بیانیه ی هیات داوران بخش استانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی استان اصفهان

بیانیه­ هیات داوران بخش استانی  بیست ویکمین جشنواره بین المللی قصه گویی استان اصفهان

به نام خدایی که خود قصه گوست    وهرقصه لطفی زالطاف اوست

خدایی که یادش زروز ازل     به هرقصه بخشیده طعم عسل

قافله­ ی قصه گویی این روزها در ایران پراز مسافرانی است که یا قصه می شنوند یا قصه می گویند، قافله ای که مسافرانی  خرد وکلان دختر وپسر زن یا مرد دارد.

قصه گویی هنری اصیل وناب است که ریشه ای به قدمت خلقت آدم دارد وانسان راوی قصه های ماقبل وبعدازخلقت خویش  است.

همه عمربرندارم سراین خمار مستی       که هنوزمن نبودم که تو در دلم نشستی

انسان راوی قصه هایی ازبهشت خدا آدم حوا فرشته جهنم هبوط  خیر شرو....شدواینها اولین کلید واژگان قصه  برای اولین قصه گویان بود.

درحال نزدیک شدن به بیست ویکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در ایران هستیم وقصه گویان نام آور ایرانی به این بهانه در جشنواره های قصه گویی استانی گرد هم جمع شده اند تا برای مواجهه با بهترین های جهان وایران خود را آماده کنند وقصه گویان نصفِ جهانِ  فرهنگ وهنر، اصفهان عزیز نیزدراین صف حضور یافته اند.

بیست ویکمین جشنواره قصه گویی استان اصفهان درحالی برگزار گردید که برترین های استان اصفهان در دو روز با هم به رقابت پرداختند تا بهترین های خود را برای بالا بردن دوباره پرچم اصفهان حمایت نموده وآنان را برای بخش بین المللی وملی ومنطقه ای بدرقه نمایند.

هیات داوران بیست ویکمین جشنواره قصه گویی استان اصفهان پس از مشاهده قصه گویی قصه گویان این استان در بخشهای :

پدر بزرگها ومادر بزرگها

زنان ومردان بالای 18سال

دختران وپسران 14تا 18 سال

مواردی را به جهت پیشبرد هرچه بهتر هنر قصه گویی در استان اصفهان خدمت قصه گویان اعلام می دارد:

1-ازپدربزرگها ومادر بزرگهای عزیز انتظار میرود درانتخاب قصه وسبک اجرا الزامات قصه گویی کهنسالی را رعایت نمایندو به  قصه گویی به سبک کرسی نشینی وفاداربمانندوخلاقیتهای خود را دراین راستا گسترش دهند.

2-قصه گو در حین اجرای قصه نباید درپشت تریبون و یا مانعی قراربگیرد.مخاطب نیازداردبی هیچ واسطه ومانعی درتعامل همه جانبه با قصه گو باشد.

3-درک صحیح  قصه گواز شخصیت های قصه به لطف وباورپذیری قصه کمک شایانی می نمایدلذا مطالعه وبررسی دقیق شخصیتهای قصه توسط قصه گو مورد انتظار است.

4-نقل قصه به شکل نشسته یا ایستاده امری مهم است که بستگی به قصه وسبک اجرای قصه دارد وقصه گو می بایست نسبت به آن دقت لازم را داشته باشد.

5-استفاده ازگویش ولهجه محلی یک اصل ورسالتی عظیم برای قصه گوست وقصه گویان ماهر ازاین مهم پاسداری وحمایت می نمایند.

6-انتخاب یک لباس مناسب از لحاظ زیبایی وحجاب مورد انتظار جدی است وقصه گویان محترم می بایست نسبت به آن دقت کافی را داشته باشند.

7-پایان قصه را باید به گونه ای اجرا نمود که کودک آزاد ورها وبا دریافت تمام قصه، جلسه قصه گویی را ترک کند وقصه هایی با پایان باز را باید برای جمع هایی اجرا نمود که مخاطب دائم ما هستند وقصه گو هرازگاهی قصه های این چنینی را درآن جمع روایت نماید.

8-ضروریست قصه گویان تفاوتهای بین قصه گویی درکلاس  درس,جشنواره وکتابخانه را مطالعه نمایندوبه  ظرایف اجرایی هرکدام وقوف کامل را داشته باشند.

9-درقصه گویی با ابزار می بایست ابزار درخدمت قصه وبرآمده از دل قصه باشد به گونه ای که آن ابزار با قصه خویشاوند شود نه آنکه جایگاهی تزیینی دراین شیوه برای آن درنظرگرفته شود.

10-دربیان جملات وکلمات می بایست به بار تربیتی قصه توجه کامل شود واز به کاربردن عبارات نامرتبط خودداری گردد.

11-درهنگام بیان قصه با گویش محلی سعی شود معانی بعضی از لغات ثقیل از طریق غیرمسبقیم وهنرمندانه بیان گردد.

درپایان هیات داوران بیست ویکمین جشنواره قصه گویی استان اصفهان ضمن تقدیر از مدیرکل محترم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان اصفهان جناب آقای قربانی ورابط محترم جشنواره سرکارخانم افشارزاده وکلیه همکاران محترمشان که در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در استان تلاش کرده اند آرای خویش را به شرح ذیل اعلام می دارد:

هیأت داوران بیست و یکمین جشنواره استانی قصه گویی

مهدی آرایی       پروین  بصیرپور    فرحنازصالحی

به  پایان  آمد  این  دفتر          حکایت همچنان باقیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =