان کتابخانه عمومی دکتر شریعتی مشهد دیدار کرد.

مهارت‌های زندگی، نگاه اصلی خراسان جنوبی در هفته ملی کودک

آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی بخش جنبی جشن‌های هفته ملی کودک در استان خراسان جنوبی بود. نشست‌ها و کارگاه‌های متفاوتی در سراسر استان برگزار شد و کودکان و نوجوانان از امکانات هنری و فرهنگی این هفته بهره بردند.

حضور 400 نفر از کودکان مهدکودک‌های بشرویه در جشن‌های این هفته، جشن «لبخند کودکی» در کانون شماره 3 بیرجند، عیادت از کودکان بیمار بستری در بیمارستان شهید چمران فردوس، حضور مربیان کانون در بیمارستان شهید چمران و عیادت از کودکان بیمار، فعالیت‌های اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی نهبندان در نمایشگاه عکس و برگزاری مسابقه ادبی «اگر در کربلا بودم» در کتاب‌خانه سیار روستایی طبس بخشی از برنامه‌های مهم این روزها بودند.

هم‌زمان با 16 مهر روز جهانی کودک، استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و فرماندار بیرجند از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ بیرجند بازدید کردند.

محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار ضمن بازدید از کانون شماره 2 بیرجند گفت: شما کودکان بهترین سرمایه و آینده‌سازان این کشور و مملکت هستید و رمز موفقیت و توفیق آینده کشور در گرو توجه عمیق به شما عزیزان است.

مروج‌الشریعه، به دو نوع نگاه در دنیا در حوزه آموزش و پرورش و مباحث تربیتی اشاره کرد و افزود: نگاه اول توجه صرف به محفوظات و انباشته کردن مباحث مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و... در اذهان کودکان و دانش‌آموزان است که تقریباً در دنیا منسوخ شده است.

مقام عالی دولت در استان، به نگاه دوم به این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: نگاه دوم نیز توجه به علاقه‌مندی‌های دانش آموزان و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی آنان به عنوان استعدادهایی درخشان است که هریک در حوزه‌هایی مشخص دارای توان‌مندی هستند.

مروج‌الشریعه با بیان این‌که در کشور اقدام‌های خوبی برای رسیدن به نگاه دوم انجام شده است، گفت: هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم و در برخی مواقع با توجه به نگاه اول حرکت می‌کنیم که اگر خواهان موفقیت در حوزه‌های مختلف هستیم باید به این سمت حرکت کنیم.

در عین حال کارگاه آموزش کمک‌های اولیه ویژه اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی نهبندان، برگزاری کارگاه آموزشی «کودک، سبک زندگی ایرانی اسلامی» در کانون سربیشه، کارگاه آموزشی «چگونه دخترانه زیستن» در کانون شماره 2 بیرجند نشان از توجه ویژه این استان به آموزش مهارت‌های زندگی داشت.

در این روزها مدیران و مسئولان استانی با مخاطبان این هفته به گفت‌وگو نشستند.

هفته‌ی ملی کودک رنگی ادبی گرفت

خراسان شمالی بخشی از برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک را به حال و هوای ادبی اختصاص داد.

با آغاز این هفته منیر صادقی مدیرکل کانون استان ضمن تبریک این روزها به کودکان حاضر در برنامه عنوان کرد: کودکان آینده‌سازان کشور اسلامی‌مان هستند و ما مسئولان باید نسبت به حقوق و آینده شما بیش‌تر هوشیار باشیم.

وی با دعوت از کودکان برای مطالعه بیش‌تر کتاب، خاطرنشان کرد: باید با بالا بردن آگاهی و بصیرت‌ برای آینده‌ای که پیش‌رو دارید برنامه‌ریزی کنید و در این راه همه دست به دست هم خواهیم داد تا بهترین‌ها رقم بخورد.

در این روزها روح‌الله براتیان شهردار بجنورد هم ضمن بازدید از نمایشگاه آثار اعضای این مرکز فرهنگی و هنری عنوان کرد: این آثار قابلیت عرضه و نمایش در سطوح بالا دارند و می‌توانند در نمایشگاه‌های بزرگ سطح شهر ارائه شوند.

در این نمایشگاه علاوه بر دست‌سازه‌ها برنامه‌هایی مثل قصه‌گویی، کارگاه‌های سفال، نقاشی، کاغذ و تا و بازی‌های فکری اجرا شد و خدمات سایر اداره‌ها مانند ویزیت رایگان دهان و دندان، معرفی حیات‌وحش استان، خدمات پستی و بانکی هم ارایه شد.

وی با ابراز خرسندی از این‌که این مرکز فرهنگی و هنری توانسته است کودکان و نوجوانان حاشیه شهر را تحت پوشش قرار دهد، خاطرنشان کرد: کانون با ارائه خدمات فرهنگی و هنری در نقاط محروم و حتی روستایی می‌تواند آینده درخشان را برای جامعه هدفش ایجاد کند.

برگزاری کارگاه‌های محیط زیستی از دیگر قدم‌های این استان در آشتی دوباره‌ی مخاطبان با طبیعت بود.

در همین روزها دانش‌آموزان بازدید کننده از مرکز شیروان با یوز ایرانی در کارگاه محیط زیست آشنا شدند.

در این بازدید برنامه حفاظت از محیط زیست با مشارکت اداره محیط زیست شیروان و حضور کارشناس بابک قویدل محیط‌بان برگزار شد.

حیات‌وحش، انقراض نسل و گونه‌های خاص حیوانات، نحوه عکاسی و مراقبت از پرندگان زخمی و همچنین یوز پلنگ ایرانی از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

همچنین جشن بزرگ «فردایی بهتر با کودکان سرزمین من» در مرکز اسفراین میزبان کودکان و نوجوانان بود.

اما پایان بخش برنامه‌های هفته ملی کودک در این استان با بزرگداشت شاعر غزل‌سرای ایرانی، حافظ شیرازی همراه بود.

شاعر پیشکسوت بجنوردی قاسم مهرنیا در مراسمی غزلیات حافظ را خواند و به گفت‌وگو با اعضای کانون پرداخت.

هفته‌ی کودک یاد شهید حادثه‌ی تروریستی را گرامی داشت

استان خوزستان هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک را درحالی گرامی داشت که در این هفته از تمبر کودکی چهار ساله رونمایی شد که چندی قبل در حادثه‌ی تروریستی اهواز به شهادت رسیده بود.

در مراسم رونمایی از تمبر پستی شهید طاها اقدامی (شهید کودک حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز) که هم‌زمان با پنجمین روز هفته ملی کودک در بیت نماینده ولی فقیه در استان خوزستان صورت گرفت.

آیت‌ا... سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری نماینده ولی فقیه در استان گفت: تکریم و تجلیل از این شهید معصوم که شهادتش در نوع خود کم‌نظیر بوده یک اقدام ارزشمند است.

کارگاه «دست‌های رنگ‌رنگی» نیز در همین هفته به یاد همین کودک برگزار شد.

در این کارگاه که جمعی از کودکان اهوازی و خانواده‌های آن‌ها حضور داشتند بچه‌ها در ایستگاه نقاشی خلاق شرکت کردند.

همچنین در این برنامه که با اجرای قصه‌گویی مریم فهیم‌پور قصه‌گوی برگزیده کشوری همراه بود نقش دست‌های رنگی کودکان بر دیواره‌ی کانون نقش بست.

هفته‌ی ملی کودک در استان خوزستان با پیام استاندار همراه بود: کودکان آیینه‌ی تمام‌نمای هستی و فصل روشنِ زلالی و مهربانی هستند؛ با کودکان، دنیا جای امن‌تر و سرشارتری از صلح است، آنگاه‌ که فارغ از همه‌ی رنگ‌ها به رویایی مشترک جهان را به تماشا می‌نشینند.

غلامرضا شریعتی در این پیام بیان کرد: «روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک در ایران را در حالی گرامی می‌داریم که در ایام محرم قرار داریم و در مکتب آموزه‌های حضرت علی‌اصغر(ع) کودکِ شهید کربلا این بار اما با شهادت کودک عزیز، طاها اقدامی در حادثه‌ی کور تروریستی 31 شهریور در استان خوزستان محرم رنگ و بویی دیگر یافته است.

این‌جانب به کودکان عزیز که بی‌شک آینده‌سازان این مرز و بوم هستند هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک را تبریک می‌گویم.

امید آنکه با تربیت نسلی نو بکوشیم تا کودکانی پرسش‌گر، امیدوار به آینده، خلاق و صاحب ایده برای ایران عزیز داشته باشیم. از والدین عزیز و اولیای تربیتی کودکان خواهانم که برای توسعه‌ی فعالیت‌های اجتماعی و گروهی، فرهنگ پذیری و اندیشه پروری کودکان، در جهت تحقق اهداف متعالی دین مبین اسلام همت نمایند.»

تجهیز کتابخانه مدرسه‌ی عشایری شهید آهویی دزفول، رونمایی نخستین دیواره نگاره‌ی کانون پرورش فکری خوزستان در اهواز و احیای پارک کودک و نوجوان کلان‌شهر اهواز برخی دیگر از خبرهای این هفته بود.

همچنین در این روزها کارگاه آموزش «اصول محافظت از فرزندان در فضای مجازی» در اهواز برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدجواد روحانی‌نژاد کارشناس رسانه و خانواده، مدرس این کارگاه آموزشی با تأکید بر تربیت رسانه در خانواده اسلامی گفت: حاکمیت قانون اولین اصلی است که باید در تربیت رسانه‌ای خانواده‌های به آن توجه ویژه شود.

وی مسئولیت‌پذیری، آموزش و آگاه‌سازی، الگوسازی، مدیریت و جایگزین سازی را از دیگر اصول محافظت از فرزندان در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: در این راه باید به اصل همراهی، ایمن‌سازی، تدریج و استمرار و اقتدار همراه با اعتماد، صمیمیت و مهربانی توجه ویژه شود.

کودکان پیام‌آور صلح و شادی هستند

ویژه ‌برنامه روز جهانی کودک با عنوان «کودک، صلح، بازی و نشاط» در زنجان برگزار شد.

در این برنامه مدیرکل کانون استان زنجان در سخنان کوتاه اظهار کرد: کودکان پیام‌آور صلح و شادی هستند. صلح و دوستی یعنی دوست داشتن خود و دیگری و این امر باید از کودکی آموخته و پرورانده شود و کودکان عزیز ما باید با مفهوم عشق، محبت و دوست داشتن خود، خانواده و دیگران در سنین کودکی آشنایی پیدا کنند.

محمدنقی صالحی با اشاره به این‌که باید فرهنگ صلح و دوستی را با کودکان‌مان تمرین کنیم، ابراز داشت: خانواده‌ها باید صلح و دوستی را از دوران کودکی به این عزیزان آموزش بدهند و این دوران بهترین فرصت برای تمرین و تجربه و آموزش مفاهیم صلح و دوستی است.

در همین روز از دختر 8 ساله‌ی شهید مدافع حرم شهید خیرالله صمدی تجلیل شد.

زینب صمدی عضو مرکز مجتمع فرهنگی هنری کانون زنجان است و پدر او از بازنشستگان تیپ 36 انصارالمهدی (عج) استان زنجان است که بر اثر اصابت ترکش خمپاره در محور بوکمال مجروح و در حین انتقال به پشت جبهه به فیض شهادت نائل آمده است. وی سومین شهید مدافع حرمی است که از استان زنجان در راه دفاع از حرم به فیض شهادت نائل آمد.

در این روزها شهرها و مراکز مختلف استان نیز شاهد برنامه‌های متنوعی بودند.

گشایش نمایشگاه آثار اعضای مرکز فرهنگی هنری آب‌بر، برگزاری جشن به رنگ کودکی با حضور 120 نفر از اعضای کودک و نوجوان سلطانیه بخشی از برنامه‌های قابل توجه این روزها بود.

کلک طلایی دیدنی شد!

شهرهای مختلف استان سمنان همچون سال‌های پیش جشن‌ها و برنامه‌های متنوعی را هم‌زمان با هفته ملی کودک به اجرا در آورند.

گشایش نمایشگاه استانی «کلک طلایی» که مورد استقبال قرار گرفت بخشی از گام‌های فرهنگی هنری این استان بود. در این نمایشگاه آثار کودکان و نوجوانان در حوزه هنرهای تجسمی به نمایش در آمد.

«کلک طلایی» با موضوع «آئین‌های سنتی در شهر من و عاشورا» در پنج قالب نقاشی، طراحی، خوش‌نویسی، سفال‌گری و عکاسی ۲۵۰ اثر را به مخاطبان معرفی کرد.

استاندار سمنان در آیین گشایش این نمایشگاه بر داشتن روح لطیف کار با کودک تأکید کرد.

سیدشهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان در نشستی با اعضای کودک در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان ضمن قدردانی از مهدی جمال مدیرکل کانون استان، کارشناسان و مربیان این مجموعه بر داشتن روحیه لطیف کار با کودک تأکید و با اشاره به کمبودهای دوران تحصیل کودکان و نوجوانان در گذشته، خاطرنشان کرد: فرصت‌های خوبی برای کودکان و نوجوانان کشور با توجه به امکانات و تجهیزات در زمان حاضر وجود دارد.

چاوشی با بیان این‌که آینده کشور با زمینه‌سازی امروز برای ظهور خلاقیت و استعدادهای کودکان تضمین می‌شود، کودکان را مظهر خلاقیت برشمرد و گفت: با استفاده از فرصت‌های به وجود آمده برای کودکان و نوجوانان جامعه، این قشر توانایی سازندگی برای کشور را دارند.

استاندار سمنان همچنین اظهار داشت: سمنان، رئیس جمهوری را پرورش داد که در دنیا با درخشش باعث نجات ایران اسلامی از بسیاری مشکلات و ناملایمات شد.

تجمع بیش از ۶۰۰ کودک سمنانی در رزمایش فرهنگی دیگر خبر این روزها بود. بیش از ۶۰۰ کودک دانش‌آموز سمنانی در همایش خیابانی «آیندگان» با سر دادن شعار «به ما اعتماد کنید، آینده را می‌سازیم» در پارک ملت این شهرستان تجمع کردند.

کودکان سمنانی پس از راه‌پیمایی نمادین با در دست‌داشتن پلاکاردهایی حاوی پیام‌های تربیتی و سردادن شعارهایی در راستای شعار هفته‌ ملی کودک مبنی بر «آینده را باید ساخت»؛ «به ما اعتماد کنید، آینده را می‌سازیم»، «شادی حق ماست»، «کودک، صلح، آرامش» و... توجه مسئولان استانی و شهرستانی و والدین را به خود جلب کردند.

نشست تخصصی بازی‌های رایانه‌ای و آیین رونمایی از تمبر هفته ملی کودک در سمنان دیگر خبرهای این استان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =